En mooier design. SNCF wil een mooi design, te zien aan hun recente aanwinsten en bestellingen. De vierkante dozen van Desiro ML zullen ze niet direct kopen. NMBS kijkt niet naar design. Trouwens ik vond de vroegere generatie Desiro er veel beter uitzien dan de nieuwe MLs maar goed dit is persoonlijke voorkeur.Steven schreef:Het enige argument dat overblijft is dat je dubbeldekkers hebt ipv enkeldek.
Alstom Charleroi bouwt deel nieuwe SNCF-treinen
Re: Alstom Charleroi bouwt deel nieuwe SNCF-treinen
Re: Alstom Charleroi bouwt deel nieuwe SNCF-treinen
wat mooier is, is subjectief en dus relatief. Is een onderwerp waar je nog jaren kan spreken zonder overeen te komen. Er zullen mensen zijn die het ene mooi vinden en nog andere het andere ms mooier. Misschien zijn er wel mensen die beide lelijk vinden (ik vind die franse stijl zelden op iets trekken trouwens en is in vele gevallen op zijn Frans en dus vrij krap in ruimte).
Re: Alstom Charleroi bouwt deel nieuwe SNCF-treinen
Vanboven hebben deze geen afdekkappen. Hopelijk komen deze dan nog.Steven schreef:Dat van die wc is op alle nieuwe treinen zo dus dat is al niet extra.
Betere afwerking? je gaat er dus vanuit de siemens zijn motorstellen slecht afwerkt?
de tafeltjes zijn altijd gemaakt op basis van wat de klant vraagt niet meer of minder dan dat.
Het enige argument dat overblijft is dat je dubbeldekkers hebt ipv enkeldek.
Die oprijplaten voor rolstoelpatienten is die in de desiro ML?
Ik vind dat de reizigers nog altijd mogen zien wat het verschil is tussen 1ste en 2de klasse. Beter een groter tafeltje dan geen verschil in 1ste klasse
Re: Alstom Charleroi bouwt deel nieuwe SNCF-treinen
Die afdekkappen zijn niet voorzien hoor. Het zou zelfs kunnen dat ze nefast zijn voor de luchtkoeling die bepaalde onderdelen op het dak nodig hebben. Maar dat is hier allemaal is eerder besproken.
Het verschil in eerste klasse bestaat voor mij niet door een grotere tafel te voorzien.
Wel door: ruimere zetels, meer beenruimte, andere afwerking van de stoelen, stillere afdeling, stopcontact per 2 zitplaatsen.
Maar hou er wel rekening mee dat het over stoptreinmateriaal gaat en geen IC materiaal wat mijn inziens ook nog enig verschil oplevert.
Het verschil in eerste klasse bestaat voor mij niet door een grotere tafel te voorzien.
Wel door: ruimere zetels, meer beenruimte, andere afwerking van de stoelen, stillere afdeling, stopcontact per 2 zitplaatsen.
Maar hou er wel rekening mee dat het over stoptreinmateriaal gaat en geen IC materiaal wat mijn inziens ook nog enig verschil oplevert.
Re: Alstom Charleroi bouwt deel nieuwe SNCF-treinen
Ik dacht dat ze voornamelijk voor diensten zullen worden ingezet die vergelijkbaar zijn met een IR? Heb ik dat fout? In dat geval vind ik 1 stopcontact per stoel in eerste klasse toch het minimum, bij nieuw materieel. Ik ben het wel met je eens dat een 1e klasse op korte trajecten, IR of L-verkeer, wat kariger mag zijn dan bij IC-materiaal.Steven schreef:stopcontact per 2 zitplaatsen.
Maar hou er wel rekening mee dat het over stoptreinmateriaal gaat en geen IC materiaal wat mijn inziens ook nog enig verschil oplevert.
Het gaat dus voornamelijk om nieuwe spullen voor de CFL, waarvan de Belgische overheid nog een goede 6% aandelen bezit, mengt de Belgische staat zich op 1 of andere manier met de bedrijfsvoering?
Re: Alstom Charleroi bouwt deel nieuwe SNCF-treinen
Ik wist niet dat Belgie iets met CFL te maken had. Heeft iemand info hoe en wanneer dat gekomen is en wat de bedoeling was.kika schreef: Het gaat dus voornamelijk om nieuwe spullen voor de CFL, waarvan de Belgische overheid nog een goede 6% aandelen bezit, mengt de Belgische staat zich op 1 of andere manier met de bedrijfsvoering?
CFL koopt regelmatig wat de buurlanden kopen, dit lijkt me slim, zo hebben ze vrij snel nieuw materieel zonder veel ontwikkelingskosten te betalen. Ze mogen dan wel niet te kieskeurig zijn maar voor zo'n klein land werkt het blijkbaar. Overigens is het deel voor CFL een heel klein deel van de totale TER2N-NG bestelling.
Re: Alstom Charleroi bouwt deel nieuwe SNCF-treinen
Voor landen als België en Nederland zou het ook werken om gewoon materiaal te nemen dat in het buitenland al uitvoerig getest is, maar hier lopen te grote ego's rond die graag het warme water heruitvinden.EC 91 schreef: CFL koopt regelmatig wat de buurlanden kopen, dit lijkt me slim, zo hebben ze vrij snel nieuw materieel zonder veel ontwikkelingskosten te betalen. Ze mogen dan wel niet te kieskeurig zijn maar voor zo'n klein land werkt het blijkbaar. Overigens is het deel voor CFL een heel klein deel van de totale TER2N-NG bestelling.
Re: Alstom Charleroi bouwt deel nieuwe SNCF-treinen
Jammer genoeg is de tijd dat belgie één van de grootste treinproducenten was al eventjes voorbij (meer dan 40 jaar). Tijd voor die paar zielen die het warm water willen heruitvinden om dat ook te ontdekken.
Re: Alstom Charleroi bouwt deel nieuwe SNCF-treinen
Bij de oprichting van de CFL had België meer dan een kwart van de aandelen in handen, ik vermoed dat dat te maken had met compensatie voor de GL. Gl op haar beurt was een maatschappij die een aanzienlijk deel van het Luxemburgse net (en ook de lijn Bxl-Namur-Arlons-Luxemburg) heeft aangelegd, later werd ze eigendom van de Belgische staatsspoorwegen. Na de herstructurering van 1996 heeft de Luxemburgse staat het grootste deel van de aandelen in handen, o.a. door schuldovername. Tegenwoordig is ze zelf (die staat dus) verantwoordelijk voor infra en in januari verleende ze de CFL nog een 15-jarige concessie voor passagiersvervoer per trein en bus.EC 91 schreef: Ik wist niet dat Belgie iets met CFL te maken had. Heeft iemand info hoe en wanneer dat gekomen is en wat de bedoeling was.
Ik heb het nog even nagekeken: blijkbaar is er 1 vertegenwoordiger van de Belgische staat in de directie. Verder spreken mijn bronnen zich tegen: de ene heeft het over 4% en de andere over 6% van de aandelen in Belgische handen. Ik raad je dus aan zelf maar een keer in jaarverslagen, boeken e.d. te duiken

Dit bericht had het over 10 van de 14, vandaar mijn opmerking.EC 91 schreef:Overigens is het deel voor CFL een heel klein deel van de totale TER2N-NG bestelling.
Re: Alstom Charleroi bouwt deel nieuwe SNCF-treinen
Voor GEN-treinen heb ik liever geen dubbeldekkers, wel een hoge frequentie. Dubbeldekkers hebben misschien vaak brede buitendeuren, maar alle reizigers moeten wel langs vaak smalle trappen naar boven of beneden. Ook de Franse tafeltjes vind ik maar niets, ik heb 10 dagen mogen worstelen om er mijn benen onder te krijgen. Niettemin zien deze stellen er meer dan behoorlijk uit, en gebiedt de eerlijkheid me te zeggen dat ik geen gebruik heb gemaakt van deze nieuwe stellen. Maar als ze ook maar een beetje op hun broertjes de AGC's lijken, dan heb ik toch enkele kleinere bedenkingen.