hle 121
Re: hle 121
Uitleg in het Frans:
http://www.belrail.be/F/fiches/traction ... page=descr
Ook Max Delie heeft nog een foto gepubliceerd van deze locomotieven. Ook wist hij te vertellen dat deze locs altijd in dezelfde livrei zijn blijven rondrijden en dat deze in de zestiger jaren vooral dienst deden tussen Gent-Sint-Pieters en Brussel.
http://www.belrail.be/F/fiches/traction ... page=descr
Ook Max Delie heeft nog een foto gepubliceerd van deze locomotieven. Ook wist hij te vertellen dat deze locs altijd in dezelfde livrei zijn blijven rondrijden en dat deze in de zestiger jaren vooral dienst deden tussen Gent-Sint-Pieters en Brussel.
-
- Berichten: 550
- Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
- Locatie: Zingem ( Kruisem )
- Contacteer:
Re: hle 121
Laatst gewijzigd door etoile du nord op 09 mar 2013, 00:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: hle 121
Fantastisch, je ziet maar zelden kleurfoto's van die tijd, zeker van die kwaliteit...
Toch een kleine bedenking bij het vermelde jaartal. Welke loc zie je daar op de achtergrond? Zo op het eerste gezicht denk ik aan de HLD 62/63, maar die is pas vanaf 1961 in dienst gekomen... net zoals de andere diesels van die generatie (51, 55, 60, enzovoort). Enkel de bolle neuzen en de 59 reden al rond, maar daar lijkt de loc nu toch echt niet op.
Toch een kleine bedenking bij het vermelde jaartal. Welke loc zie je daar op de achtergrond? Zo op het eerste gezicht denk ik aan de HLD 62/63, maar die is pas vanaf 1961 in dienst gekomen... net zoals de andere diesels van die generatie (51, 55, 60, enzovoort). Enkel de bolle neuzen en de 59 reden al rond, maar daar lijkt de loc nu toch echt niet op.
Re: hle 121
De loc op de achtergrond is zonder enige twijfel een type 212, zeg maar reeks 62/63.Steve schreef:Fantastisch, je ziet maar zelden kleurfoto's van die tijd, zeker van die kwaliteit...
Toch een kleine bedenking bij het vermelde jaartal. Welke loc zie je daar op de achtergrond? Zo op het eerste gezicht denk ik aan de HLD 62/63, maar die is pas vanaf 1961 in dienst gekomen... net zoals de andere diesels van die generatie (51, 55, 60, enzovoort). Enkel de bolle neuzen en de 59 reden al rond, maar daar lijkt de loc nu toch echt niet op.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: hle 121
Dat dacht ik ook, maar dan lijkt het me schier onmogelijk dat de foto in 1960 genomen is...overweg13 schreef:De loc op de achtergrond is zonder enige twijfel een type 212, zeg maar reeks 62/63.Steve schreef:Fantastisch, je ziet maar zelden kleurfoto's van die tijd, zeker van die kwaliteit...
Toch een kleine bedenking bij het vermelde jaartal. Welke loc zie je daar op de achtergrond? Zo op het eerste gezicht denk ik aan de HLD 62/63, maar die is pas vanaf 1961 in dienst gekomen... net zoals de andere diesels van die generatie (51, 55, 60, enzovoort). Enkel de bolle neuzen en de 59 reden al rond, maar daar lijkt de loc nu toch echt niet op.
Re: hle 121
De allereerste 212 is zijn carrière begonnen in 1961. 1960 lijkt me dus inderdaad onmogelijk.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: hle 121
Volgens Wikipedia is het probleem dat alle veiligheidssystemen er zijn uitgenomen, maar de loc zou nog rijvaardig zijn:Steve schreef:Ik zie dat de 1805 als "rijvaardig" genoemd wordt, maar hoe rijvaardig is dat? Zou hij zonder al te veel gedoe een ritje kunnen (en mogen) doen op het Infrabel-net?
HLE 1805 is de enige echt bewaarde locomotief van de reeks. In 2000 kreeg het TSP de kans om de locomotief te kopen van de NMBS. Er werd echter in de verkoopakte een clausule opgenomen waardoor deze niet mag uitgeleend worden aan potentiële privé-operatoren. De veiligheidssystemen en boordradio werden eveneens verwijderd zodat deze niet mag ingezet worden op het Infrabel-net, alhoewel de locomotief feitelijk nog steeds rijvaardig is.
Laatst gewijzigd door Retard op 08 mar 2013, 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: hle 121
Jamaar de radio kan je toch niet meer gebruiken. GSM-R moet erop zitten tegenwoordigBibke schreef:De veiligheidssysteem voor België zitten er nochtans nog steeds op. Zelfs de radio.

Re: hle 121
Inderdaad de radio grond-trein heeft geen enkele functie meer in België. Je moet een werkende gsm-r hebben om er mee op het net te mogen.
Re: hle 121
Dus die 1805 zien we niet meteen terug op het net? Of zijn er plannen om hem alsnog rijvaardig te maken (in de zin: toegelaten op het Infrabel-net)? Zou wel eens leuk zijn, het is zo lang geleden.
Re: hle 121
Dit is wat ik staan had aan foto's. Niet van mij natuurlijk, ooit ergens op het net gevonden.





Re: hle 121
Bedankt voor de mooie foto's...
heeft gelijk iemand een idee waarom de levensduur zo kort was? er zijn geen bewaard denk ik hé?
heeft gelijk iemand een idee waarom de levensduur zo kort was? er zijn geen bewaard denk ik hé?
Re: hle 121
Voor zover ik weet is de reeks 121 een heel kleine reeks bestaande uit enkele prototypes. Er is echter nooit een grote bestelling van geplaatst. Vandaar ook dat ze relatief onbekend zijn. Later kregen ze dubbele koplampen en vormden ze de reeks 28. De 2802 zou bewaard zijn, maar of die nog rijvaardig is, weet ik niet.
Ik denk ook niet dat die de eerste elektrische lok is geweest. Volgens mij is de reeks 101 (later reeks 29) ouder. Daarvan zijn de 101.012 en de 2913 bewaard gebleven. Geen van de 2 is rijvaardig.
Wat de 1805 van tsp betreft : het is zeker niet de bedoeling om die nog in te zetten voor ritten op het net van Infrabel. Technisch gezien zou die nog kunnen rijden, maar daar is alles ook mee gezegd. We kunnen nu eenmaal niet alles rijvaardig maken (en houden) en inzetten. Dat kost hopen geld. Trouwens, wisselstukken vinden van deze reeks is een hele opgave geworden. Het is mss jammer, maar ik zie ze niet meer op eigen kracht rijden.
Ik denk ook niet dat die de eerste elektrische lok is geweest. Volgens mij is de reeks 101 (later reeks 29) ouder. Daarvan zijn de 101.012 en de 2913 bewaard gebleven. Geen van de 2 is rijvaardig.
Wat de 1805 van tsp betreft : het is zeker niet de bedoeling om die nog in te zetten voor ritten op het net van Infrabel. Technisch gezien zou die nog kunnen rijden, maar daar is alles ook mee gezegd. We kunnen nu eenmaal niet alles rijvaardig maken (en houden) en inzetten. Dat kost hopen geld. Trouwens, wisselstukken vinden van deze reeks is een hele opgave geworden. Het is mss jammer, maar ik zie ze niet meer op eigen kracht rijden.