Missende ophanging MR96

Alles over reizigerstreinen in België.
Plaats reactie
Ian_99

Missende ophanging MR96

Bericht door Ian_99 »

Hallo allen!

Het is me vandaag opgevallen dat er op een motorrijtuig 96 enkele horizontale ophangingen ontbreken tussen het draaistel en de kast. Deze zijn enkel aanwezig op het draaistel van het B rijtuig, kant stuurpost.
Op de andere draaistellen zijn hier wel monteerpunten voor voorzien....
Weet er iemand hier meer over? Zou een extra ophanging aan elk draaistel de soms hevige reacties in scherpe wissels net niet verminderen?

Ik heb van beide een foto toegevoegd om het te verduidelijken
Bijlagen
"Gewoon" draaistel
"Gewoon" draaistel
Draaistel met "extra" ophanging
Draaistel met "extra" ophanging
Steven

Re: Missende ophanging MR96

Bericht door Steven »

Ik dacht altijd dat die kwam omdat ze voorbereid zijn voor hogere snelheden maar die optie heeft men nooit uitgevoerd. De i11 rijtuigen uit dezelfde periode hebben deze uiteraard wel.
Ian_99

Bericht door Ian_99 »

Steven schreef: 20 jun 2024, 09:15 Ik dacht altijd dat die kwam omdat ze voorbereid zijn voor hogere snelheden
Klinkt logisch, wel vreemd dat ze wel op 1 bogie gemonteerd zijn, als ik me niet vergis is dit het draaistel waar de motoren zijn?
jan_olieslagers

Bericht door jan_olieslagers »

Die "extra" ophanging is toch maar wat we in een auto een "amortisseur" noemen? Het "deftige" woord is "schokdemper" maar dat wordt licht verward met "schokbreker" en dat is iets helemaal anders.

De eigenlijke ophanging wordt gevormd door de donkergrijze balgen, als die zijn zoals in vrachtwagens en touringcars worden ze "opgeblazen" met perslucht.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Steven

Bericht door Steven »

Een trein heeft doorgaans 2 ophangingen. Een primaire en secundaire ophanging genaamd 😉. Ik vind niet onmiddellijk een gepaste tekening om het te verduidelijken dat zal ik dus iets later doen tenzij iemand mij voor is.
Ian_99

Bericht door Ian_99 »

Inderdaad, de primaire ophanging en de secundaire. De balgen (of pneumatische ophanging) zijn de secundaire, tussen draaistel en de kast. De primaire is tussen het draaistel en de as. De ophanging in kwestie is dus een secundaire. Of het eerder dient als een schokdemper is zou wel logisch zijn.
jan_olieslagers

Steven schreef: 21 jun 2024, 07:16 Een trein heeft doorgaans 2 ophangingen. Een primaire en secundaire ophanging genaamd 😉. Ik vind niet onmiddellijk een gepaste tekening om het te verduidelijken dat zal ik dus iets later doen tenzij iemand mij voor is.
He, daar ben ik wel benieuwd naar!
nighttrain

Bericht door nighttrain »

jan_olieslagers schreef: 21 jun 2024, 11:41
Steven schreef: 21 jun 2024, 07:16 Een trein heeft doorgaans 2 ophangingen. Een primaire en secundaire ophanging genaamd 😉. Ik vind niet onmiddellijk een gepaste tekening om het te verduidelijken dat zal ik dus iets later doen tenzij iemand mij voor is.
He, daar ben ik wel benieuwd naar!
Hier wat studiemateriaal voor bij donkere dagen
Bogie-des-TGV-Atlantique-Reseau.pdf
(1.83 MiB) 105 keer gedownload
https://docrail.fr/la-suspension-pneumatique-des-tgv/
https://fac.umc.edu.dz/fstech/cours/G%2 ... 0_M1TE.pdf vanaf pagina 33 kan je zelf berekeningen maken met eenvoudige formules...
Bijlagen
Bogie-des-TGV-Atlantique-Reseau.pdf
(1.83 MiB) 83 keer gedownload
jan_olieslagers

@Steven: berg uw potlood en slijper en gom maar op :) De tekeningen in de geposte pdf beantwoorden al mijn vragen.
NB als iemand last heeft met de technische termen in Marianne's taal, dan ben ik graag beschikbaar. En ik vreet minder energie dan Chat PGT, alhoewel ik iets meer alkohol verbruik ;)
nighttrain

Bericht door nighttrain »

jan_olieslagers schreef: 21 jun 2024, 16:58 @Steven: berg uw potlood en slijper en gom maar op :) De tekeningen in de geposte pdf beantwoorden al mijn vragen.
NB als iemand last heeft met de technische termen in Marianne's taal, dan ben ik graag beschikbaar. En ik vreet minder energie dan Chat PGT, alhoewel ik iets meer alkohol verbruik ;)
Om uw alcoholverbruik onder controle te krijgen ,een studie van 2 vrienden uit Brno.
125987585.pdf
(366.49 KiB) 121 keer gedownload
Plaats reactie