IJzeren Rijn

Alles over goederenvervoer in België.
Davy

Bericht door Davy »

Volgens Artweb:

7788+7786 + 6 voertuigen.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Bericht door Bibke »

Het Belang van Limburg Online 15 maart 2007

15/03 Na jaren opnieuw goederentrein over IJzeren Rijn
Donderdag is voor het eerst sinds jaren opnieuw een trein over de IJzeren Rijn gereden. Het ging om een goederentrein van B-Cargo, de vrachtdivisie van de NMBS. Het is al van 1993 geleden dat een trein reed over het historische traject van de goederenlijn tussen de Antwerpse haven en het Ruhrgebied in Duitsland.

De goederentrein vertrok donderdagochtend om 10 uur op de Main Hub terminal in de haven van Antwerpen richting Duisburg. De rit kwam er in samenwerking met Railion en ProRail.

Het dossier over de reactivering van de Ijzeren Rijn wordt al jaren besproken tussen Nederland en België. België wil dat de spoorlijn opnieuw in gebruik wordt genomen en ook de NMBS is vragende partij.

"Vandaag wil de NMBS een duidelijk signaal geven", luidt het in een mededeling. Met die rit wil ze schot in de zaak brengen en aantonen dat B-Cargo klaar is om de goederenverbinding weer in gebruik te nemen. De heringebruikname zou het traject tussen Antwerpen en Duisburg met de helft verkorten van zes naar drie uur.

De historische lijn is vooral omstreden omdat het tracé ten oosten van Roermond door Nationaal Park De Meinweg voert. In mei 2005 bepaalde het Permanent Hof van Arbitrage in Den Haag dat de spoorlijn heropend mag worden.

http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland/de ... 30843517A}
5941

Bericht door 5941 »

hallo
zie hier een filmpje
http://video.vrtnieuws.net/nieuwsnet_ma ... 435-HB.wmv

bron vrt
trainman
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 feb 2006, 19:47
Locatie: Herzele

Bericht door trainman »

8 treinen per week.

Van een drukke lijn gesproken. :shock:
rvdborgt
Berichten: 4673
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Bericht door rvdborgt »

Bibke schreef:Het Belang van Limburg Online 15 maart 2007

15/03 Na jaren opnieuw goederentrein over IJzeren Rijn
Donderdag is voor het eerst sinds jaren opnieuw een trein over de IJzeren Rijn gereden. Het ging om een goederentrein van B-Cargo, de vrachtdivisie van de NMBS. Het is al van 1993 geleden dat een trein reed over het historische traject van de goederenlijn tussen de Antwerpse haven en het Ruhrgebied in Duitsland.
Het slechts is van 2005 geleden dat er voor het laatst treinen reden tussen Weert en Budel. Dit heeft ook niets te maken met de IJzeren Rijn, het baanvak is gewoon wat opgeknapt nadat DLC bij ProRail paden had aangevraagd. Maar de pers weet dat blijkbaar niet of ziet te graag verbanden. Of heeft de NMBS zelf deze sprookjes de wereld in gebracht?

Groetjes,

Rian
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Bericht door Bibke »

rvdborgt schreef:
Het slechts is van 2005 geleden dat er voor het laatst treinen reden tussen Weert en Budel. Dit heeft ook niets te maken met de IJzeren Rijn, het baanvak is gewoon wat opgeknapt nadat DLC bij ProRail paden had aangevraagd. Maar de pers weet dat blijkbaar niet of ziet te graag verbanden. Of heeft de NMBS zelf deze sprookjes de wereld in gebracht?

Groetjes,

Rian
Wat je schrijft klopt. Trouwens er hebben altijd treinen van België naar Budel Zink gereden. Maar nu wordt er bedoeld dat men via deze lijn naar Duitsland is gereden, weliswaar via een omweg want men mocht niet door het natuurgebied de Meinweg rijden.
Gregske

Bericht door Gregske »

Ik werk momenteel in Mol, vlakbij het station. Ik zie nogal wat goederentreinen passeren, van waar komen ze?

En ook zie ik tegenwoordig veel betonnen bielzen liggen, wat is hiervan de bedoeling?

:roll: :wink:
Raf

Bericht door Raf »

Ik zou wel eens willen weten hoe die rit van Antwerpen naar Duisburg verloopt...

Als ik het goed heb moet er kopgemaakt worden te Roermond, Venlo en Viersen. Dat is 3 keren van richting veranderen, dus 3 keren de lok omrijden. Dan moet er ook 3 keren een remproef gedaan worden.
Hoe gaat dat dan in de praktijk? Staat dan in die stations ene 2de man of moet de TB dit alleen doen (dan moet hij wel stevige schoenen aan hebben)?

En rijdt deze TB dan ook terug of moet hij daar op hotel?

Ik vind het grappig dat nergens in de pers gesproken wordt over DLC. :twisted: Want het zijn wel degelijk zij die een paar jaar geleden nog over dit bewuste traject gereden hebben. En dit met hun momenteel afgeschaft treinje van Born naar Antwerpen.
Sander

Bericht door Sander »

Raf schreef:Ik vind het grappig dat nergens in de pers gesproken wordt over DLC.
Nieuwsblad Transport schreef:Het gedeelte van de IJzeren Rijn dat nu klaar is, biedt Belgische vervoerders een interessant alternatief voor de weg en andere spoorroutes. Het bedrijf Dillen & Lejeune Cargo wil in eerste instantie twee treinen per dag over het vernieuwde stukje spoor laten rijden, onder meer naar de Nedcar-fabriek in het Limburgse Born.
Raf

Bericht door Raf »

Sander schreef:
Raf schreef:Ik vind het grappig dat nergens in de pers gesproken wordt over DLC.
Nieuwsblad Transport schreef:Het gedeelte van de IJzeren Rijn dat nu klaar is, biedt Belgische vervoerders een interessant alternatief voor de weg en andere spoorroutes. Het bedrijf Dillen & Lejeune Cargo wil in eerste instantie twee treinen per dag over het vernieuwde stukje spoor laten rijden, onder meer naar de Nedcar-fabriek in het Limburgse Born.
Vent toch, ik spreek over het verleden, niet over de toekomst.
B-cargo zegt dat zij nu de eerste zijn die sinds jaren over dat bewuste traject gaan rijden. En dat klopt niet want dat was DLC en dat lees ik niet in de pers.

En dat vervoer naar Nedcar...Ik wil dat allemaal nog wel eens zien want bij DLC willen ze veel. Dat ze eerst maar eens zorgen voor TB's, als ze die nog mogen opleiden tenminste... :roll:
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2102
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Bericht door Dieselfreak »

Bibke schreef:De historische lijn is vooral omstreden omdat het tracé ten oosten van Roermond door Nationaal Park De Meinweg voert.
Is het dan zo'n probleem dat daar een keer per uur een trein passeert? Vanwege lawaai? Je hoort nagenoeg overal geluid van wegverkeer, om dan nog te zwijgen van vliegtuigen, die je werkelijk óveral en altijd hoort, vind je eens een plek waar geen of bijna geen wegverkeer te horen is, dan zijn het wel vliegtuigen die permanent de rust verstoren. Maar o wee als er ergens enkele keren per dag een trein even lawaai maakt, dan breekt de hel los...
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gregske

Bericht door Gregske »

Dieselfreak schreef:
Bibke schreef:De historische lijn is vooral omstreden omdat het tracé ten oosten van Roermond door Nationaal Park De Meinweg voert.
Is het dan zo'n probleem dat daar een keer per uur een trein passeert? Vanwege lawaai? Je hoort nagenoeg overal geluid van wegverkeer, om dan nog te zwijgen van vliegtuigen, die je werkelijk óveral en altijd hoort, vind je eens een plek waar geen of bijna geen wegverkeer te horen is, dan zijn het wel vliegtuigen die permanent de rust verstoren. Maar o wee als er ergens enkele keren per dag een trein even lawaai maakt, dan breekt de hel los...
Het probleem is dat het onwettelijk is.
P-J

Bericht door P-J »

Hallo,

Hoeveel treinen rijden er nu per dag via de Montzenlijn? En hoeveel kunnen er maximaal rijden?

Grtz,

P-J.
LierTrainspotter

Bericht door LierTrainspotter »

Ik woon in lier en ik kan je zeggen dat er zeeeeeeeeeer veel treinen richting montzen rijden dus. Meer dan 40 per dag zekers.
Ik hoop dat ze via montzen blijven rijden want anders zouden het toch hld 77/78ers worden via mol en neerpelt dus. Trouwes er is vrij veel reizigerstreinen op de lijn 15 richting neerpelt dus er zou hinder zijn.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Bericht door Bibke »

LierTrainspotter schreef:Ik woon in lier en ik kan je zeggen dat er zeeeeeeeeeer veel treinen richting montzen rijden dus. Meer dan 40 per dag zekers.
Ik hoop dat ze via montzen blijven rijden want anders zouden het toch hld 77/78ers worden via mol en neerpelt dus. Trouwes er is vrij veel reizigerstreinen op de lijn 15 richting neerpelt dus er zou hinder zijn.
1 trein per uur heen en 1 trein per uur terug. Dat noem ik toch niet veel, hoor. En als ze via de ijzeren lijn rijden moet ik niet meer naar Gemmenich :lol:
Plaats reactie