Pagina 4 van 61
Geplaatst: 14 jul 2006, 10:43
door Concurrent
Waar zitten die wiskundige knobbels die hieraan het gewicht kunnen berekenen

De rest van de gegevens valt net onder perroniveau , maar ga het eens int oog houden in hasselt straks.
Geplaatst: 14 jul 2006, 10:59
door 1607
ik zal het mystery dan maar oplossen zeker. net even nog zitten bladeren. en vond dit. 51t - 64t

Geplaatst: 14 jul 2006, 11:16
door Concurrent
Duidelijker kan nie

Geplaatst: 14 jul 2006, 13:42
door overweg13
Concurrent schreef:De rest van de gegevens valt net onder perroniveau , maar ga het eens int oog houden in hasselt straks.
Dag,
Inderdaad. En ik veronderstel dat TBG voor het vertrek nog altijd de rijtuignummers moeten ingeven. Ik vraag me af hoe dat gebeurt bij M6'en. Zelf noteer ik nogal eens nummers en samenstellingen, en bij de M6 is dat toch een echt probleem? Of vergis ik me?
Geplaatst: 14 jul 2006, 15:18
door Concurrent
Staat dat misschien ook nergens op z'n rittenblad of zo ?Of ergens in de plc-kast ?

Geplaatst: 14 jul 2006, 16:02
door 260689
TBG moet enkel en alleen de mùa remgewicht, aantal rijtuigen ingeven bij de TB, enkel bij moterstellen/wagens moeten ze de nummer doorgeven van de stellen die mee zijn.
Geplaatst: 14 jul 2006, 16:13
door overweg13
260689 schreef:TBG moet enkel en alleen de mùa remgewicht, aantal rijtuigen ingeven bij de TB, enkel bij moterstellen/wagens moeten ze de nummer doorgeven van de stellen die mee zijn.
Ha,
Dat zal dan een tijdje geleden gewijzigd zijn. Ik herinner me dat TBG's mooi de nummers noteerden van alle rijtuigen die meereden. Hij deed dat bij het begin van de dienst. Ik heb het meermaals weten gebeuren. Heeft iemand daar nog wat extra info over?
Geplaatst: 14 jul 2006, 17:39
door Joris
Hallo,
Van de Lourdestrein, gisteren, werden wel alle nrs genoteerd door de TBG's. Een oplossing voor de M6'en kan die 'gewone' nr zijn die aan de zijkant staat, op de vorige foto zie je die. Die komt wel altyd boven het perron uit.
Groeten,
Joris De Mol
Geplaatst: 14 jul 2006, 18:16
door 1607
Joris schreef:Hallo,
Van de Lourdestrein, gisteren, werden wel alle nrs genoteerd door de TBG's. Een oplossing voor de M6'en kan die 'gewone' nr zijn die aan de zijkant staat, op de vorige foto zie je die. Die komt wel altyd boven het perron uit.
Groeten,
Joris De Mol
euhm. dit is een laag perron. bij een hoog perron steekt die zeker niet boven de perronboord.
Geplaatst: 14 jul 2006, 18:17
door e49memling
overweg13 schreef:
Dat zal dan een tijdje geleden gewijzigd zijn. Ik herinner me dat TBG's mooi de nummers noteerden van alle rijtuigen die meereden. Hij deed dat bij het begin van de dienst. Ik heb het meermaals weten gebeuren. Heeft iemand daar nog wat extra info over?
De TBG doet dit nog altijd, de rijtuignummers noteren, maar dat is niet wat de TB krijgt, die krijgt de samenstelling (aantal rijtuigen) het totaal treingewicht, en het totaal remgewicht (dat is nieuw) daaruit bepaald de bestuurder de, door het materieel, toegelaten maximumsnelheid.
Op de foto kan je zien dat er twee cijfers staan (naast het rijtuignummer vb 51t -61t, het laagste is door de tbg te beschouwen voor een leeg rijtuig, het andere voor een beladen rijtuig
Geplaatst: 14 jul 2006, 18:23
door overweg13
e49memling schreef:
De TBG doet dit nog altijd, de rijtuignummers noteren, maar dat is niet wat de TB krijgt,
Eigenlijk vermoedde ik dit ook wel: het is zowat de beste manier om het aantal afgelegde kilometer per rijtuig bij te houden. Zou het kunnen dat precies op basis daarvan beslist wordt wanneer een rijtuig voor revisie uit omloop moet?
Geplaatst: 14 jul 2006, 18:45
door Steven
voor zover ik weet maken ze toch samenstellingsindexen voor internationale gesleepte treinen, nr van elke rijtuig noteren, of ze dit ook moeten doen voor gewone binnelandse treinen weet ik niet
Geplaatst: 14 jul 2006, 18:47
door Moi
In het gewoon binnenlands verkeer worden de rijtuignummers niet bijgehouden door de TBG, die moet enkel de reële samenstelling controleren tov. de voorziene (enkel de types dus, A, B, AB, ...). Bij motorstellen houdt hij de nummers wel bij en moet hij ze eventueel doorgeven aan de bestuurder. In het internationaal verkeer moet er echter nog een 'echt' treinrapport worden opgesteld, waarvoor hij dus wel de individuele rijtuignummers moet noteren.
Ter info; je kan het volledig rijtuignummer ook altijd binnenin het rijtuig vinden, namelijk aan de uiteinden ter hoogte van de kopdeuren.
Geplaatst: 14 jul 2006, 20:46
door e49memling
overweg13 schreef:
Eigenlijk vermoedde ik dit ook wel: het is zowat de beste manier om het aantal afgelegde kilometer per rijtuig bij te houden. Zou het kunnen dat precies op basis daarvan beslist wordt wanneer een rijtuig voor revisie uit omloop moet?
Om eerlijk te zijn, mogelijk wel, mogelijk ook niet.
Ik heb bij de spoorwegen nog geen consequent systeem teruggevonden, op basis van dewelke, beslissingen worden genomen.
Als ik de eerste dag aan de spoorweg begon (maart 1977) zeiden ze tegen mij: ik citeer "Ge gaat hier veel zien, maar tracht het niet te begrijpen" einde citaat.
Aan die woorden heb ik al vaak terug gedacht...
Dus helaas... soms krijgt materieel revisie, dat nauwelijks heeft gereden en omgekeerd...
Geplaatst: 14 jul 2006, 20:47
door e49memling
Moi schreef:In het gewoon binnenlands verkeer worden de rijtuignummers niet bijgehouden door de TBG, die moet enkel de reële samenstelling controleren tov. de voorziene (enkel de types dus, A, B, AB, ...). Bij motorstellen houdt hij de nummers wel bij en moet hij ze eventueel doorgeven aan de bestuurder. In het internationaal verkeer moet er echter nog een 'echt' treinrapport worden opgesteld, waarvoor hij dus wel de individuele rijtuignummers moet noteren.
Ter info; je kan het volledig rijtuignummer ook altijd binnenin het rijtuig vinden, namelijk aan de uiteinden ter hoogte van de kopdeuren.
Dan is dat nog niet lang geleden veranderd...