Met mijn Twizy een keer naar het station gereden voor een test van het systeem.
Voor het opladen zijn nodig: een parkingticket (dat iedereen krijgt bij binnenrijden), uw parkeerabonnement (extern of NMBS werknemer) of uw MOBIB kaart dewelke aan het loket opgeladen kan worden met een laadoptie.
Bij het aansluiten moet men enkele stappen volgen, een systeem dat eigenlijk nog nergens actief was in België. Normaalgezien is het gewoon aansluiten en laden (en betalen!). Bij de NMBS heeft men er voor gekozen om de prijs van de stroom afhankelijk te maken van het uur van laden. Als je tijdens de spits arriveert en je wil binnen het uur terug vertrekken betaal je het maximumtarief, als je er 8 uren staat om naar je werk te pendelen bijvoorbeeld, dan geef je het voorziene vertrekuur in en zal de laadpaal laden over de middag bijvoorbeeld wanneer het elektriciteitsverbruik op het NMBS net minder is. Door het opgeven van het batterijpercentage kan de laadpaal tevens berekenen hoeveel hij dit mag spreiden aangezien de batterij natuurlijk liefst wel vol moet zijn. Als je een lege batterij hebt, en je staat vier uur in de parking zal je waarschijnlijk iets meer betalen dan als je er acht uur staat, omdat de laadpaal dan weinig keuze heeft om te laden in dalmomenten.
De laadpalen zijn voorzien van Type 2 stekkers en dus geen gewone 220V stekkers, voertuigen zoals een Twizy moeten dus zelf beschikken over een verloopstuk. De laadpalen kunnen tot wel 32A 3 fase laden, wat geschikt is voor snelladen (een Renault Zoe zou dan in 30 minuten 80% geladen kunnen worden). Afhankelijk van het type wagen dat men selecteert tijdens het proces weet de paal ook hoeveel ampere deze mag geven, al blijft er natuurlijk altijd een communicatie tussen wagen en laadpaal dewelke het maximale vermogen zal communiceren naar de paal.
Laden is momenteel nog gratis tot eind 2014!
Hierbij enkele foto's:









