Re: Rondreis Luxemburg
Geplaatst: 18 aug 2010, 20:01
29/07
Terugrit
Vandaag keren we terug naar België. Maar eerst gaan we nog een bezoekje brengen aan het stadje Clervaux.
Wiltz-Clervaux
Hiervoor nemen we opnieuw de RB3236 van 11u05, die het eerder deze week al niet zo goed deed. Ook nu is de trein om 11u03 nog niet aangekomen in het station van Wiltz. Waarop de aankondiging volgt dat onze trein zal vertrekken met 10 minuten vertraging. Omstreeks 11u10 komt motorstel 2005 er toch door, en met acht minuten vertraging vertrekken we richting Kautenbach.
Het motorstel zit vol met twee Nederlandse groepen jeugdbeweging. De treinbegeleidster laat andere reizigers dan maar plaats nemen in eerste klasse. Niet helemaal eerlijk voor mensen die een toeslag betalen voor eerste klasse (zoals mijn reisgenote), maar wel te begrijpen. De treinbegeleidster zegt ons bij het controleren van de tickets nog dat ze al veel groepen en stunts heeft meegemaakt tijdens haar tienjarige carrière, maar zo erg nog nooit. "Het is stil aan de overkant" klinkt dan ook doorheen heel de trein.
De vertraging van de trein uit Wiltz brengt onze aansluiting naar Clervaux (met de IR 112 naar Liers) niet in gevaar, we hebben immers ongeveer een halfuur overstaptijd. Ik verwacht een trein met drie Belgische I10-rijtuigen en krijg gelijk: de 3017 heeft 1 eerste klasse en 2 tweede klasses mee. De Luxemburgse treinbegeleider houdt blijkbaar niet van toiletten die tot dienstruimte omgebouwd zijn, want hij heeft al zijn spullen verspreid over een vierzit. Echt vriendelijk is hij ook niet want hij zegt nogal bits tegen alle reizigers die in eerste klasse opstappen dat ze wel in eerste klasse opstappen. Als hij ziet dat we (en ook de andere reizigers) daar de nodige ticketjes voor hebben, moet hij wel inbinden. Met een minuutje vertraging bereikt onze korte internationale trein Clervaux.
Clervaux-Mechelen
We hebben alles uit onze vakantie gehaald wat mogelijk was en bijna alles gezien en gedaan wat op ons lijstje staat. En we zijn moe! Tijd voor de terugrit richting Mechelen dus. Eerst nog een zeer duur (maar ook wel indrukwekkend) grensticket gekocht. Zo'n ticket is blijkbaar geldig voor een heen- en terugrit, dus onze heenreis via Athus was (financieel gezien) eigenlijk overbodig.
Op het perron maken we onze bedenking dat het wel leuk zou zijn, mocht er een I6'je aanhangen zodat we in alle rust van het Luxemburgse en Belgische landschap kunnen genieten. Ik heb er eigenlijk weinig hoop in want het merendeel van de (tweede klasse) rijtuigen op de lijn zijn inmiddels I10'en met middengang. Gisteren reed de IR 118, die we vandaag gaan nemen, met I6'en (en een I10), maar gezien de rijtuigstammen doorschuiven, is de kans wel zeer klein dat we die stam hebben...
Met acht minuten vertraging, en zonder aankondiging deze keer, rijdt IR 118 Clervaux binnen. De CFL 3005 voorop, met daarachter een I10 eerste klasse en twee I10 tweede klasse. Het vierde rijtuig lijkt van ver een I6, dus gaan we daar opstappen, al lijkt van ver iets bizar aan het rijtuig. En inderdaad, het is wel degelijk een I6, maar een eerste klasse-rijtuig (11601) dat gedeklasseerd is. We krijgen dus de luxe van eerste klasse voor een tweede klasse-ticket (de bedenking: dat mag ook wel met zulke dure prijzen om de grenzen over te steken, kan ik moeilijk verstoppen). Onderweg naar Luik kruisen ons nog twee andere Belgische rijtuigstammen, maar hier zitten ook geen I6 tweede klasse rijtuigen in. We hebben dus geluk: we zitten vandaag in de enige I6 tweede klasse die op de lijn in omloop is... en het is dan in feite nog een eerste klasse. Onderweg werken we zes minuten vertraging weg, zodat we met 2 minuten vertraging in Luik-Guillemins aankomen.
IC 542 richting Leuven (vertrek 20u) verrast ons een beetje door even na 19u50 reeds het station binnen te rijden. 1332 is trekkracht van dienst. We installeren ons in het zevende rijtuig, wat nog vrij druk is. Een slechte keuze blijkt bij het uitstappen in Leuven: de volgende twee rijtuigen zijn zo goed als leeg. Maar de trein rijdt stipt en dat is het voornaamste. Onderweg wel nog een medereizigster aangesproken om haar 'muziek' persoonlijk te houden en jawel ... het is nog gelukt ook.
De laatste trein die we nodig hebben is IR 4142 die ons van Leuven naar Mechelen gaat brengen. De trein staat reeds ruim op tijd klaar om Leuven binnen te rijden, maar krijgt uiteindelijk maar toestemming hiervoor drie minuten voor vertrek. Toch wordt dit een stipte rit en krijgt de 2130 met zijn 5 M4-rijtuigen de laatste vermelding in ons verslag van een boeiende Luxemburg-vakantie.
Terugrit
Vandaag keren we terug naar België. Maar eerst gaan we nog een bezoekje brengen aan het stadje Clervaux.
Wiltz-Clervaux
Hiervoor nemen we opnieuw de RB3236 van 11u05, die het eerder deze week al niet zo goed deed. Ook nu is de trein om 11u03 nog niet aangekomen in het station van Wiltz. Waarop de aankondiging volgt dat onze trein zal vertrekken met 10 minuten vertraging. Omstreeks 11u10 komt motorstel 2005 er toch door, en met acht minuten vertraging vertrekken we richting Kautenbach.
Het motorstel zit vol met twee Nederlandse groepen jeugdbeweging. De treinbegeleidster laat andere reizigers dan maar plaats nemen in eerste klasse. Niet helemaal eerlijk voor mensen die een toeslag betalen voor eerste klasse (zoals mijn reisgenote), maar wel te begrijpen. De treinbegeleidster zegt ons bij het controleren van de tickets nog dat ze al veel groepen en stunts heeft meegemaakt tijdens haar tienjarige carrière, maar zo erg nog nooit. "Het is stil aan de overkant" klinkt dan ook doorheen heel de trein.
De vertraging van de trein uit Wiltz brengt onze aansluiting naar Clervaux (met de IR 112 naar Liers) niet in gevaar, we hebben immers ongeveer een halfuur overstaptijd. Ik verwacht een trein met drie Belgische I10-rijtuigen en krijg gelijk: de 3017 heeft 1 eerste klasse en 2 tweede klasses mee. De Luxemburgse treinbegeleider houdt blijkbaar niet van toiletten die tot dienstruimte omgebouwd zijn, want hij heeft al zijn spullen verspreid over een vierzit. Echt vriendelijk is hij ook niet want hij zegt nogal bits tegen alle reizigers die in eerste klasse opstappen dat ze wel in eerste klasse opstappen. Als hij ziet dat we (en ook de andere reizigers) daar de nodige ticketjes voor hebben, moet hij wel inbinden. Met een minuutje vertraging bereikt onze korte internationale trein Clervaux.
Clervaux-Mechelen
We hebben alles uit onze vakantie gehaald wat mogelijk was en bijna alles gezien en gedaan wat op ons lijstje staat. En we zijn moe! Tijd voor de terugrit richting Mechelen dus. Eerst nog een zeer duur (maar ook wel indrukwekkend) grensticket gekocht. Zo'n ticket is blijkbaar geldig voor een heen- en terugrit, dus onze heenreis via Athus was (financieel gezien) eigenlijk overbodig.
Op het perron maken we onze bedenking dat het wel leuk zou zijn, mocht er een I6'je aanhangen zodat we in alle rust van het Luxemburgse en Belgische landschap kunnen genieten. Ik heb er eigenlijk weinig hoop in want het merendeel van de (tweede klasse) rijtuigen op de lijn zijn inmiddels I10'en met middengang. Gisteren reed de IR 118, die we vandaag gaan nemen, met I6'en (en een I10), maar gezien de rijtuigstammen doorschuiven, is de kans wel zeer klein dat we die stam hebben...
Met acht minuten vertraging, en zonder aankondiging deze keer, rijdt IR 118 Clervaux binnen. De CFL 3005 voorop, met daarachter een I10 eerste klasse en twee I10 tweede klasse. Het vierde rijtuig lijkt van ver een I6, dus gaan we daar opstappen, al lijkt van ver iets bizar aan het rijtuig. En inderdaad, het is wel degelijk een I6, maar een eerste klasse-rijtuig (11601) dat gedeklasseerd is. We krijgen dus de luxe van eerste klasse voor een tweede klasse-ticket (de bedenking: dat mag ook wel met zulke dure prijzen om de grenzen over te steken, kan ik moeilijk verstoppen). Onderweg naar Luik kruisen ons nog twee andere Belgische rijtuigstammen, maar hier zitten ook geen I6 tweede klasse rijtuigen in. We hebben dus geluk: we zitten vandaag in de enige I6 tweede klasse die op de lijn in omloop is... en het is dan in feite nog een eerste klasse. Onderweg werken we zes minuten vertraging weg, zodat we met 2 minuten vertraging in Luik-Guillemins aankomen.
IC 542 richting Leuven (vertrek 20u) verrast ons een beetje door even na 19u50 reeds het station binnen te rijden. 1332 is trekkracht van dienst. We installeren ons in het zevende rijtuig, wat nog vrij druk is. Een slechte keuze blijkt bij het uitstappen in Leuven: de volgende twee rijtuigen zijn zo goed als leeg. Maar de trein rijdt stipt en dat is het voornaamste. Onderweg wel nog een medereizigster aangesproken om haar 'muziek' persoonlijk te houden en jawel ... het is nog gelukt ook.
De laatste trein die we nodig hebben is IR 4142 die ons van Leuven naar Mechelen gaat brengen. De trein staat reeds ruim op tijd klaar om Leuven binnen te rijden, maar krijgt uiteindelijk maar toestemming hiervoor drie minuten voor vertrek. Toch wordt dit een stipte rit en krijgt de 2130 met zijn 5 M4-rijtuigen de laatste vermelding in ons verslag van een boeiende Luxemburg-vakantie.