Of in Brussel-Centraal. Ik vind het vaak handig om daar over te stappen, omdat de kans dat je op hetzelfde perron aansluiting hebt hoger is. En indien niet, zijn de loopafstanden korter.Xio schreef: ↑21 okt 2025, 14:59 In het lexicon wordt een overstap nu als volgt gedefinieerd:
Overstappen van de ene trein op de andere om je reis te kunnen verderzetten, wanneer de reisweg het
gebruik van meerdere treinen vereist. Elke reiziger dient de reisweg te volgen met een of meerdere
overstappen, voorgesteld door de NMBS-routeplanner.
Als we als voorbeeldtraject Leuven-Zottegem nemen, suggereert de routeplanner steeds een overstap in Brussel-Zuid. Is het dan niet toegestaan om reeds in Brussel-Noord over te stappen?
Tariefhervorming NMBS 15/10/2025
Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025
NMBS-Europe verkoopt Turnhout-Rodange via Carlsbourg voor dezelfde prijs als een binnenlands ticket Turnhout-Athus.joverwimp schreef: ↑21 okt 2025, 17:10Drie tickets: Turnhout-Paliseul, Paliseul-Bertrix, Bertrix-Athusedelweiss schreef: ↑21 okt 2025, 15:58 Als Senior met of zonder Train+: Hoe koop/boek je met het nieuwe tariefsysteem een reis met omweg, als voorbeeld Turnhout-Athus via Dinant, Bertrix en Virton om een landschappelijk interessante reis te maken? Terug via de gebruikelijke route, nu geen probleem vanwege aparte heen en terugreis.
Maar hoe we de lengte van een bepaalde reisweg moeten bepalen, dat vertelt de NMBS ons niet.
Stel dat je niet meteen overstapt maar een uur later: het mag niet, maar is het te controleren?
Nee, de scanapparatuur stelt alleen vast of het ticket op die dag geldig is, niet of het al eerder gescand is.
-
-
- Contacteer:
En kan de scanappartuur ‘terugrekenen’ naar het vertrekuur, zodat er nagegaan kan worden of je in de spits bent ingestapt of niet? Zo ja, ook na een eventuele overstap? En houdt dat dan rekening met effectieve vertragingen en gemiste aansluitingen?
Een paar jaar geleden niet. Ik had een ticket Asse-Luik en stapte in Brussel N over om 9.07 Volgens een tbg kon het niet anders of ik was in Asse opgestapt in de spits. Maar voor het eerste traject had ik de snelbus genomen en niet de trein. Daar nam hij genoegen mee.trainlovertje schreef: ↑22 okt 2025, 10:07En kan de scanappartuur ‘terugrekenen’ naar het vertrekuur, zodat er nagegaan kan worden of je in de spits bent ingestapt of niet? Zo ja, ook na een eventuele overstap? En houdt dat dan rekening met effectieve vertragingen en gemiste aansluitingen?