Pagina 2 van 2

Re: Lötschberg Basistunnel nu al slachtoffer van metaalmoeheid

Geplaatst: 18 nov 2008, 05:49
door K V B
Bartjedj schreef:Ah, ok. Excuseer :oops:
Ik dacht bij een overloopwissel aan het systeem Eurotunnel.
Voor een enkel in bijzondere gevallen te gebruiken overloopwissel ga je ook geen hogesnelheidswissel die je aan 250 kph kan berijden inbouwen...
Overigens wel interessant dat Zwitserland twee enkelsporige hogesnelheidstrajecten heeft.

Re: Lötschberg Basistunnel nu al slachtoffer van metaalmoeheid

Geplaatst: 18 nov 2008, 09:47
door Steven
wissels aan 250??? zover ik weet zijn op gewone HSL lijnen de wissels zelfs beperkt tot 160 of 170 km/u, puur al vanwege de lengte die ze nodig hebben om aan dergelijke wissels te plaatsen. Komt er nog is de bediening bij, minimum twee motors (eentje voor het beweegbaar hart, eentje voor de tong en dan nog de overbrengingen op de tong zelf).

Re: Lötschberg Basistunnel nu al slachtoffer van metaalmoeheid

Geplaatst: 18 nov 2008, 10:34
door Adler
Steven schreef:wissels aan 250??? zover ik weet zijn op gewone HSL lijnen de wissels zelfs beperkt tot 160 of 170 km/u, puur al vanwege de lengte die ze nodig hebben om aan dergelijke wissels te plaatsen. Komt er nog is de bediening bij, minimum twee motors (eentje voor het beweegbaar hart, eentje voor de tong en dan nog de overbrengingen op de tong zelf).
Deze wissel wordt met 250 km/h bereden en is 64m lang.

Re: Lötschberg Basistunnel nu al slachtoffer van metaalmoeheid

Geplaatst: 18 nov 2008, 10:45
door treinbruno
In frankrijk kan de wissel bij de splitsing van de lgv atlantique in de armen naar tours en le mans zelfs aan 270 bereden worden dacht ik :)

Re: Lötschberg Basistunnel nu al slachtoffer van metaalmoeheid

Geplaatst: 18 nov 2008, 13:14
door nighttrain
Adler schreef:
Steven schreef:wissels aan 250??? zover ik weet zijn op gewone HSL lijnen de wissels zelfs beperkt tot 160 of 170 km/u, puur al vanwege de lengte die ze nodig hebben om aan dergelijke wissels te plaatsen. Komt er nog is de bediening bij, minimum twee motors (eentje voor het beweegbaar hart, eentje voor de tong en dan nog de overbrengingen op de tong zelf).
Deze wissel wordt met 250 km/h bereden en is 64m lang.
64m lijkt mij zeer kort

Re: Lötschberg Basistunnel nu al slachtoffer van metaalmoeheid

Geplaatst: 18 nov 2008, 13:57
door groentje
Mij ook, eigenlijk. Ik zou het eens moeten navragen, maar de wissels op HSL1 en 2 zullen niet zoveel minder lang zijn.

Re: Lötschberg Basistunnel nu al slachtoffer van metaalmoeheid

Geplaatst: 18 nov 2008, 16:00
door nighttrain
Adler schreef:
Steven schreef:wissels aan 250??? zover ik weet zijn op gewone HSL lijnen de wissels zelfs beperkt tot 160 of 170 km/u, puur al vanwege de lengte die ze nodig hebben om aan dergelijke wissels te plaatsen. Komt er nog is de bediening bij, minimum twee motors (eentje voor het beweegbaar hart, eentje voor de tong en dan nog de overbrengingen op de tong zelf).
Deze wissel wordt met 250 km/h bereden en is 64m lang.
Het zijn wissels met een magnesium stalen frog die extra gehard is door explosies bij de vervaardeging en worden met 230Km/h beredenen naar een afgeweken spoor en 320Km/h recht door,zijn minstens 200M lang en worden in 1 stuk vervaardigd in Frankrijk

Re: Lötschberg Basistunnel nu al slachtoffer van metaalmoeheid

Geplaatst: 18 nov 2008, 18:10
door Adler
nighttrain schreef:
Adler schreef:
Steven schreef:wissels aan 250??? zover ik weet zijn op gewone HSL lijnen de wissels zelfs beperkt tot 160 of 170 km/u, puur al vanwege de lengte die ze nodig hebben om aan dergelijke wissels te plaatsen. Komt er nog is de bediening bij, minimum twee motors (eentje voor het beweegbaar hart, eentje voor de tong en dan nog de overbrengingen op de tong zelf).
Deze wissel wordt met 250 km/h bereden en is 64m lang.
Het zijn wissels met een magnesium stalen frog die extra gehard is door explosies bij de vervaardeging en worden met 230Km/h beredenen naar een afgeweken spoor en 320Km/h recht door,zijn minstens 200M lang en worden in 1 stuk vervaardigd in Frankrijk
Waarom zegt men in de video dan dat ze 64m lang zijn ?

Re: Lötschberg Basistunnel nu al slachtoffer van metaalmoeheid

Geplaatst: 18 nov 2008, 19:28
door K V B
Adler schreef: Waarom zegt men in de video dan dat ze 64m lang zijn ?
Zodat wij je er aan kunnen herinneren dat je niet alles moet geloven wat op TV gezegt wordt...

Re: Lötschberg Basistunnel nu al slachtoffer van metaalmoeheid

Geplaatst: 18 nov 2008, 19:44
door Adler
K V B schreef:
Adler schreef: Waarom zegt men in de video dan dat ze 64m lang zijn ?
Zodat wij je er aan kunnen herinneren dat je niet alles moet geloven wat op TV gezegt wordt...
Dus die projectleiders van NEAT en BLS weten niet waar ze over praten maar op Het Groot Belgisch Treinen Forum weet men het wel, en gezegd is met een d.

Re: Lötschberg Basistunnel nu al slachtoffer van metaalmoeheid

Geplaatst: 18 nov 2008, 20:47
door K V B
Adler schreef:
K V B schreef:
Adler schreef: Waarom zegt men in de video dan dat ze 64m lang zijn ?
Zodat wij je er aan kunnen herinneren dat je niet alles moet geloven wat op TV gezegt wordt...
Dus die projectleiders van NEAT en BLS weten niet waar ze over praten maar op Het Groot Belgisch Treinen Forum weet men het wel, en gezegd is met een d.
Sorry van de spellingsfout. (Ik spreek in het dagelijks leven hoofdzakelijk Duits)
Die 64m wordt enkel in de commentaar vermeld, enis dus niet een uitspraak van een BLS projectleider. Volgens mij een verkeerde interpretatie.

Onderaan deze pagina kan je een beschrijving (en een foto) zien van een hogesnelheidswissel elders op het SBB net, op de ausbaustrecke naar Solothurn:
http://www.ruing.ch/vorletztes_aktuell.htm (aan het eind van de pagina).

Daar zijn een aantal interessante dingen in te lezen, oa dat de SBB hogesnelheidswissels ook van een Oostenrijkse firma komen (waarschijnlijk dezelfde als die de wissel aan de SBB leverde), en dat de wisseltongen 64m lang zijn. Daar zal wel die 64 meter waar men het in de uitzending over had vandaan komen, want je kan duidelijk zien dat het de wisseltongen zijn die men vervangt. De SBB heeft drie van die wissels, dus ik vermoed dat de BLS wissel waar men het hier over heeft wel eens slechts een van de vier langste in Zwitserland zou kunnen zijn, maar waarschijnlijk wel de langste op het BLS net.

En ja, op dit forum zal men het wel vaker beter weten dan de populaire pers of de TV.

Re: Lötschberg Basistunnel nu al slachtoffer van metaalmoeheid

Geplaatst: 18 nov 2008, 21:04
door Adler
Dank u voor het artikel.
Ja waar begint en eindigt zo een wissel ?
Eens die is ingelast is dat nog moeilijk te definieren.
In de Lötschbergtunnel moeten trouwens zo 2 van die wissels liggen, 1 in het wisselpunt Adelrain en 1 in het wisselpunt Ferden.

Re: Lötschberg Basistunnel nu al slachtoffer van metaalmoeheid

Geplaatst: 18 nov 2008, 21:46
door K V B
Adler schreef: In de Lötschbergtunnel moeten trouwens zo 2 van die wissels liggen, 1 in het wisselpunt Adelrain en 1 in het wisselpunt Ferden.
Die bij Adelrain is mogelijks minder slank (en dus korter) want daar word niet zo hard gereden. Ik ga dat eens bij een paar Zwitsers navragen.

Re: Lötschberg Basistunnel nu al slachtoffer van metaalmoeheid

Geplaatst: 18 nov 2008, 23:13
door nighttrain
Adler schreef:Dank u voor het artikel.
Ja waar begint en eindigt zo een wissel ?
Eens die is ingelast is dat nog moeilijk te definieren.
In de Lötschbergtunnel moeten trouwens zo 2 van die wissels liggen, 1 in het wisselpunt Adelrain en 1 in het wisselpunt Ferden.
Om het simpel te stellen begint en eindigt een wissel van vrije-ruimte balk tot vrije-ruimte balk.En om spellingsfouten te vermijden de garage franc à garage franc.
Gezien een wissel een samenvoeging is van verschillende losse onderdelen zoals het Herz(,coeur d'aiguille of frog),tongen enz,wordt het als een geheel beschouwd op gebied van lengte voor het inpassen ,vervaardigen en vervoeren. De staat van een wissel (en niet de stand) wordt vanop afstand opgevolgd door captoren in het geheel van de wissel. bv de tijd om zich te verplaatsen enz als controle voor de smering,temperatuur enz enz.Afhankelijk van dit alles worden tussentijdse onderhouds controles uigevoerd.