Ritten vanuit je depot
Ritten vanuit je depot
Kan je als treinbestuurder alle ritten die in het station stoppen van het depot waar je tewerkgesteld bent rijden, of enkel diegene die daar vertrekken? Bij die eerste bijvoorbeeld dat je van een andere bestuurder overneemt ofzo?
Vraag van een eventueel toekomstig treinbestuurder.
Vraag van een eventueel toekomstig treinbestuurder.
Re: Ritten vanuit je depot
Elke standplaats heeft een aantal vaste diensten. Dat kunnen ritten zijn die daar beginnen maar evengoed ritten die al van een andere plaats in België komen. Hoe groter een depot is hoe groter de variatie in diensten meestal is.
Elke standplaats heeft 1 of meerdere reeksen van bestuurders.
Een reeks bevat altijd X altijd treinbestuurders die Y aantal diensten uitvoeren. Zo heeft elke reeks bestuurders een bepaalde kennis van lijnen en type treinen. Zo kan het zijn dat 1 treinbestuurder in een bepaalde reeks heel wat lijnen kent alsook heel wat motorstellen en locomotieven tot zijn kennis heeft. Een andere bestuurder in een andere reeks heeft dan misschien minder km lijnkennis en kent misschien enkel maar wat motorstellen maar geen locomotieven.
Je kan me altijd een persoonlijk bericht sturen als je iets meer uitleg in detail wil verkrijgen.
Elke standplaats heeft 1 of meerdere reeksen van bestuurders.
Een reeks bevat altijd X altijd treinbestuurders die Y aantal diensten uitvoeren. Zo heeft elke reeks bestuurders een bepaalde kennis van lijnen en type treinen. Zo kan het zijn dat 1 treinbestuurder in een bepaalde reeks heel wat lijnen kent alsook heel wat motorstellen en locomotieven tot zijn kennis heeft. Een andere bestuurder in een andere reeks heeft dan misschien minder km lijnkennis en kent misschien enkel maar wat motorstellen maar geen locomotieven.
Je kan me altijd een persoonlijk bericht sturen als je iets meer uitleg in detail wil verkrijgen.
Re: Ritten vanuit je depot
Ok, dus als je bijvoorbeeld in Leuven je standplaats hebt, kan het dus zijn dat je moet overnemen van iemand die bijvoorbeeld de lijn Oostende-Eupen aan het rijden is. En dat jij dan naar Eupen verder gaat, dan terugkeert naar Oostende enz.
Maar kan het ook zijn dat je dan daarna van Oostende naar een andere bestemming moet (bvb Antwerpen-Centraal) of komt het station van je standplaats altijd in de ritten die je moet rijden voor?
Maar kan het ook zijn dat je dan daarna van Oostende naar een andere bestemming moet (bvb Antwerpen-Centraal) of komt het station van je standplaats altijd in de ritten die je moet rijden voor?
-
- Berichten: 709
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52
Re: Ritten vanuit je depot
Je begint en eindigt altijd in je standplaats, dat is alles.
Je zou bijvoorbeeld (hypothetisch) vanuit Antw-Centraal een rit Antwerpen-Brussel kunnen doen, dan Brussel-Leuven, Leuven-Hasselt en Hasselt-Antwerpen om maar iets te zeggen.
Je zou bijvoorbeeld (hypothetisch) vanuit Antw-Centraal een rit Antwerpen-Brussel kunnen doen, dan Brussel-Leuven, Leuven-Hasselt en Hasselt-Antwerpen om maar iets te zeggen.
Re: Ritten vanuit je depot
Ik heb ook wel eens gehoord dat je soms als passagier terug naar je standplaats moet reizen. Maar kan dit ook aan het begin van je dienst zijn, dat je eerst naar een ander station reist om vanaf daar te beginnen rijden? Of is dit enkel op het einde van je dienst? Bijvoorbeeld als je standplaats Hasselt is, dat je dan eerst naar Tongeren reist om dan een rit naar Gent-St-Pieters te doen?
-
- Berichten: 1197
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Re: Ritten vanuit je depot
Je kunt op elk moment van de dienst HLP (zoals dat reizen als passagier genoemd wordt) reizen, dit hoeft dus niet noodzakelijk op het einde te zijn.
-
- Berichten: 3981
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Ritten vanuit je depot
"HLP" => "Haut le Pied" => "Met de voet omhoog" => zonder enig besturingselement aan te raken.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Ritten vanuit je depot
Zoals ik al zei diensten zijn verdeeld per standplaats, je kan stukjes als passagier afleggen of al rijdend. Hoe kleiner een standplaats is (aantal machinisten) hoe kleiner de actieradius bijvoorbeeld is.
Om een paar voorbeelden te geven van standplaatsen en waar hun diensten zoal naar toe gaan verdeeld over de verschillende reeksen (dus niet elke reeks treinbestuurders doet alles van die standplaats) en ik noem hierbij het uiterste punt op van de lijnen die gedaan worden zonder 100% volledig te zijn.
Brussel zuid = Arlon, Welkenraedt, Essen, Oostende, Charleroi, Hasselt, Dinant, Knokke, Landen, Quevy, Quiévrain, …. En als internatiationale treinbestuurder naar Amsterdam of Charles Des Gaulle (Paris)
Antwerpen Centraal = Charleroi, Oostende, Essen, Hasselt, Leuven, Roosendaal, ze hebben hier ook een internationaal deel tot Amsterdam
Leuven = Ottignies, Braine le Comte, Mechelen, Halle, ….
Dendermonde = Brussel, Mechelen, Zeebrugge, Sint Niklaas, Kortrijk (via Brussel)
Aalst = Brussel, Mechelen, Gent, Geraardsbergen
Dit is dus heel kort om je een idee te geven, het is niet in detail en niet 100% volledig maar wou vooral aantonen dat er standplaatsen zijn die bestemmingen verder weg doen en andere die iets meer rond de kerktoren draaien (om het simpel uit te drukken
Om een paar voorbeelden te geven van standplaatsen en waar hun diensten zoal naar toe gaan verdeeld over de verschillende reeksen (dus niet elke reeks treinbestuurders doet alles van die standplaats) en ik noem hierbij het uiterste punt op van de lijnen die gedaan worden zonder 100% volledig te zijn.
Brussel zuid = Arlon, Welkenraedt, Essen, Oostende, Charleroi, Hasselt, Dinant, Knokke, Landen, Quevy, Quiévrain, …. En als internatiationale treinbestuurder naar Amsterdam of Charles Des Gaulle (Paris)
Antwerpen Centraal = Charleroi, Oostende, Essen, Hasselt, Leuven, Roosendaal, ze hebben hier ook een internationaal deel tot Amsterdam
Leuven = Ottignies, Braine le Comte, Mechelen, Halle, ….
Dendermonde = Brussel, Mechelen, Zeebrugge, Sint Niklaas, Kortrijk (via Brussel)
Aalst = Brussel, Mechelen, Gent, Geraardsbergen
Dit is dus heel kort om je een idee te geven, het is niet in detail en niet 100% volledig maar wou vooral aantonen dat er standplaatsen zijn die bestemmingen verder weg doen en andere die iets meer rond de kerktoren draaien (om het simpel uit te drukken
-
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 18 okt 2020, 18:37
Re: Ritten vanuit je depot
En als er bvb door werken geen treinen vertrekken/aankomen vanuit je depot is het met de taxi te doenRobinho96 schreef: ↑20 mei 2024, 10:58 Ik heb ook wel eens gehoord dat je soms als passagier terug naar je standplaats moet reizen. Maar kan dit ook aan het begin van je dienst zijn, dat je eerst naar een ander station reist om vanaf daar te beginnen rijden? Of is dit enkel op het einde van je dienst? Bijvoorbeeld als je standplaats Hasselt is, dat je dan eerst naar Tongeren reist om dan een rit naar Gent-St-Pieters te doen?


HLP kan op gelijk welk moment zijn , begin/midden/einde dienst , maar je begint en eindigt je dienst sowieso altijd in de depot waar je tewerkgesteld bent

Re: Ritten vanuit je depot
Dat zien ze natuurlijk van bij de goederenoperatoren waarbij de bestuurders flexibel kunnen worden ingezet wat betreft begin- en eindplaats. Maar dan zullen ze toch ook bedrijfswagens moeten geventraindriverbe schreef: ↑20 mei 2024, 13:26 HLP kan op gelijk welk moment zijn , begin/midden/einde dienst , maar je begint en eindigt je dienst sowieso altijd in de depot waar je tewerkgesteld bent, ook al zou de NMBS dat liever anders zien...

Re: Ritten vanuit je depot
Originele uitleg van die uitdrukking, Janjan_olieslagers schreef: ↑20 mei 2024, 11:42 "HLP" => "Haut le Pied" => "Met de voet omhoog" => zonder enig besturingselement aan te raken.

Op Wikipedia lees ik toch iets anders: https://fr.wikipedia.org/wiki/Haut-le-pied
Re: Ritten vanuit je depot
Daar staat net hetzelfde (onderaan de tekst) maar dan vanuit het standpunt van Frankrijk gezien. In Frankrijk wil het inderdaad zeggen dat het om een ledige trein gaat die niet commercieel toegankelijk is. Ook de Franstalige Zwitsers gebruiken onze versie van HLP, de machinist verplaatst zich dus per trein, taxi of bus naar zijn volgende taak. Al dan niet met de beentjes omhoog om het wat dichterlijk uit te drukkenPaul schreef: ↑21 mei 2024, 10:16Originele uitleg van die uitdrukking, Janjan_olieslagers schreef: ↑20 mei 2024, 11:42 "HLP" => "Haut le Pied" => "Met de voet omhoog" => zonder enig besturingselement aan te raken.![]()
Op Wikipedia lees ik toch iets anders: https://fr.wikipedia.org/wiki/Haut-le-pied

Re: Ritten vanuit je depot
Dat weet ik wel, Steven, maar de etymologische oorsprong van de uitdrukking heeft niets met de 'voetjes van de treinbestuurder' te maken. De uitdrukking is veel ouder dan de spoorwegen en stamt uit de tijd van het vervoer met paarden en postkoetsen.Steven schreef: ↑21 mei 2024, 10:34Daar staat net hetzelfde (onderaan de tekst) maar dan vanuit het standpunt van Frankrijk gezien. In Frankrijk wil het inderdaad zeggen dat het om een ledige trein gaat die niet commercieel toegankelijk is. Ook de Franstalige Zwitsers gebruiken onze versie van HLP, de machinist verplaatst zich dus per trein, taxi of bus naar zijn volgende taak. Al dan niet met de beentjes omhoog om het wat dichterlijk uit te drukkenPaul schreef: ↑21 mei 2024, 10:16Originele uitleg van die uitdrukking, Janjan_olieslagers schreef: ↑20 mei 2024, 11:42 "HLP" => "Haut le Pied" => "Met de voet omhoog" => zonder enig besturingselement aan te raken.![]()
Op Wikipedia lees ik toch iets anders: https://fr.wikipedia.org/wiki/Haut-le-pied![]()
Re: Ritten vanuit je depot
Dat snap ik wel, maar dat is de uitdrukking die er in de loop der jaren is bijgekomen. Het Belgische tintje aan het verhaal binnen het spoor.
Re: Ritten vanuit je depot
Aansluitend op dit interessant topic.
Hoeveel uren rijdt een TB ongeveer per dag!
4 van de 8 uren?
6 van de 8 uren?
Heb daar geen idee van, iedere dienst is natuurlijk erg verschillend, maar had daar graag eens een idee over.
Thx.
Hoeveel uren rijdt een TB ongeveer per dag!
4 van de 8 uren?
6 van de 8 uren?
Heb daar geen idee van, iedere dienst is natuurlijk erg verschillend, maar had daar graag eens een idee over.
Thx.