Levensgevaar ?!

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Bartjedj

Re: Levensgevaar ?!

Bericht door Bartjedj »

M1 schreef:
Bartjedj schreef: de kortsluitkabels bij werken worden aangesloten met één punt op de bovenleiding, en vervolgens één punt op elke spoorstaaf.

BDJ
Dat mag jij proberen maar ik zal het je toch niet voordoen hoor, nadoen ook niet.
Met heel veel geluk zal je de tweede spoorstaaf halen.
Zoals gezegd gaat het over uitgeschakelde bovenleiding :wink:

BDJ
M1

Bericht door M1 »

Bartjedj schreef: Zoals gezegd gaat het over uitgeschakelde bovenleiding :wink:

BDJ
Waarom zou je dan nog aarden als er geen gevaar zou zijn?? :cry:
Steven

Bericht door Steven »

M1 schreef:
Bartjedj schreef: Zoals gezegd gaat het over uitgeschakelde bovenleiding :wink:

BDJ
Waarom zou je dan nog aarden als er geen gevaar zou zijn?? :cry:
wat als een trein toch toevallig te ver komt en zodoende een stroomvoerend met een niet stroomvoerend gedeelte
gaat verbinden via zijn stroomafnemer. Veiligheid voor alles en dus effe verder denken aub :wink: :wink:
pietje

Bericht door pietje »

je vergeet trouwens nog de capacitieve lading die op geïsoleerde elektriciteitskabels komt te staan.

Een elektriciteitskabel die volledig logekoppeld is gedraagt zich als een condensator, en nog niet zo'n kleintje.
In de les elektriciteit gong het indertijd over de "vlakke plaat condensator" waarbij de capaciteit rechtevenredig is met de oppervlakte van de "platen" en omgekeerd evenredig met de afstand tussen die platen.
bij een bovenleiding (net als bij hoogspanningskabels) is de oppervlakte zéér groot, maar de afstand ook.
Hierdoor is de capaciteit toch nog vrij groot, maar doordat de isolatie tussen beide delen enkele kilovolts is, is de spanning die op deze "condensator" blijft staan ook zéér hoog.

Dit effect wordt vermeden door te aarden, want zo wordt de condensator kortgesloten en is er dus geen gevaar om de leidingen aan te raken.

Samengevat: hoogspanningskabels die losgekoppeld zijn, zijn net zo dodelijk als wanneer ze nog aangesloten zijn. Zonder dat er geaard is kan je beter uit de buurt blijven
Jules

Bericht door Jules »

Wat 25kv betreft, inderdaad hoe grappig het mag klinken in geval van felle mist kan het wateren (aanraken)tegen een bovenleidingspaal dodelijk zijn gezien de overslag aan de isolatoren
Dat moet je toch eens uitleggen. Iedere bovenleidingspaal en alle andere metalen delen zijn geaard met een kabel. In geval er toch een overslag komt op de paal of elk ander metalen deel wordt die afgeleid door die kabel.
nighttrain

Bericht door nighttrain »

Jules schreef:
Wat 25kv betreft, inderdaad hoe grappig het mag klinken in geval van felle mist kan het wateren (aanraken)tegen een bovenleidingspaal dodelijk zijn gezien de overslag aan de isolatoren
Dat moet je toch eens uitleggen. Iedere bovenleidingspaal en alle andere metalen delen zijn geaard met een kabel. In geval er toch een overslag komt op de paal of elk ander metalen deel wordt die afgeleid door die kabel.
Inderdaad,maar als de persoon als aardingskabel gaat dienst doen kan je een stroomstoot krijgen. De electriciteit(electrische stroom) volgt altijd de gemakkelijkste weg om zich te verplaatsen.Of de stroom dodelijk is hangt af van vele factore o.a. de toestand van uw lichaam (veel vocht enz..)
Opgelet je kan een korte hevige flash krijgen als de isolator het begeeft ,dit zal als gevolg hebben dat het onderstation zal uitschakelen.
En in het geval van hevige mist of hevig regenval dus laten we zeggen met een licht verzadigde lucht is de overslag permanent door middel van vonkjes. Dit soort van "overslagje" zal het onderstation niet doen uitschakelen.Alles hangt ook af of de isolator goed gereinigd* is of niet.
*:ondertunnelingen,bruggen,nabijheid van de zee,industriezones
Jules

Bericht door Jules »

Ik ken dit fenomeen maar al te goed. Een paar jaar geleden in Callais genoeg gezien. Maar ik blijf erbij, dit heb ik nog nooit gehoord. De stroom neemt de gemakkelijkste weg. Dit klopt. De aardingskabel van de bovenleidingspalen zit vrij hoog. Dus als je een overslag krijgt aan een isolator aan de bovenleiding zit die kabel het korste bij om de stroom af te leiden. De weerstand van de kabel is veel kleiner dan de weerstand van een persoon( een 3000 tal ohm dacht ik) die tegen de paal komt. Ten andere zit die bovenleidings paal in de grond.
nighttrain

Bericht door nighttrain »

Jules schreef:Ik ken dit fenomeen maar al te goed. Een paar jaar geleden in Callais genoeg gezien. Maar ik blijf erbij, dit heb ik nog nooit gehoord. De stroom neemt de gemakkelijkste weg. Dit klopt. De aardingskabel van de bovenleidingspalen zit vrij hoog. Dus als je een overslag krijgt aan een isolator aan de bovenleiding zit die kabel het korste bij om de stroom af te leiden. De weerstand van de kabel is veel kleiner dan de weerstand van een persoon( een 3000 tal ohm dacht ik) die tegen de paal komt. Ten andere zit die bovenleidings paal in de grond.
Ik heb niet beweerd dat dit altijd het geval is.Ik stel enkel dat het een gevaar KAN zijn met de kwalijke gevolgen van dien. Dus beter voorkomen dan genezen.Als het regent enz heb je ,natuurlijk veel kans dat je huid ,kledij enz vochtig iijn .Een slechte aarding en je vertelt het niet meer na.In elk geval nieuwelingen bij de SNCF en andere operatoren worden op dit type gevaar gewezen bij hun familiarisatie of induction course.
Daarom hebben ze mij vroeger op school geleerd een slechte aarding is gevaarlijker dan geen aarding.

En als je zegt dat deze palen in de grond zijn geplaatst , ja maar in een betonen omhulsel.
Met electrische traktie moet je altijd omzichtig omspringen bv op gebied van zanden.Kan lullig klinken maar het is een reeel gevaar.
pietje

Bericht door pietje »

je moet het zo bekijken:
De palen zij ngeaard, maar een aarding heeft altijd een bepaalde weerstandzij het in de grootte orde van 1 ohm.
Wanneer je zlf voor een extra aarding zorgt met bv een weerstand van 1000 ohm, dan zal 1/1000 van de stroom die naar de aarde gaaat, via die bijkomende aarding gaan.
Indien nu de stroom naar de aarding enkele tientallen ampères bedraagt (niet onrealistisch bij regen of mist) dan gaat er enkele tientallen milliampères door uw lichaam.
wel algemeen wordt aangenomen da 50 mA dodelijk is, maar dat is een waarde die niet voor iedereen dezelfde is
Plaats reactie