Pagina 1 van 2
staking loketten 19 juni
Geplaatst: 11 jun 2015, 22:46
door Portbou
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150608_01720373
...om het management nog een extra bewijs te leveren dat het zonder loketten ook kan ?

Re: staking loketten 19 juni
Geplaatst: 12 jun 2015, 00:21
door Matthias
Portbou schreef:
...om het management nog een extra bewijs te leveren dat het zonder loketten ook kan ?

Dat was inderdaad ook mijn eerste gedacht... Ik ben allang blij dat ze het spoorverkeer niet op één of andere manier gaan saboteren, maar wat gaan ze hier concreet mee bereiken?
En vooral, pesten ze hier hun collega treinbegeleiders niet mee? Hoe gaan die dag moeten omgaan met reizigers zonder ticket? Het aantal discussies zal alleszins alleen maar toenemen...
Re: staking loketten 19 juni
Geplaatst: 12 jun 2015, 00:48
door groentje
Ze nemen inderdaad een risico. Voor hetzelfde geld bewijzen ze dat ze overbodig zijn, of op zijn minst dat hun aanwezigheid misbaar is...
Wat niet wegneemt dat ik begrijp dat ze actie willen voeren, en ik zou ook niet onmiddellijk een sympathieke alternatieve actie kunnen bedenken...
Re: staking loketten 19 juni
Geplaatst: 12 jun 2015, 14:04
door Matthias
Pas op, ik begrijp ook de bereidheid tot actie van de loketbedienden, daar niet van, maar ik stel gewoon vast dat als er bij NMBS een vakbondsactie plaatsvind, het meestal de reizigers en eventuele werkwillige collega's de dupe van zijn. Dat is vermoedelijk ook wel impliciet altijd het geval bij een overheidsbedrijf. Wat betreft een andere, meer sympathieke actie naar de reizigers toe kan ik inderdaad niet meteen iets bedenken, dat geef ik grif toe.
Eerlijkheidshalve moet ik ook bekennen dat soms (!!) de vriendelijkheid en service van het loketpersoneel zo ondermaats is, dat de cynicus in mij na een tijdje begint te denken dat de loketten al bij al niet zo noodzakelijk zijn. Persoonlijk werk ik liever met een automaat, dan met een mens die even spraakzaam is dan een automaat. Dan kan je ze inderdaad net zo goed vervangen.
Anderzijds, soms (en in dit geval is het specifiek niet zo) heb ik toch ook de indruk dat de balans wat zoek is bij stakingen in het algemeen. De laatste tijd heb ik de indruk dat er niet gestaakt wordt om eventueel een compromis af te dwingen, maar vooral om het eigen absolute gelijk en gewin binnen te halen, waardoor de balans wat zoek raakt. Ik heb begrip voor acties, maar toegevingen moeten in zulke gevallen langs beide kanten komen, vind ik.
Re: staking loketten 19 juni
Geplaatst: 12 jun 2015, 20:30
door Dieselfreak
Het ergert me dat iedereen het steeds maar heeft over de misbaarheid van de
loketten, want "er zijn toch genoeg alternatieven om een kaartje te kopen." Alsof het enige nadeel van de sluiting is dat je geen kaartje meer aan een loket kunt kopen. Maar, het sluiten van de loketten betekent meestal dat het station als geheel niet meer bemand wordt en je dus onder meer 's winters buiten in de kou op je trein kunt wachten en de WC niet meer toegankelijk is. DAT is in mijn ogen het grote nadeel van het niet meer bemannen van een station. Maar daaraan denkt precies niemand!

Re: staking loketten 19 juni
Geplaatst: 12 jun 2015, 21:44
door Matthias
Het zou inderdaad niet slecht zijn moest er eens op die hamer geklopt worden ook. Maar als de vakbonden zelf het niet zeggen, zal niemand het zeggen vrees ik. Dat zou ook zorgen voor een breder draagvlak bij de publieke opinie, veronderstel ik.
Maar tot nu toe heb ik nog niet eens een persbericht van ACOD spoor of ACV Transcom kunnen vinden over die staking, buiten een kolommetje in de krant. Qua info moet dat toch beter kunnen? Ze kunnen er alleen zelf maar wel bij varen.
Re: staking loketten 19 juni
Geplaatst: 12 jun 2015, 21:47
door groentje
Omdat dat niet noodzakelijk een gevolg moet zijn van loketsluitingen. Een stationsgebouw kan beheerd worden door de gemeente, bijvoorbeeld, die een gemeentearbeider af en toe eens naar daar stuurt voor wat klein onderhoud, de deur te openen en te sluiten, eventueel wat een bloemperkje voor het station water te geven...
Natuurlijk, de NMBS is niet echt geïnteresseerd, en dat maakt het heel wat moeilijker, maar ik zie hoe bijvoorbeeld in het Verenigd Koninkrijk, maar ook in Nederland, stations worden onderhouden door lokale overheden en vrijwilligersgroepen. En vaak met een mooi resultaat, beter dan wat de NMBS de laatste jaren heeft gepresteerd.
Re: staking loketten 19 juni
Geplaatst: 12 jun 2015, 22:35
door Steven
Fout. Het station van Merchtem is tijdens de week bemand door iemand van de gemeente. Die persoon heeft er zelfs een mini bib gemaakt
Re: staking loketten 19 juni
Geplaatst: 12 jun 2015, 23:42
door groentje
Steven schreef:Fout. Het station van Merchtem is tijdens de week bemand door iemand van de gemeente. Die persoon heeft er zelfs een mini bib gemaakt
Inderdaad een mooi Belgisch voorbeeld. En van een station uitgebaat door vrijwilligers ken ik ook een voorbeeld: Halanzy.
Re: staking loketten 19 juni
Geplaatst: 13 jun 2015, 01:17
door Asterix
Steven schreef:Fout. Het station van Merchtem is tijdens de week bemand door iemand van de gemeente. Die persoon heeft er zelfs een mini bib gemaakt
Dat wordt blijkbaar ook de trend: lokale overheden gaan niet akkoord met de recent bekendgemaakte sluiting van 33 loketten. Ze stellen dan al eens voor om zelf een mannetje op bepaalde tijdstippen achter dat loket te installeren.
Blijkbaar is men nu ook bij de NMBS aan het brainstormen want men zou er aan denken om de loketten een meer functionele rol te geven, bijvoorbeeld door hen een status als afhaalpunt voor Zalando of Kiala-pakketten te geven. Waarom zou trouwens een krantenboer het station niet kunnen openhouden en tegelijk ook ticketjes verkopen in zijn shop?
Re: staking loketten 19 juni
Geplaatst: 13 jun 2015, 13:25
door trainlovertje
Jeroen schreef:Steven schreef:Fout. Het station van Merchtem is tijdens de week bemand door iemand van de gemeente. Die persoon heeft er zelfs een mini bib gemaakt
Dat wordt blijkbaar ook de trend: lokale overheden gaan niet akkoord met de recent bekendgemaakte sluiting van 33 loketten. Ze stellen dan al eens voor om zelf een mannetje op bepaalde tijdstippen achter dat loket te installeren.
Blijkbaar is men nu ook bij de NMBS aan het brainstormen want men zou er aan denken om de loketten een meer functionele rol te geven, bijvoorbeeld door hen een status als afhaalpunt voor Zalando of Kiala-pakketten te geven. Waarom zou trouwens een krantenboer het station niet kunnen openhouden en tegelijk ook ticketjes verkopen in zijn shop?
In Duitsland zijn er in verhouding nog een stuk minder loketten (= Reisezentrum) dan hier, maar daar heeft men dus een oplossing gevonden: DB ServiceStore, een klein winkeltje met kranten, tijdschriften, proviand, ... waar men dus ook vervoersbewijzen verkoopt. Die zou ik hier heel graag zien komen; dan staan sommige stationsgebouwen dan toch ook weer niet helemaal leeg als het loket verdwijnt. In de stations waar er al winkeltjes zijn, zouden ze misschien ook gewoon verkooplicenties kunnen uitdelen aan de handelaars. Je zal hen dan niet alle administratieve opdrachten kunnen laten verrichten, maar toch het belangrijkste: vervoersbewijzen voorkopen (want die automaten doen het toch niet zo denderend).
Re: staking loketten 19 juni
Geplaatst: 02 jul 2015, 00:06
door SvMp
groentje schreef:Omdat dat niet noodzakelijk een gevolg moet zijn van loketsluitingen. Een stationsgebouw kan beheerd worden door de gemeente, bijvoorbeeld, die een gemeentearbeider af en toe eens naar daar stuurt voor wat klein onderhoud, de deur te openen en te sluiten, eventueel wat een bloemperkje voor het station water te geven...
Natuurlijk, de NMBS is niet echt geïnteresseerd, en dat maakt het heel wat moeilijker, maar ik zie hoe bijvoorbeeld in het Verenigd Koninkrijk, maar ook in Nederland, stations worden onderhouden door lokale overheden en vrijwilligersgroepen. En vaak met een mooi resultaat, beter dan wat de NMBS de laatste jaren heeft gepresteerd.
In Nederland komt dat niet voor.
Er zijn wel wat stations die als een soort sociale werkplaats worden gerund, maar dat is niet te vergelijken met wat het ooit was. Bovendien zijn in Nederland vrijwel alle stations hun voorzieningen verloren: Het gebouw is niet meer toegankelijk voor reizigers, de meeste stationshallen/wachtruimtes zijn (fysiek) verdwenen doordat de gebouwen (van binnen) volledig onherkenbaar zijn verbouwd.
Stations zijn een verantwoordelijkheid van de spoorwegen, het moet niet afgeschoven worden op gemeentes of sociale werkplaatsen, of simpelweg verkocht worden aan de hoogste bieder.
trainlovertje schreef:Jeroen schreef:Steven schreef:Fout. Het station van Merchtem is tijdens de week bemand door iemand van de gemeente. Die persoon heeft er zelfs een mini bib gemaakt
Dat wordt blijkbaar ook de trend: lokale overheden gaan niet akkoord met de recent bekendgemaakte sluiting van 33 loketten. Ze stellen dan al eens voor om zelf een mannetje op bepaalde tijdstippen achter dat loket te installeren.
Blijkbaar is men nu ook bij de NMBS aan het brainstormen want men zou er aan denken om de loketten een meer functionele rol te geven, bijvoorbeeld door hen een status als afhaalpunt voor Zalando of Kiala-pakketten te geven. Waarom zou trouwens een krantenboer het station niet kunnen openhouden en tegelijk ook ticketjes verkopen in zijn shop?
In Duitsland zijn er in verhouding nog een stuk minder loketten (= Reisezentrum) dan hier, maar daar heeft men dus een oplossing gevonden: DB ServiceStore, een klein winkeltje met kranten, tijdschriften, proviand, ... waar men dus ook vervoersbewijzen verkoopt. Die zou ik hier heel graag zien komen; dan staan sommige stationsgebouwen dan toch ook weer niet helemaal leeg als het loket verdwijnt. In de stations waar er al winkeltjes zijn, zouden ze misschien ook gewoon verkooplicenties kunnen uitdelen aan de handelaars. Je zal hen dan niet alle administratieve opdrachten kunnen laten verrichten, maar toch het belangrijkste: vervoersbewijzen voorkopen (want die automaten doen het toch niet zo denderend).
Dat is heel beperkt. Je ziet het bijvoorbeeld in Ibbenbüren, een stad met 50.000 inwoners. Belachelijk dat zo'n stad geen volwaardig Reisezentrum heeft. Op veel andere plekken is de DB ServiceStore een aanvulling op een Reizezentrum. Er zijn hier en daar plekken waar een private partij het loket bemenst. Bijvoorbeeld in Burgsteinfurt. Een soort doekje voor het bloeden, waardoor de stationshal toch nog een paar uren per dag open is. In Duitsland is de situatie heel wat beter dan in Nederland, maar ook in Duitsland zijn vele stations in grote plaatsen waar gewoon geen enkele voorziening is (bijvoorbeeld Ochtrup). En aangezien Belgie nu Nederland achterna gaat zal de situatie in België snel slechter worden dan in Duitsland.
In Duitsland wordt - net als in Nederland - een ontmoedigingsbeleid gevoerd door mensen met toeslagen bij de loketten weg te houden (en dan met droge ogen beweren dat er geen behoefte meer aan een loket is).
Re: staking loketten 19 juni
Geplaatst: 02 jul 2015, 00:08
door SvMp
Eens. Het is een vreemde actie. Loketten sluiten als actie tegen sluitingen. Wat ze beter hadden kunnen doen is in plaats van treinkaartjes speciale actie kaartjes "verkopen" (weggeven), die dan door treinbegeleiders die ook aan de actie meedoen worden erkend als geldig alternatief voor een biljet.
Re: staking loketten 19 juni
Geplaatst: 02 jul 2015, 00:23
door Steven
speciale kaartjes verkopen en wie denk je dat die kaartjes in het systeem invoert? niet de mensen van het loket zelf hoor.
Re: staking loketten 19 juni
Geplaatst: 02 jul 2015, 17:18
door Portbou
Steven schreef:speciale kaartjes verkopen en wie denk je dat die kaartjes in het systeem invoert? niet de mensen van het loket zelf hoor.
Kan een loket op geen enkele manier een ticket van 0,00€ uitgeven ?