IJzeren Rijn
Het Belang van Limburg Online 15 maart 2007
15/03 Na jaren opnieuw goederentrein over IJzeren Rijn
Donderdag is voor het eerst sinds jaren opnieuw een trein over de IJzeren Rijn gereden. Het ging om een goederentrein van B-Cargo, de vrachtdivisie van de NMBS. Het is al van 1993 geleden dat een trein reed over het historische traject van de goederenlijn tussen de Antwerpse haven en het Ruhrgebied in Duitsland.
De goederentrein vertrok donderdagochtend om 10 uur op de Main Hub terminal in de haven van Antwerpen richting Duisburg. De rit kwam er in samenwerking met Railion en ProRail.
Het dossier over de reactivering van de Ijzeren Rijn wordt al jaren besproken tussen Nederland en België. België wil dat de spoorlijn opnieuw in gebruik wordt genomen en ook de NMBS is vragende partij.
"Vandaag wil de NMBS een duidelijk signaal geven", luidt het in een mededeling. Met die rit wil ze schot in de zaak brengen en aantonen dat B-Cargo klaar is om de goederenverbinding weer in gebruik te nemen. De heringebruikname zou het traject tussen Antwerpen en Duisburg met de helft verkorten van zes naar drie uur.
De historische lijn is vooral omstreden omdat het tracé ten oosten van Roermond door Nationaal Park De Meinweg voert. In mei 2005 bepaalde het Permanent Hof van Arbitrage in Den Haag dat de spoorlijn heropend mag worden.
http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland/de ... 30843517A}
Donderdag is voor het eerst sinds jaren opnieuw een trein over de IJzeren Rijn gereden. Het ging om een goederentrein van B-Cargo, de vrachtdivisie van de NMBS. Het is al van 1993 geleden dat een trein reed over het historische traject van de goederenlijn tussen de Antwerpse haven en het Ruhrgebied in Duitsland.
De goederentrein vertrok donderdagochtend om 10 uur op de Main Hub terminal in de haven van Antwerpen richting Duisburg. De rit kwam er in samenwerking met Railion en ProRail.
Het dossier over de reactivering van de Ijzeren Rijn wordt al jaren besproken tussen Nederland en België. België wil dat de spoorlijn opnieuw in gebruik wordt genomen en ook de NMBS is vragende partij.
"Vandaag wil de NMBS een duidelijk signaal geven", luidt het in een mededeling. Met die rit wil ze schot in de zaak brengen en aantonen dat B-Cargo klaar is om de goederenverbinding weer in gebruik te nemen. De heringebruikname zou het traject tussen Antwerpen en Duisburg met de helft verkorten van zes naar drie uur.
De historische lijn is vooral omstreden omdat het tracé ten oosten van Roermond door Nationaal Park De Meinweg voert. In mei 2005 bepaalde het Permanent Hof van Arbitrage in Den Haag dat de spoorlijn heropend mag worden.
http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland/de ... 30843517A}
Het slechts is van 2005 geleden dat er voor het laatst treinen reden tussen Weert en Budel. Dit heeft ook niets te maken met de IJzeren Rijn, het baanvak is gewoon wat opgeknapt nadat DLC bij ProRail paden had aangevraagd. Maar de pers weet dat blijkbaar niet of ziet te graag verbanden. Of heeft de NMBS zelf deze sprookjes de wereld in gebracht?Bibke schreef:Het Belang van Limburg Online 15 maart 2007
Groetjes,
Rian
Wat je schrijft klopt. Trouwens er hebben altijd treinen van België naar Budel Zink gereden. Maar nu wordt er bedoeld dat men via deze lijn naar Duitsland is gereden, weliswaar via een omweg want men mocht niet door het natuurgebied de Meinweg rijden.rvdborgt schreef:Het slechts is van 2005 geleden dat er voor het laatst treinen reden tussen Weert en Budel. Dit heeft ook niets te maken met de IJzeren Rijn, het baanvak is gewoon wat opgeknapt nadat DLC bij ProRail paden had aangevraagd. Maar de pers weet dat blijkbaar niet of ziet te graag verbanden. Of heeft de NMBS zelf deze sprookjes de wereld in gebracht?
Groetjes,
Rian
Ik zou wel eens willen weten hoe die rit van Antwerpen naar Duisburg verloopt...
Als ik het goed heb moet er kopgemaakt worden te Roermond, Venlo en Viersen. Dat is 3 keren van richting veranderen, dus 3 keren de lok omrijden. Dan moet er ook 3 keren een remproef gedaan worden.
Hoe gaat dat dan in de praktijk? Staat dan in die stations ene 2de man of moet de TB dit alleen doen (dan moet hij wel stevige schoenen aan hebben)?
En rijdt deze TB dan ook terug of moet hij daar op hotel?
Ik vind het grappig dat nergens in de pers gesproken wordt over DLC.
Want het zijn wel degelijk zij die een paar jaar geleden nog over dit bewuste traject gereden hebben. En dit met hun momenteel afgeschaft treinje van Born naar Antwerpen.
Als ik het goed heb moet er kopgemaakt worden te Roermond, Venlo en Viersen. Dat is 3 keren van richting veranderen, dus 3 keren de lok omrijden. Dan moet er ook 3 keren een remproef gedaan worden.
Hoe gaat dat dan in de praktijk? Staat dan in die stations ene 2de man of moet de TB dit alleen doen (dan moet hij wel stevige schoenen aan hebben)?
En rijdt deze TB dan ook terug of moet hij daar op hotel?
Ik vind het grappig dat nergens in de pers gesproken wordt over DLC.

Raf schreef:Ik vind het grappig dat nergens in de pers gesproken wordt over DLC.
Nieuwsblad Transport schreef:Het gedeelte van de IJzeren Rijn dat nu klaar is, biedt Belgische vervoerders een interessant alternatief voor de weg en andere spoorroutes. Het bedrijf Dillen & Lejeune Cargo wil in eerste instantie twee treinen per dag over het vernieuwde stukje spoor laten rijden, onder meer naar de Nedcar-fabriek in het Limburgse Born.
Vent toch, ik spreek over het verleden, niet over de toekomst.Sander schreef:Raf schreef:Ik vind het grappig dat nergens in de pers gesproken wordt over DLC.Nieuwsblad Transport schreef:Het gedeelte van de IJzeren Rijn dat nu klaar is, biedt Belgische vervoerders een interessant alternatief voor de weg en andere spoorroutes. Het bedrijf Dillen & Lejeune Cargo wil in eerste instantie twee treinen per dag over het vernieuwde stukje spoor laten rijden, onder meer naar de Nedcar-fabriek in het Limburgse Born.
B-cargo zegt dat zij nu de eerste zijn die sinds jaren over dat bewuste traject gaan rijden. En dat klopt niet want dat was DLC en dat lees ik niet in de pers.
En dat vervoer naar Nedcar...Ik wil dat allemaal nog wel eens zien want bij DLC willen ze veel. Dat ze eerst maar eens zorgen voor TB's, als ze die nog mogen opleiden tenminste...

- Dieselfreak
Is het dan zo'n probleem dat daar een keer per uur een trein passeert? Vanwege lawaai? Je hoort nagenoeg overal geluid van wegverkeer, om dan nog te zwijgen van vliegtuigen, die je werkelijk óveral en altijd hoort, vind je eens een plek waar geen of bijna geen wegverkeer te horen is, dan zijn het wel vliegtuigen die permanent de rust verstoren. Maar o wee als er ergens enkele keren per dag een trein even lawaai maakt, dan breekt de hel los...Bibke schreef:De historische lijn is vooral omstreden omdat het tracé ten oosten van Roermond door Nationaal Park De Meinweg voert.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Het probleem is dat het onwettelijk is.Dieselfreak schreef:Is het dan zo'n probleem dat daar een keer per uur een trein passeert? Vanwege lawaai? Je hoort nagenoeg overal geluid van wegverkeer, om dan nog te zwijgen van vliegtuigen, die je werkelijk óveral en altijd hoort, vind je eens een plek waar geen of bijna geen wegverkeer te horen is, dan zijn het wel vliegtuigen die permanent de rust verstoren. Maar o wee als er ergens enkele keren per dag een trein even lawaai maakt, dan breekt de hel los...Bibke schreef:De historische lijn is vooral omstreden omdat het tracé ten oosten van Roermond door Nationaal Park De Meinweg voert.
Ik woon in lier en ik kan je zeggen dat er zeeeeeeeeeer veel treinen richting montzen rijden dus. Meer dan 40 per dag zekers.
Ik hoop dat ze via montzen blijven rijden want anders zouden het toch hld 77/78ers worden via mol en neerpelt dus. Trouwes er is vrij veel reizigerstreinen op de lijn 15 richting neerpelt dus er zou hinder zijn.
Ik hoop dat ze via montzen blijven rijden want anders zouden het toch hld 77/78ers worden via mol en neerpelt dus. Trouwes er is vrij veel reizigerstreinen op de lijn 15 richting neerpelt dus er zou hinder zijn.
1 trein per uur heen en 1 trein per uur terug. Dat noem ik toch niet veel, hoor. En als ze via de ijzeren lijn rijden moet ik niet meer naar GemmenichLierTrainspotter schreef:Ik woon in lier en ik kan je zeggen dat er zeeeeeeeeeer veel treinen richting montzen rijden dus. Meer dan 40 per dag zekers.