Alstom Charleroi bouwt deel nieuwe SNCF-treinen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
EC 91

Re: Alstom Charleroi bouwt deel nieuwe SNCF-treinen

Bericht door EC 91 »

Steven schreef:Het enige argument dat overblijft is dat je dubbeldekkers hebt ipv enkeldek.
En mooier design. SNCF wil een mooi design, te zien aan hun recente aanwinsten en bestellingen. De vierkante dozen van Desiro ML zullen ze niet direct kopen. NMBS kijkt niet naar design. Trouwens ik vond de vroegere generatie Desiro er veel beter uitzien dan de nieuwe MLs maar goed dit is persoonlijke voorkeur.
Steven

Bericht door Steven »

wat mooier is, is subjectief en dus relatief. Is een onderwerp waar je nog jaren kan spreken zonder overeen te komen. Er zullen mensen zijn die het ene mooi vinden en nog andere het andere ms mooier. Misschien zijn er wel mensen die beide lelijk vinden (ik vind die franse stijl zelden op iets trekken trouwens en is in vele gevallen op zijn Frans en dus vrij krap in ruimte).
b-loc
Contacteer:

Bericht door b-loc »

Steven schreef:Dat van die wc is op alle nieuwe treinen zo dus dat is al niet extra.
Betere afwerking? je gaat er dus vanuit de siemens zijn motorstellen slecht afwerkt?
de tafeltjes zijn altijd gemaakt op basis van wat de klant vraagt niet meer of minder dan dat.
Het enige argument dat overblijft is dat je dubbeldekkers hebt ipv enkeldek.
Vanboven hebben deze geen afdekkappen. Hopelijk komen deze dan nog.
Die oprijplaten voor rolstoelpatienten is die in de desiro ML?
Ik vind dat de reizigers nog altijd mogen zien wat het verschil is tussen 1ste en 2de klasse. Beter een groter tafeltje dan geen verschil in 1ste klasse
Steven

Bericht door Steven »

Die afdekkappen zijn niet voorzien hoor. Het zou zelfs kunnen dat ze nefast zijn voor de luchtkoeling die bepaalde onderdelen op het dak nodig hebben. Maar dat is hier allemaal is eerder besproken.
Het verschil in eerste klasse bestaat voor mij niet door een grotere tafel te voorzien.
Wel door: ruimere zetels, meer beenruimte, andere afwerking van de stoelen, stillere afdeling, stopcontact per 2 zitplaatsen.
Maar hou er wel rekening mee dat het over stoptreinmateriaal gaat en geen IC materiaal wat mijn inziens ook nog enig verschil oplevert.
kika

Bericht door kika »

Steven schreef:stopcontact per 2 zitplaatsen.
Maar hou er wel rekening mee dat het over stoptreinmateriaal gaat en geen IC materiaal wat mijn inziens ook nog enig verschil oplevert.
Ik dacht dat ze voornamelijk voor diensten zullen worden ingezet die vergelijkbaar zijn met een IR? Heb ik dat fout? In dat geval vind ik 1 stopcontact per stoel in eerste klasse toch het minimum, bij nieuw materieel. Ik ben het wel met je eens dat een 1e klasse op korte trajecten, IR of L-verkeer, wat kariger mag zijn dan bij IC-materiaal.

Het gaat dus voornamelijk om nieuwe spullen voor de CFL, waarvan de Belgische overheid nog een goede 6% aandelen bezit, mengt de Belgische staat zich op 1 of andere manier met de bedrijfsvoering?
EC 91

Bericht door EC 91 »

kika schreef: Het gaat dus voornamelijk om nieuwe spullen voor de CFL, waarvan de Belgische overheid nog een goede 6% aandelen bezit, mengt de Belgische staat zich op 1 of andere manier met de bedrijfsvoering?
Ik wist niet dat Belgie iets met CFL te maken had. Heeft iemand info hoe en wanneer dat gekomen is en wat de bedoeling was.

CFL koopt regelmatig wat de buurlanden kopen, dit lijkt me slim, zo hebben ze vrij snel nieuw materieel zonder veel ontwikkelingskosten te betalen. Ze mogen dan wel niet te kieskeurig zijn maar voor zo'n klein land werkt het blijkbaar. Overigens is het deel voor CFL een heel klein deel van de totale TER2N-NG bestelling.
pietje

Bericht door pietje »

EC 91 schreef: CFL koopt regelmatig wat de buurlanden kopen, dit lijkt me slim, zo hebben ze vrij snel nieuw materieel zonder veel ontwikkelingskosten te betalen. Ze mogen dan wel niet te kieskeurig zijn maar voor zo'n klein land werkt het blijkbaar. Overigens is het deel voor CFL een heel klein deel van de totale TER2N-NG bestelling.
Voor landen als België en Nederland zou het ook werken om gewoon materiaal te nemen dat in het buitenland al uitvoerig getest is, maar hier lopen te grote ego's rond die graag het warme water heruitvinden.
Steven

Bericht door Steven »

Jammer genoeg is de tijd dat belgie één van de grootste treinproducenten was al eventjes voorbij (meer dan 40 jaar). Tijd voor die paar zielen die het warm water willen heruitvinden om dat ook te ontdekken.
kika

Bericht door kika »

EC 91 schreef: Ik wist niet dat Belgie iets met CFL te maken had. Heeft iemand info hoe en wanneer dat gekomen is en wat de bedoeling was.
Bij de oprichting van de CFL had België meer dan een kwart van de aandelen in handen, ik vermoed dat dat te maken had met compensatie voor de GL. Gl op haar beurt was een maatschappij die een aanzienlijk deel van het Luxemburgse net (en ook de lijn Bxl-Namur-Arlons-Luxemburg) heeft aangelegd, later werd ze eigendom van de Belgische staatsspoorwegen. Na de herstructurering van 1996 heeft de Luxemburgse staat het grootste deel van de aandelen in handen, o.a. door schuldovername. Tegenwoordig is ze zelf (die staat dus) verantwoordelijk voor infra en in januari verleende ze de CFL nog een 15-jarige concessie voor passagiersvervoer per trein en bus.

Ik heb het nog even nagekeken: blijkbaar is er 1 vertegenwoordiger van de Belgische staat in de directie. Verder spreken mijn bronnen zich tegen: de ene heeft het over 4% en de andere over 6% van de aandelen in Belgische handen. Ik raad je dus aan zelf maar een keer in jaarverslagen, boeken e.d. te duiken :)
EC 91 schreef:Overigens is het deel voor CFL een heel klein deel van de totale TER2N-NG bestelling.
Dit bericht had het over 10 van de 14, vandaar mijn opmerking.
groentje

Bericht door groentje »

Voor GEN-treinen heb ik liever geen dubbeldekkers, wel een hoge frequentie. Dubbeldekkers hebben misschien vaak brede buitendeuren, maar alle reizigers moeten wel langs vaak smalle trappen naar boven of beneden. Ook de Franse tafeltjes vind ik maar niets, ik heb 10 dagen mogen worstelen om er mijn benen onder te krijgen. Niettemin zien deze stellen er meer dan behoorlijk uit, en gebiedt de eerlijkheid me te zeggen dat ik geen gebruik heb gemaakt van deze nieuwe stellen. Maar als ze ook maar een beetje op hun broertjes de AGC's lijken, dan heb ik toch enkele kleinere bedenkingen.
Plaats reactie