Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)

Alles over reizigerstreinen in België.
Tim

Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)

Bericht door Tim »

desirootje schreef: 30 aug 2025, 21:12 Tijdens de spits zitten die toch vol hoor, in beide richtingen en mensen die vanuit Gent naar de luchthaven moeten worden ook aangeraden om de 22xx te nemen, meer treinen heb ik niet nodig maar wel een versnelling, het afschaffen van de stops in Melle, Merelbeke, Schellebelle en Serskamp, die dan bedient zouden worden door een L/S trein.
Tussen Gent en Schellebelle rijden per uur al 3 IC treinen en een L trein. Nog een L trein erbij zou de capaciteit van de vele goederentreinen die er passeren nog doen dalen, er worden nu noodgedwongen al rijpaden gegeven achter de stoptrein tussen Gent en Mechelen.
Dewi

Bericht door Dewi »

desirootje schreef: 30 aug 2025, 21:12 Tijdens de spits zitten die toch vol hoor, in beide richtingen en mensen die vanuit Gent naar de luchthaven moeten worden ook aangeraden om de 22xx te nemen, meer treinen heb ik niet nodig maar wel een versnelling, het afschaffen van de stops in Melle, Merelbeke, Schellebelle en Serskamp, die dan bedient zouden worden door een L/S trein.
Daar twijfel ik niet aan hoor, en ik gun je die verbeteringen van harte. Net zoals ik alle treinverbindingen in alle uithoeken van het land de verbeteringen toewens die ze nodig hebben. Ik wou met die opmerking een simpele vergelijking met Kortrijk-Roeselare-Brugge wat nuanceren. We spelen echter geen treinmiserie Olympics: er zijn langs alle kanten noden, los van de bevolkingsdichtheid. Mijn woon-werk verbinding naar Lille in de spits is ook niet van de poes. :wink:
ToMiKoN

Bericht door ToMiKoN »

TKR schreef: 30 aug 2025, 15:27 Ik denk eerlijk gezegd ook dat 'er moet dringend een derde trein Kortrijk-Brugge' komen sterk overroepen is.
Zelf wonende in regio Aalst (90k) tussen Gent (~350k, agglomeratie) en Brussel (1mio+) zien we ook slechts 2 treinen per uur, desondanks een van de drukkere lijnen van het land.

Ik kan me moeilijk voorstellen dat Brugge (120k) - Roeselare (65k) - Kortrijk (80k) méér nood heeft aan een extra trein.

Een derde trein op m'n lijn zou fijn zijn, maar niet absoluut noodzakelijk.
Als je Gent 350k gaat aangeven, kan je de aglomeraties van Kortrijk en Brugge ook groter inschatten. Brugge trekt reizigers van de hele Oostkust en ommmeland aan.

Maar goed, ik wilde vooral duidelijk maken dat er in de voorbije vervoersplannen in West-Vlaanderen heel wat kansen laten liggen zijn. Er ligt hier veel goede infrastructuur, maar het wordt onderbenut. We vragen geen miljardeninvesteringen in West-Vlaanderen. Wel betere exploitatie!
TimJ36

Bericht door TimJ36 »

ToMiKoN schreef: 31 aug 2025, 19:55 Maar goed, ik wilde vooral duidelijk maken dat er in de voorbije vervoersplannen in West-Vlaanderen heel wat kansen laten liggen zijn. Er ligt hier veel goede infrastructuur, maar het wordt onderbenut. We vragen geen miljardeninvesteringen in West-Vlaanderen. Wel betere exploitatie!
ToMiKoN stelde eerder dat de spoorlijn Kortrijk - Brugge de slagader is van de provincie, dat kan ik alleen maar beamen. Als je het vervoer op de hoofdas aanzienlijk verbeterd zal dat in de toekomst alleen maar voordelen leveren voor de aansluitende lijnen. Er moet een integrale visie worden ontwikkeld om lijn 66 tot een succes te maken, zeker nu de nabijgelegen E403 binnenkort wordt uitgebreid naar drie rijstroken, terwijl het aanbod op lijn 66 niet mee evolueert en zelfs vermindert. Dit verdient grondig onderzoek.
Steven

Bericht door Steven »

Dan moet je eerst het nodige personeel hebben in Brugge en Kortrijk (deels ook Oostende) om al die treinen te laten rijden, zolang je dat niet hebt kan je heel veel plannen maken maar niets uitvoeren. Het is heden gewoon roeien met de riemen die er zijn. Vergeet niet dat eind vorig jaar een deel nieuwe verbindingen of extra treinen niet zijn ingevoerd omdat er gewoon geen personeel voor is. Het zal er niet op verbeteren. Met de plannen van de regering zal er eerder minder personeel aangetrokken worden. Dus wat het sportplan 2026 geeft is dus nog wat afwachten, de regering wil nog meer besparen.
Shrek

Bericht door Shrek »

TimJ36 schreef: 01 sep 2025, 17:22
ToMiKoN schreef: 31 aug 2025, 19:55 Maar goed, ik wilde vooral duidelijk maken dat er in de voorbije vervoersplannen in West-Vlaanderen heel wat kansen laten liggen zijn. Er ligt hier veel goede infrastructuur, maar het wordt onderbenut. We vragen geen miljardeninvesteringen in West-Vlaanderen. Wel betere exploitatie!
ToMiKoN stelde eerder dat de spoorlijn Kortrijk - Brugge de slagader is van de provincie, dat kan ik alleen maar beamen. Als je het vervoer op de hoofdas aanzienlijk verbeterd zal dat in de toekomst alleen maar voordelen leveren voor de aansluitende lijnen. Er moet een integrale visie worden ontwikkeld om lijn 66 tot een succes te maken, zeker nu de nabijgelegen E403 binnenkort wordt uitgebreid naar drie rijstroken, terwijl het aanbod op lijn 66 niet mee evolueert en zelfs vermindert. Dit verdient grondig onderzoek.
Er moet geen integrale visie komen en er is geen onderzoek nodig.
Zo lang er in het dichtbevolkte centrum belangrijkere uitbreidingen niet gebeuren wegens gebrek aan middelen moet men geen geld steken in nadenken over een superdeluxe bediening in het buitengebied.
In het centrum van het land leveren extra treinen gewoon meer extra reizigers op dan in de uithoeken, het is dus helemaal logisch dat daar eerst op gefocust wordt. Eens dat Antwerpen-Brussel, Ottignies-Brussel, Nijvel-Brussel,.. allemaal meer dan 2 IC's en meer dan 2 S-treinen per uur hebben, kunnen we misschien gaan nadenken over meer dan 2 treinen in West-Vlaanderen. Maar dat nu doen zou gewoon slecht gebruik van de beperkte middelen zijn.
groentje

Bericht door groentje »

Hier wil ik toch wat tegenin gaan, Shrek, de as Brugge-Kortrijk, met middelgrote steden als Torhout en Roeselare, is niet meteen 'buitengebied'. Ik kan er nog enigszins inkomen dat verkeer over L.73 niet de hoogste prioriteit verdient, of L.15, vooral tussen Mol en Hasselt, maar L.66 is daar niet zomaar mee te vergelijken. De verbonden steden zijn groter dan pakweg die op L.60, dat echter wel het geluk heeft een S-verbinding naar Brussel te hebben. Decennialang was de weekenddienst daar dan ook om te huilen (IC-trein die bijkomend stopte in Opwijk en Asse, L-trein die maar om de 2 uur reed). Het aantal reizigers is daar spectaculair gestegen sinds de verhoging van de frequentie, ik zie niet in waarom dat niet zou gebeuren op L.66, met volgens mij een groter potentieel.
Shrek

Bericht door Shrek »

groentje schreef: 01 sep 2025, 23:36 Hier wil ik toch wat tegenin gaan, Shrek, de as Brugge-Kortrijk, met middelgrote steden als Torhout en Roeselare, is niet meteen 'buitengebied'. Ik kan er nog enigszins inkomen dat verkeer over L.73 niet de hoogste prioriteit verdient, of L.15, vooral tussen Mol en Hasselt, maar L.66 is daar niet zomaar mee te vergelijken. De verbonden steden zijn groter dan pakweg die op L.60, dat echter wel het geluk heeft een S-verbinding naar Brussel te hebben. Decennialang was de weekenddienst daar dan ook om te huilen (IC-trein die bijkomend stopte in Opwijk en Asse, L-trein die maar om de 2 uur reed). Het aantal reizigers is daar spectaculair gestegen sinds de verhoging van de frequentie, ik zie niet in waarom dat niet zou gebeuren op L.66, met volgens mij een groter potentieel.
Maar L66 is met een L en een IC al veel beter bediend dan de voorbeelden die je aanhaalt. De mooie verknoping in Lichtervelde zorgt ook voor prachtige aansluitingen richting De Panne en Deinze. Dus er wordt al voor een heel groot stuk beantwoord aan de vraag.
Bovendien maak je wel mijn punt door er L60 bij te halen, die ligt in het dichtbevolkte centrum waar mensen gemiddeld meer naar OV-bereikbare plaatsen willen reizen. Je kan op L60 met andere woorden veel makkelijker reizigers lokken met een extra trein dan dat op L66 het geval is.
Tel daarbij dat een bijkomende IC die aansluitknoop in Lichtervelde niet zou hebben en je kan snel tot het besluit komen dat zo'n trein veel minder volk zou trekken dan extra treinen in het centrum van het land.
TKR

Bericht door TKR »

middelgrote steden zoals Torhout en Roeselare
Excuseer? Torhout heeft het inwoner aantal van een dorp; Roeselare haalt net de drempel van een klein stadje. Kortrijk wil ik nog wel een middelgrote stad noemen.
Zoals ik dus al zei, het belang van deze route op nationaal niveau wordt overroepen.

Ik denk dat je het verschil tussen de Vlaamse Ruit en de boerenbuiten nog niet goed opgemerkt hebt. :)
De investeringen die Shrek aanhaalt zijn toch echt wel vele malen belangrijker hoor.. (en nee, die bieden mij doorgaans ook geen verbetering aan)

Ik ben er steevast van overtuigt dat -zoals eerder aangehaald in dit topic- de NMBS en Infrabel z'n kaarten echt wel op de best mogelijke manier neerlegt.
groentje

Bericht door groentje »

En toch telt dat 'dorp' Torhout meer reizigers dan gelijk welke S-halte op lijn 60, de eindpunten buiten beschouwing latend. Het voorbeeld van lijn 60 is niet toevallig gekozen, ik geef grif toe dat de situatie een beetje anders is voor pakweg de S-haltes op lijn 36, maar lijn 66 wordt echt wel onderschat. Elk van de stations heeft door de week minstens 700 reizigers, Zedelgem 715, Ingelmunster 900, de andere flink boven de 1000 reizigers per dag. Hoeveel S-stations waar geen IC-treinen stoppen kunnen hetzelfde zeggen?
Dewi

Bericht door Dewi »

TKR schreef: 02 sep 2025, 00:55 Excuseer? Torhout heeft het inwoner aantal van een dorp; Roeselare haalt net de drempel van een klein stadje. Kortrijk wil ik nog wel een middelgrote stad noemen.
Zoals ik dus al zei, het belang van deze route op nationaal niveau wordt overroepen.
Ik ben zelf geboren en getogen in Torhout (de reden dus waarom ik regelmatig gebruik maak van L66), dus ik kan niet anders dan even hier tegenin gaan. :mrgreen:

Torhout heeft een inwoneraantal van bijna 21.000. Dat lijkt niet zo veel, maar Torhout heeft geen deelgemeentes in tegenstelling tot vele andere gemeenten met gelijkaardig inwoneraantal (wel het klein randdorpje Wijnendale dat nooit zelfstandig was), dus die inwoners zitten grotendeels geconcentreerd rondom één kerngebied met een groot oppervlak platteland er rond, vooral ten zuiden. En alhoewel het uiteraard geen centrumstad is zoals Roeselare, vervult het wel een centrumfunctie voor de regio die je niet zou verwachten bij slechts een 'dorp': er is een ziekenhuis en er zijn grote scholen gevestigd dichtbij het station waar leerlingen uit de wijde regio naartoe trekken. Er is zelfs een hogeschoolcampus, ook dicht bij het station (Vives).
TKR schreef: 02 sep 2025, 00:55 Ik denk dat je het verschil tussen de Vlaamse Ruit en de boerenbuiten nog niet goed opgemerkt hebt. :)
Ja, het klopt. West-Vlaanderen is de Vlaamse Ruit niet. En als je naar de netkaart kijkt, zie ik dat ook onmiddellijk duidelijk gereflecteerd in de dichtheid van het net. Maar het beeld dat tussen Brugge en Kortrijk er enkel een uitgestrekte 'boerenbuiten' zou zijn waar er enkel koeien grazen met slechts hier en daar een kerktorentje met een klein dorpje errond, is toch echt overdreven hoor. :wink:

Zoals ik al eerder aangaf, gegeven de schaarse middelen, kan ik zelf momenteel leven met twee treinen per uur tussen Kortrijk en Brugge, zolang ze ook tijdens de weekend en de zomer rijden, en inderdaad bij voorkeur goede aansluitingen voorzien. Dat lijkt me momenteel verdedigbaar. Ik zou het fantastisch vinden als er ooit een extra snelle IC komt Oostende-Kortrijk dat vier (!) van de dertien Vlaamse centrumsteden zou verbinden, het zou zeker zijn nut hebben. Maar vandaag lijkt me dat moeilijk haalbaar in het grotere plaatje, zoals anderen hier al beargumenteren.
TKR

Bericht door TKR »

Dat de trein ook buiten de week 2 keer per uur moet rijden lijkt me inderdaad wel een goed punt.
Plaats reactie