Ritten vanuit je depot

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Robinho96
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 apr 2024, 23:22

Ritten vanuit je depot

Bericht door Robinho96 »

Kan je als treinbestuurder alle ritten die in het station stoppen van het depot waar je tewerkgesteld bent rijden, of enkel diegene die daar vertrekken? Bij die eerste bijvoorbeeld dat je van een andere bestuurder overneemt ofzo?

Vraag van een eventueel toekomstig treinbestuurder.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23065
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ritten vanuit je depot

Bericht door Steven »

Elke standplaats heeft een aantal vaste diensten. Dat kunnen ritten zijn die daar beginnen maar evengoed ritten die al van een andere plaats in België komen. Hoe groter een depot is hoe groter de variatie in diensten meestal is.
Elke standplaats heeft 1 of meerdere reeksen van bestuurders.
Een reeks bevat altijd X altijd treinbestuurders die Y aantal diensten uitvoeren. Zo heeft elke reeks bestuurders een bepaalde kennis van lijnen en type treinen. Zo kan het zijn dat 1 treinbestuurder in een bepaalde reeks heel wat lijnen kent alsook heel wat motorstellen en locomotieven tot zijn kennis heeft. Een andere bestuurder in een andere reeks heeft dan misschien minder km lijnkennis en kent misschien enkel maar wat motorstellen maar geen locomotieven.

Je kan me altijd een persoonlijk bericht sturen als je iets meer uitleg in detail wil verkrijgen.
Robinho96
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 apr 2024, 23:22

Re: Ritten vanuit je depot

Bericht door Robinho96 »

Ok, dus als je bijvoorbeeld in Leuven je standplaats hebt, kan het dus zijn dat je moet overnemen van iemand die bijvoorbeeld de lijn Oostende-Eupen aan het rijden is. En dat jij dan naar Eupen verder gaat, dan terugkeert naar Oostende enz.

Maar kan het ook zijn dat je dan daarna van Oostende naar een andere bestemming moet (bvb Antwerpen-Centraal) of komt het station van je standplaats altijd in de ritten die je moet rijden voor?
Klassiekje
Berichten: 709
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Ritten vanuit je depot

Bericht door Klassiekje »

Je begint en eindigt altijd in je standplaats, dat is alles.

Je zou bijvoorbeeld (hypothetisch) vanuit Antw-Centraal een rit Antwerpen-Brussel kunnen doen, dan Brussel-Leuven, Leuven-Hasselt en Hasselt-Antwerpen om maar iets te zeggen.
Robinho96
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 apr 2024, 23:22

Re: Ritten vanuit je depot

Bericht door Robinho96 »

Ik heb ook wel eens gehoord dat je soms als passagier terug naar je standplaats moet reizen. Maar kan dit ook aan het begin van je dienst zijn, dat je eerst naar een ander station reist om vanaf daar te beginnen rijden? Of is dit enkel op het einde van je dienst? Bijvoorbeeld als je standplaats Hasselt is, dat je dan eerst naar Tongeren reist om dan een rit naar Gent-St-Pieters te doen?
ovspotter_be
Berichten: 1197
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02

Re: Ritten vanuit je depot

Bericht door ovspotter_be »

Je kunt op elk moment van de dienst HLP (zoals dat reizen als passagier genoemd wordt) reizen, dit hoeft dus niet noodzakelijk op het einde te zijn.
jan_olieslagers
Berichten: 3981
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Ritten vanuit je depot

Bericht door jan_olieslagers »

"HLP" => "Haut le Pied" => "Met de voet omhoog" => zonder enig besturingselement aan te raken.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23065
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ritten vanuit je depot

Bericht door Steven »

Zoals ik al zei diensten zijn verdeeld per standplaats, je kan stukjes als passagier afleggen of al rijdend. Hoe kleiner een standplaats is (aantal machinisten) hoe kleiner de actieradius bijvoorbeeld is.
Om een paar voorbeelden te geven van standplaatsen en waar hun diensten zoal naar toe gaan verdeeld over de verschillende reeksen (dus niet elke reeks treinbestuurders doet alles van die standplaats) en ik noem hierbij het uiterste punt op van de lijnen die gedaan worden zonder 100% volledig te zijn.
Brussel zuid = Arlon, Welkenraedt, Essen, Oostende, Charleroi, Hasselt, Dinant, Knokke, Landen, Quevy, Quiévrain, …. En als internatiationale treinbestuurder naar Amsterdam of Charles Des Gaulle (Paris)

Antwerpen Centraal = Charleroi, Oostende, Essen, Hasselt, Leuven, Roosendaal, ze hebben hier ook een internationaal deel tot Amsterdam

Leuven = Ottignies, Braine le Comte, Mechelen, Halle, ….

Dendermonde = Brussel, Mechelen, Zeebrugge, Sint Niklaas, Kortrijk (via Brussel)

Aalst = Brussel, Mechelen, Gent, Geraardsbergen

Dit is dus heel kort om je een idee te geven, het is niet in detail en niet 100% volledig maar wou vooral aantonen dat er standplaatsen zijn die bestemmingen verder weg doen en andere die iets meer rond de kerktoren draaien (om het simpel uit te drukken
traindriverbe
Berichten: 76
Lid geworden op: 18 okt 2020, 18:37

Re: Ritten vanuit je depot

Bericht door traindriverbe »

Robinho96 schreef: 20 mei 2024, 10:58 Ik heb ook wel eens gehoord dat je soms als passagier terug naar je standplaats moet reizen. Maar kan dit ook aan het begin van je dienst zijn, dat je eerst naar een ander station reist om vanaf daar te beginnen rijden? Of is dit enkel op het einde van je dienst? Bijvoorbeeld als je standplaats Hasselt is, dat je dan eerst naar Tongeren reist om dan een rit naar Gent-St-Pieters te doen?
En als er bvb door werken geen treinen vertrekken/aankomen vanuit je depot is het met de taxi te doen :wink: :D

HLP kan op gelijk welk moment zijn , begin/midden/einde dienst , maar je begint en eindigt je dienst sowieso altijd in de depot waar je tewerkgesteld bent :wink: , ook al zou de NMBS dat liever anders zien...
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1234
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Ritten vanuit je depot

Bericht door Tim »

traindriverbe schreef: 20 mei 2024, 13:26 HLP kan op gelijk welk moment zijn , begin/midden/einde dienst , maar je begint en eindigt je dienst sowieso altijd in de depot waar je tewerkgesteld bent :wink: , ook al zou de NMBS dat liever anders zien...
Dat zien ze natuurlijk van bij de goederenoperatoren waarbij de bestuurders flexibel kunnen worden ingezet wat betreft begin- en eindplaats. Maar dan zullen ze toch ook bedrijfswagens moeten geven :D
Paul
Berichten: 1335
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Ritten vanuit je depot

Bericht door Paul »

jan_olieslagers schreef: 20 mei 2024, 11:42 "HLP" => "Haut le Pied" => "Met de voet omhoog" => zonder enig besturingselement aan te raken.
Originele uitleg van die uitdrukking, Jan :D
Op Wikipedia lees ik toch iets anders: https://fr.wikipedia.org/wiki/Haut-le-pied
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23065
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ritten vanuit je depot

Bericht door Steven »

Paul schreef: 21 mei 2024, 10:16
jan_olieslagers schreef: 20 mei 2024, 11:42 "HLP" => "Haut le Pied" => "Met de voet omhoog" => zonder enig besturingselement aan te raken.
Originele uitleg van die uitdrukking, Jan :D
Op Wikipedia lees ik toch iets anders: https://fr.wikipedia.org/wiki/Haut-le-pied
Daar staat net hetzelfde (onderaan de tekst) maar dan vanuit het standpunt van Frankrijk gezien. In Frankrijk wil het inderdaad zeggen dat het om een ledige trein gaat die niet commercieel toegankelijk is. Ook de Franstalige Zwitsers gebruiken onze versie van HLP, de machinist verplaatst zich dus per trein, taxi of bus naar zijn volgende taak. Al dan niet met de beentjes omhoog om het wat dichterlijk uit te drukken :wink:
Paul
Berichten: 1335
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Ritten vanuit je depot

Bericht door Paul »

Steven schreef: 21 mei 2024, 10:34
Paul schreef: 21 mei 2024, 10:16
jan_olieslagers schreef: 20 mei 2024, 11:42 "HLP" => "Haut le Pied" => "Met de voet omhoog" => zonder enig besturingselement aan te raken.
Originele uitleg van die uitdrukking, Jan :D
Op Wikipedia lees ik toch iets anders: https://fr.wikipedia.org/wiki/Haut-le-pied
Daar staat net hetzelfde (onderaan de tekst) maar dan vanuit het standpunt van Frankrijk gezien. In Frankrijk wil het inderdaad zeggen dat het om een ledige trein gaat die niet commercieel toegankelijk is. Ook de Franstalige Zwitsers gebruiken onze versie van HLP, de machinist verplaatst zich dus per trein, taxi of bus naar zijn volgende taak. Al dan niet met de beentjes omhoog om het wat dichterlijk uit te drukken :wink:
Dat weet ik wel, Steven, maar de etymologische oorsprong van de uitdrukking heeft niets met de 'voetjes van de treinbestuurder' te maken. De uitdrukking is veel ouder dan de spoorwegen en stamt uit de tijd van het vervoer met paarden en postkoetsen.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23065
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ritten vanuit je depot

Bericht door Steven »

Dat snap ik wel, maar dat is de uitdrukking die er in de loop der jaren is bijgekomen. Het Belgische tintje aan het verhaal binnen het spoor.
HLercules
Berichten: 32
Lid geworden op: 20 feb 2013, 13:59

Re: Ritten vanuit je depot

Bericht door HLercules »

Aansluitend op dit interessant topic.
Hoeveel uren rijdt een TB ongeveer per dag!
4 van de 8 uren?
6 van de 8 uren?
Heb daar geen idee van, iedere dienst is natuurlijk erg verschillend, maar had daar graag eens een idee over.
Thx.
Plaats reactie