Nieuwe MR30

Alles over reizigerstreinen in België.
maarten

Re: Nieuwe MR30

Bericht door maarten »

klaas schreef: 04 sep 2025, 13:13
Ik denk ook niet dat de NGO's geloven dat de treinen een fractie Israëlisch zullen zijn. Ze bekijken het als drukkingsmiddel, wat me in se ook niet onterecht lijkt. Als heel Europa zou beslissen om niet meer te gunnen aan bedrijven actief in de bezette gebieden, dan zal Israël het heel moeilijk krijgen om nog internationale producenten te vinden om een trein/tram naar de bezette gebieden in te leggen. En dat is uiteindelijk het doel: op die manier de illegale bezetting tegen te gaan. Alleen is de vraag: als elke producent er actief is, willen wij dan zo diep in ons eigen vel snijden om geen nieuwe treinen te bestellen?
En hoe lang moeten bedrijven die in het verleden iets aan Israël hebben geleverd dan bloeden? Want je mag volgens die redenering nu dus niets bij CAF, Alstom of Siemens bestellen, in feite zeg je tegen die bedrijven "je gaat maar failliet". Want je mag er niets meer bestellen.
Hitachi dan maar? Maar die hebben aan Zuid-Afrika geleverd tijdens het Apartheidsregime.
Het is een oneigelijk argument en schurkt tegen terrorisme aan.
Daarbij heeft een NGO geen belang hierbij.

Volgens mij blijven dan alleen Stadler en PESA over?
klaas

Re: Nieuwe MR30

Bericht door klaas »

maarten schreef: 08 sep 2025, 08:12 En hoe lang moeten bedrijven die in het verleden iets aan Israël hebben geleverd dan bloeden? Want je mag volgens die redenering nu dus niets bij CAF, Alstom of Siemens bestellen, in feite zeg je tegen die bedrijven "je gaat maar failliet". Want je mag er niets meer bestellen.
Hitachi dan maar? Maar die hebben aan Zuid-Afrika geleverd tijdens het Apartheidsregime.
Het is een oneigelijk argument en schurkt tegen terrorisme aan.
Daarbij heeft een NGO geen belang hierbij.
Dat is een beetje kort door de bocht denk ik. Naar mijn mening kan er weer met hen gehandeld worden van zodra ze hun activiteiten in de bezette gebieden (of bij uitbreiding Israël) stoppen (geen verdere leveringen, geen ondersteuning,...). Het apartheidsregime is niet meer, dus valt er niets meer te bereiken met sancties tegen Hitachi. Bijgevolg mag er - naar mijn mening - mee gehandeld worden sinds het einde van de apartheid.
maarten schreef: 08 sep 2025, 08:12 Volgens mij blijven dan alleen Stadler en PESA over?
En Skoda ook nog denk ik.
Plaats reactie