Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025
Geplaatst: 24 okt 2025, 20:25
Voor die maximumprijs van €5,50 dien je als jongere of senior eerst Train+ aan te kopen, zonder Train+ kost Hasselt → Oostende je als jongere of senior gewoon €25.

Je bedoelt €12,50.ovspotter_be schreef: ↑24 okt 2025, 20:25 Voor die maximumprijs van €5,50 dien je als jongere of senior eerst Train+ aan te kopen, zonder Train+ kost Hasselt → Oostende je als jongere of senior gewoon €25.
Veel van dit soort clubs hebben een hoog "vroeger was alles beter"-gehalte en zijn allergisch aan veranderingen, dus proberen ze vanalles om die tegen te gaan of terug te draaien.overweg13 schreef: ↑24 okt 2025, 20:03Ik begrijp echt niet waarom men al deze valse info blijft rondstrooien, zelfs door de Ouderenraad waarvan je toch enige sérieux zou kunnen verwachten. Een reis Hasselt - Oostende kost voor 65+ nu maximaal 5.50 in 2de klas, zelfs tijdens de spits. Heen en terug is dat misschien iets meer dan vroeger, maar je hoeft geen HT-biljet meer te kopen. Wie is eigenlijk verantwoordelijk voor al die onzin?joverwimp schreef: ↑24 okt 2025, 17:20https://www.vlaamse-ouderenraad.be/wat- ... -513682032groentje schreef: ↑20 okt 2025, 16:20 Zeker van? Wie heel erg ver reist, verkiest misschien om voor 9u te reizen. Tot voor een week terug zou dat aan de volle pot geweest zijn, op z'n minst tot het eerste station na 9u. Vandaag krijgen ze korting op alle treinen. Je krijgt bovendien ook korting op een enkele reis, het Senior Ticket was altijd een retour, én een forfaitaire prijs gelijk welke afstand, waardoor het voor kortere trips vaak goedkoper was met een standaardbiljet. Je moet met de gecumuleerde korting van Train+ en leeftijdskorting al een heel eind rijden vooraleer je duurder af bent. En dan nog is de meerprijs dankzij het prijsplafond met Train+ nog best te verteren, me dunkt, voor de extra vrijheid die je ervoor in ruil krijgt...
De vraag is eigenlijk: hoeveel 65+ hebben baat bij een train+? Daar hebben we geen cijfers over. De toekomst zal het uitwijzen.ovspotter_be schreef: ↑24 okt 2025, 20:14 Maar dan dienen ze eerst nog Train+ aan te kopen, ik denk dat daar het schoentje wringt.
Toch redelijk wat, me dunkt? Niet alleen is Train+ voor hen goedkoper, ze kunnen vaker tijdens de daluren reizen dan mensen van beroepsactieve leeftijd, en het prijsplafond van €5,50 opent toch echt wel een hoop mogelijkheden... Een investering van €2/maand aan de lanceringsprijs, €4/maand daarna, kan je er al uit hebben met één iets langere reis.joverwimp schreef: ↑25 okt 2025, 09:30De vraag is eigenlijk: hoeveel 65+ hebben baat bij een train+? Daar hebben we geen cijfers over. De toekomst zal het uitwijzen.ovspotter_be schreef: ↑24 okt 2025, 20:14 Maar dan dienen ze eerst nog Train+ aan te kopen, ik denk dat daar het schoentje wringt.
inderdaad (gesteld dat je dit jaar voldoende gebruik maakt van de maandelijkse voordeelkaart)
Ik heb de Vlaamse Ouderenraad gewezen op diverse fouten in hun info. Er kwam een (beperkte) rechtzetting en na mijn reactie een meer volledige tweede. Nochtans bestaat het personeel daar niet uit digibete senioren...Davy schreef: ↑24 okt 2025, 22:21Veel van dit soort clubs hebben een hoog "vroeger was alles beter"-gehalte en zijn allergisch aan veranderingen, dus proberen ze vanalles om die tegen te gaan of terug te draaien.overweg13 schreef: ↑24 okt 2025, 20:03Ik begrijp echt niet waarom men al deze valse info blijft rondstrooien, zelfs door de Ouderenraad waarvan je toch enige sérieux zou kunnen verwachten. Een reis Hasselt - Oostende kost voor 65+ nu maximaal 5.50 in 2de klas, zelfs tijdens de spits. Heen en terug is dat misschien iets meer dan vroeger, maar je hoeft geen HT-biljet meer te kopen. Wie is eigenlijk verantwoordelijk voor al die onzin?
Denk verder ook wel dat ze van een mug een olifant maken hier. Je kan tenslotte ook niet voor iedereen de perfecte oplossing hebben.
Even snel gekeken voor Gent - Oostende en Gent-De Panne, als één iemand van de 4 al een Train+ heeft, is de Minigroep duurder dan voor de anderen een Train+ te kopen in het weekend (in de samenstelling van 2 volwassenen en 2 tieners, h&t). Met de huidige promotarieven is het ook goedkoper om voor die 4 personen een Train+ te kopen voor Gent-De Panne in het weekend.ovspotter_be schreef: ↑28 okt 2025, 16:08Voor die 4 zonder Train+ zal een Minigroep waarschijnlijk goedkoper zijn (indien vertrek op weekdagen na 09:00) en is ook maar één aankoop.
Ik kan terugmelden dat dit werkt. Ik belde vanmorgen en had na een paar minuten het gewenste treinkaartje (Mechelen-Utrecht met Train+/VDU) in mijn mailbox, zonder extra "dossierkosten".rvdborgt schreef: ↑24 okt 2025, 19:31 Tickets van/naar Nederland met de combinatie Voordeeluren (NL 40%) en Train+ (of Verhoogde tegemoetkoming) leveren een foutmelding op.
Volgens het Facebook-team kun je voorlopig je ticket telefonisch via 02/607 30 07 kopen. Er zouden dan geen kosten zijn "vanwege het probleem met de online reservering".