...om het management nog een extra bewijs te leveren dat het zonder loketten ook kan ?

Dat was inderdaad ook mijn eerste gedacht... Ik ben allang blij dat ze het spoorverkeer niet op één of andere manier gaan saboteren, maar wat gaan ze hier concreet mee bereiken?Portbou schreef:
...om het management nog een extra bewijs te leveren dat het zonder loketten ook kan ?
Inderdaad een mooi Belgisch voorbeeld. En van een station uitgebaat door vrijwilligers ken ik ook een voorbeeld: Halanzy.Steven schreef:Fout. Het station van Merchtem is tijdens de week bemand door iemand van de gemeente. Die persoon heeft er zelfs een mini bib gemaakt
Dat wordt blijkbaar ook de trend: lokale overheden gaan niet akkoord met de recent bekendgemaakte sluiting van 33 loketten. Ze stellen dan al eens voor om zelf een mannetje op bepaalde tijdstippen achter dat loket te installeren.Steven schreef:Fout. Het station van Merchtem is tijdens de week bemand door iemand van de gemeente. Die persoon heeft er zelfs een mini bib gemaakt
In Duitsland zijn er in verhouding nog een stuk minder loketten (= Reisezentrum) dan hier, maar daar heeft men dus een oplossing gevonden: DB ServiceStore, een klein winkeltje met kranten, tijdschriften, proviand, ... waar men dus ook vervoersbewijzen verkoopt. Die zou ik hier heel graag zien komen; dan staan sommige stationsgebouwen dan toch ook weer niet helemaal leeg als het loket verdwijnt. In de stations waar er al winkeltjes zijn, zouden ze misschien ook gewoon verkooplicenties kunnen uitdelen aan de handelaars. Je zal hen dan niet alle administratieve opdrachten kunnen laten verrichten, maar toch het belangrijkste: vervoersbewijzen voorkopen (want die automaten doen het toch niet zo denderend).Jeroen schreef:Dat wordt blijkbaar ook de trend: lokale overheden gaan niet akkoord met de recent bekendgemaakte sluiting van 33 loketten. Ze stellen dan al eens voor om zelf een mannetje op bepaalde tijdstippen achter dat loket te installeren.Steven schreef:Fout. Het station van Merchtem is tijdens de week bemand door iemand van de gemeente. Die persoon heeft er zelfs een mini bib gemaakt
Blijkbaar is men nu ook bij de NMBS aan het brainstormen want men zou er aan denken om de loketten een meer functionele rol te geven, bijvoorbeeld door hen een status als afhaalpunt voor Zalando of Kiala-pakketten te geven. Waarom zou trouwens een krantenboer het station niet kunnen openhouden en tegelijk ook ticketjes verkopen in zijn shop?
In Nederland komt dat niet voor.groentje schreef:Omdat dat niet noodzakelijk een gevolg moet zijn van loketsluitingen. Een stationsgebouw kan beheerd worden door de gemeente, bijvoorbeeld, die een gemeentearbeider af en toe eens naar daar stuurt voor wat klein onderhoud, de deur te openen en te sluiten, eventueel wat een bloemperkje voor het station water te geven...
Natuurlijk, de NMBS is niet echt geïnteresseerd, en dat maakt het heel wat moeilijker, maar ik zie hoe bijvoorbeeld in het Verenigd Koninkrijk, maar ook in Nederland, stations worden onderhouden door lokale overheden en vrijwilligersgroepen. En vaak met een mooi resultaat, beter dan wat de NMBS de laatste jaren heeft gepresteerd.
Dat is heel beperkt. Je ziet het bijvoorbeeld in Ibbenbüren, een stad met 50.000 inwoners. Belachelijk dat zo'n stad geen volwaardig Reisezentrum heeft. Op veel andere plekken is de DB ServiceStore een aanvulling op een Reizezentrum. Er zijn hier en daar plekken waar een private partij het loket bemenst. Bijvoorbeeld in Burgsteinfurt. Een soort doekje voor het bloeden, waardoor de stationshal toch nog een paar uren per dag open is. In Duitsland is de situatie heel wat beter dan in Nederland, maar ook in Duitsland zijn vele stations in grote plaatsen waar gewoon geen enkele voorziening is (bijvoorbeeld Ochtrup). En aangezien Belgie nu Nederland achterna gaat zal de situatie in België snel slechter worden dan in Duitsland.trainlovertje schreef:In Duitsland zijn er in verhouding nog een stuk minder loketten (= Reisezentrum) dan hier, maar daar heeft men dus een oplossing gevonden: DB ServiceStore, een klein winkeltje met kranten, tijdschriften, proviand, ... waar men dus ook vervoersbewijzen verkoopt. Die zou ik hier heel graag zien komen; dan staan sommige stationsgebouwen dan toch ook weer niet helemaal leeg als het loket verdwijnt. In de stations waar er al winkeltjes zijn, zouden ze misschien ook gewoon verkooplicenties kunnen uitdelen aan de handelaars. Je zal hen dan niet alle administratieve opdrachten kunnen laten verrichten, maar toch het belangrijkste: vervoersbewijzen voorkopen (want die automaten doen het toch niet zo denderend).Jeroen schreef:Dat wordt blijkbaar ook de trend: lokale overheden gaan niet akkoord met de recent bekendgemaakte sluiting van 33 loketten. Ze stellen dan al eens voor om zelf een mannetje op bepaalde tijdstippen achter dat loket te installeren.Steven schreef:Fout. Het station van Merchtem is tijdens de week bemand door iemand van de gemeente. Die persoon heeft er zelfs een mini bib gemaakt
Blijkbaar is men nu ook bij de NMBS aan het brainstormen want men zou er aan denken om de loketten een meer functionele rol te geven, bijvoorbeeld door hen een status als afhaalpunt voor Zalando of Kiala-pakketten te geven. Waarom zou trouwens een krantenboer het station niet kunnen openhouden en tegelijk ook ticketjes verkopen in zijn shop?
Eens. Het is een vreemde actie. Loketten sluiten als actie tegen sluitingen. Wat ze beter hadden kunnen doen is in plaats van treinkaartjes speciale actie kaartjes "verkopen" (weggeven), die dan door treinbegeleiders die ook aan de actie meedoen worden erkend als geldig alternatief voor een biljet.Portbou schreef:http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150608_01720373
...om het management nog een extra bewijs te leveren dat het zonder loketten ook kan ?
Kan een loket op geen enkele manier een ticket van 0,00€ uitgeven ?Steven schreef:speciale kaartjes verkopen en wie denk je dat die kaartjes in het systeem invoert? niet de mensen van het loket zelf hoor.