Pagina 35 van 35
Re: Nieuwe MR30
Geplaatst: 08 sep 2025, 08:12
door maarten
klaas schreef: ↑04 sep 2025, 13:13
Ik denk ook niet dat de NGO's geloven dat de treinen een fractie Israëlisch zullen zijn. Ze bekijken het als drukkingsmiddel, wat me in se ook niet onterecht lijkt. Als heel Europa zou beslissen om niet meer te gunnen aan bedrijven actief in de bezette gebieden, dan zal Israël het heel moeilijk krijgen om nog internationale producenten te vinden om een trein/tram naar de bezette gebieden in te leggen. En dat is uiteindelijk het doel: op die manier de illegale bezetting tegen te gaan. Alleen is de vraag: als elke producent er actief is, willen wij dan zo diep in ons eigen vel snijden om geen nieuwe treinen te bestellen?
En hoe lang moeten bedrijven die in het verleden iets aan Israël hebben geleverd dan bloeden? Want je mag volgens die redenering nu dus niets bij CAF, Alstom of Siemens bestellen, in feite zeg je tegen die bedrijven "je gaat maar failliet". Want je mag er niets meer bestellen.
Hitachi dan maar? Maar die hebben aan Zuid-Afrika geleverd tijdens het Apartheidsregime.
Het is een oneigelijk argument en schurkt tegen terrorisme aan.
Daarbij heeft een NGO geen belang hierbij.
Volgens mij blijven dan alleen Stadler en PESA over?
Re: Nieuwe MR30
Geplaatst: 08 sep 2025, 15:31
door klaas
maarten schreef: ↑08 sep 2025, 08:12
En hoe lang moeten bedrijven die in het verleden iets aan Israël hebben geleverd dan bloeden? Want je mag volgens die redenering nu dus niets bij CAF, Alstom of Siemens bestellen, in feite zeg je tegen die bedrijven "je gaat maar failliet". Want je mag er niets meer bestellen.
Hitachi dan maar? Maar die hebben aan Zuid-Afrika geleverd tijdens het Apartheidsregime.
Het is een oneigelijk argument en schurkt tegen terrorisme aan.
Daarbij heeft een NGO geen belang hierbij.
Dat is een beetje kort door de bocht denk ik. Naar mijn mening kan er weer met hen gehandeld worden van zodra ze hun activiteiten in de bezette gebieden (of bij uitbreiding Israël) stoppen (geen verdere leveringen, geen ondersteuning,...). Het apartheidsregime is niet meer, dus valt er niets meer te bereiken met sancties tegen Hitachi. Bijgevolg mag er - naar mijn mening - mee gehandeld worden sinds het einde van de apartheid.
maarten schreef: ↑08 sep 2025, 08:12
Volgens mij blijven dan alleen Stadler en PESA over?
En Skoda ook nog denk ik.
Re: Nieuwe MR30
Geplaatst: 19 sep 2025, 19:15
door FLV-FGSP
Uit De Standaard van vandaag: Raad van State verwerpt beroep van Siemens tegen NMBS over aanbesteding nieuwe treinstellen ->
https://www.standaard.be/economie/raad- ... 45140.html en
https://www.standaard.be/economie/raad- ... 26103.html
Re: Nieuwe MR30
Geplaatst: 24 sep 2025, 16:40
door jan_olieslagers
En nog meer groen licht voor CAF: ook Alstom krijgt geen gelijk.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/09/24 ... van-state/
Re: Nieuwe MR30
Geplaatst: 24 sep 2025, 18:57
door trainlovertje
Zeer goed, denk ik dan. Moet de strijdbijl van de CAF-concurrenten nu obligaat begraven worden wegens gebrek aan juridische opties? Of kan de zaak alsnog belangrijke vertraging oplopen?
Re: Nieuwe MR30
Geplaatst: 24 sep 2025, 21:17
door Wouterh12
Terecht. De wetgeving overheidsopdrachten is er net om ervoor te zorgen dat alle in aanmerking komende aanbieders eerlijk behandeld worden, terwijl Alstom een voorkeursbehandeling wou omdat ze een fabriek in Brugge hebben (die ze evenwel nog altijd zouden kunnen sluiten wanneer ze maar willen, ook als ze het contract binnen zouden halen).
En die NGO's waren helemaal geen betrokken partij, met niet ter zake doende argumenten. Waarschijnlijk meer een publiciteitsstunt dan iets anders.
Re: Nieuwe MR30
Geplaatst: 24 sep 2025, 21:17
door Teach2
trainlovertje schreef: ↑24 sep 2025, 18:57
Zeer goed, denk ik dan. Moet de strijdbijl van de CAF-concurrenten nu obligaat begraven worden wegens gebrek aan juridische opties? Of kan de zaak alsnog belangrijke vertraging oplopen?
Volgens het artikel is de beslissing van de Raad van State definitief, en kan de NMBS de onderhandelingen met CAF effectief opstarten. Dat interpreteer ik als dat er geen hoger beroep meer mogelijk is.
Re: Nieuwe MR30
Geplaatst: 18 okt 2025, 05:56
door AlexNL
Een nieuwe ontwikkeling in deze saga:
CAF added to UN blacklist, faces contract loss risks.
Ik vraag me af of Alstom en Siemens nog gaan proberen om hier iets mee te doen. De RvS heeft de zaak eerder verworpen, maar als de VN CAF nu op de zwarte lijst heeft gezet verandert dat de zaak wellicht weer.
Re: Nieuwe MR30
Geplaatst: 18 okt 2025, 11:40
door Steven
AlexNL schreef: ↑18 okt 2025, 05:56
Een nieuwe ontwikkeling in deze saga:
CAF added to UN blacklist, faces contract loss risks.
Ik vraag me af of Alstom en Siemens nog gaan proberen om hier iets mee te doen. De RvS heeft de zaak eerder verworpen, maar als de VN CAF nu op de zwarte lijst heeft gezet verandert dat de zaak wellicht weer.
Dan moeten we ook kijken hoe NS zal reageren op dit nieuws?