Tussen Gent en Schellebelle rijden per uur al 3 IC treinen en een L trein. Nog een L trein erbij zou de capaciteit van de vele goederentreinen die er passeren nog doen dalen, er worden nu noodgedwongen al rijpaden gegeven achter de stoptrein tussen Gent en Mechelen.desirootje schreef: ↑30 aug 2025, 21:12 Tijdens de spits zitten die toch vol hoor, in beide richtingen en mensen die vanuit Gent naar de luchthaven moeten worden ook aangeraden om de 22xx te nemen, meer treinen heb ik niet nodig maar wel een versnelling, het afschaffen van de stops in Melle, Merelbeke, Schellebelle en Serskamp, die dan bedient zouden worden door een L/S trein.
Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)
Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)
Daar twijfel ik niet aan hoor, en ik gun je die verbeteringen van harte. Net zoals ik alle treinverbindingen in alle uithoeken van het land de verbeteringen toewens die ze nodig hebben. Ik wou met die opmerking een simpele vergelijking met Kortrijk-Roeselare-Brugge wat nuanceren. We spelen echter geen treinmiserie Olympics: er zijn langs alle kanten noden, los van de bevolkingsdichtheid. Mijn woon-werk verbinding naar Lille in de spits is ook niet van de poes.desirootje schreef: ↑30 aug 2025, 21:12 Tijdens de spits zitten die toch vol hoor, in beide richtingen en mensen die vanuit Gent naar de luchthaven moeten worden ook aangeraden om de 22xx te nemen, meer treinen heb ik niet nodig maar wel een versnelling, het afschaffen van de stops in Melle, Merelbeke, Schellebelle en Serskamp, die dan bedient zouden worden door een L/S trein.

Als je Gent 350k gaat aangeven, kan je de aglomeraties van Kortrijk en Brugge ook groter inschatten. Brugge trekt reizigers van de hele Oostkust en ommmeland aan.TKR schreef: ↑30 aug 2025, 15:27 Ik denk eerlijk gezegd ook dat 'er moet dringend een derde trein Kortrijk-Brugge' komen sterk overroepen is.
Zelf wonende in regio Aalst (90k) tussen Gent (~350k, agglomeratie) en Brussel (1mio+) zien we ook slechts 2 treinen per uur, desondanks een van de drukkere lijnen van het land.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat Brugge (120k) - Roeselare (65k) - Kortrijk (80k) méér nood heeft aan een extra trein.
Een derde trein op m'n lijn zou fijn zijn, maar niet absoluut noodzakelijk.
Maar goed, ik wilde vooral duidelijk maken dat er in de voorbije vervoersplannen in West-Vlaanderen heel wat kansen laten liggen zijn. Er ligt hier veel goede infrastructuur, maar het wordt onderbenut. We vragen geen miljardeninvesteringen in West-Vlaanderen. Wel betere exploitatie!