NMBS houdt vast aan 1ste klas

Alles over reizigerstreinen in België.
ovspotter_be

Re: NMBS houdt vast aan 1ste klas

Bericht door ovspotter_be »

benoit schreef: 04 jun 2025, 08:25 En dat weten fraudeurs maar al te goed, in het beste geval zullen ze vriendelijk aangemaand worden om te verhuizen. Indien men iedereen meteen het verschil laat betalen zal dit wel snel geweten zijn en lost het probleem zich op. De merendeel van de mensen past zijn gedrag pas aan als ze in de portefeuille geraakt worden (helaas).
Hierin geef ik je volledig gelijk, maar als we iedereen meteen laten betalen en deze personen dienen nadien een klacht in bij de klantendienst is de kans groot dat je als personeelslid dan onder je voeten krijgt wegens "geen klantvriendelijke aanpak".
In Spanje staat het blijkbaar zelfs in de Lonely Planet dat je in België gerust in 1e klasse mag gaan zitten en je enkel vriendelijk zult worden aangemaand te verhuizen als je controle krijgt, vandaar de reden dat je soms verdacht veel Spaans hoort in 1e klas
trainlovertje
Contacteer:

Bericht door trainlovertje »

TimJ36 schreef: 03 jun 2025, 21:19 NMBS houdt vast aan 1ste klas. Dit terwijl 1ste klas al jarenlang verlieslatend is
Als 1e klasse al verlieslatend zou zijn, heb je er dan eens bij stilgestaan hoe verlieslatend 2e klasse moet zijn?
Er wordt in België amper geïnvesteerd in een deftige 1e klasse, dus hoog kan die kost alvast niet zijn.
ovspotter_be

Bericht door ovspotter_be »

De 1e klas in de nieuwste treinstellen (M7) vind ik nochtans zeer deftig en een redelijk verschil hebben met de 2e klas in een M7.
LML

Bericht door LML »

Qua zetelopstelling is in 1ste een 2 en 1-opstelling waard (in 2de een 2 en 2). Zie AM96 (Deense neuzen) en I11. Die tijd is helaas al even voorbij...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
desirootje

Bericht door desirootje »

Het zou een stevige investering zijn, maar ik heb een idee om op een klantvriendelijke wijze mensen te beboeten voor in de 1e klasse te zitten. Wat als we een soort puntensysteem konden steken in een mobib kaart? De TBG drukt op zijn gsm op een knop na de mobib kaart te hebben gelezen en voegt een punt toe, na 2-5 punten binnen een aantal jaar wordt iemand gelabeld als een frequente overtreder. Vanaf dan is de TBG toegelaten om boetes uit te schrijven.
Zo krijgt men extra inkomsten, maar blijft men begripvol voor mensen die zich echt vergist hebben.
trainlovertje
Contacteer:

Bericht door trainlovertje »

ovspotter_be schreef: 04 jun 2025, 09:40 De 1e klas in de nieuwste treinstellen (M7) vind ik nochtans zeer deftig en een redelijk verschil hebben met de 2e klas in een M7.
Daar is inderdaad wel verschil in, maar ik had het over verschil in kosten. Die paar tussenwanden en tafeltjes in de M7 kosten niet bijzonder veel. Het onderhoud van de eerste klasse is volgens mij ook niet/amper duurder dan dat van de tweede klasse en extra personeel is niet nodig (zoals bvb de ‘Kundenbetreuers’ in Duitsland in de eerste klasse van de ICE).
TKR

Bericht door TKR »

desirootje schreef: 04 jun 2025, 10:22 Het zou een stevige investering zijn, maar ik heb een idee om op een klantvriendelijke wijze mensen te beboeten voor in de 1e klasse te zitten. Wat als we een soort puntensysteem konden steken in een mobib kaart? De TBG drukt op zijn gsm op een knop na de mobib kaart te hebben gelezen en voegt een punt toe, na 2-5 punten binnen een aantal jaar wordt iemand gelabeld als een frequente overtreder. Vanaf dan is de TBG toegelaten om boetes uit te schrijven.
Zo krijgt men extra inkomsten, maar blijft men begripvol voor mensen die zich echt vergist hebben.
Dus mensen die een los ticket kopen straf je nooit of direct bij de eerste keer?
Mensen die (ongeveer) dagelijks de trein nemen geef je een tweede kans?

'klant onvriendelijk', wat voor zever is dat nu weer. Je houdt je aan de regels, punt andere lijn. Het is ronduit schandalig hoeveel er door de vingers gezien word. Misschien moeten we massaal als betalende reiziger eens staken en ook niet meer betalen... Misschien dat ze de regels dan wel eens gaan toepassen.
overweg13

Bericht door overweg13 »

Ik zou gemakkelijk 5 - 6 van de vorige bijdragen met een duimpje omhoog kunnen belonen. Wie regelmatig mijn blog leest, weet hoe ik er zelf over denk.
Met vriendelijke groet

overweg13
TimJ36

Bericht door TimJ36 »

Op sommige regionale lijnen is tegenwoordig ook de eerste klas niet meer aanwezig, zoals bij Arriva in Noord-Nederland. Ook Qbuzz, dat een lijn heeft in de buurt van Dordrecht, kiest ervoor geen eerste klas te hebben. Volgens een woordvoerder is het efficiënter qua capaciteit en kunnen er zo meer reizigers mee in de trein.

Citaat uit: NS haalt deel eerste klas weg uit sprinter-treinen (NOS, 26 mei 2025)
TimJ36

Bericht door TimJ36 »

desirootje schreef: 03 jun 2025, 22:04
TimJ36 schreef: 03 jun 2025, 21:19 NMBS houdt vast aan 1ste klas. Dit terwijl 1ste klas al jarenlang verlieslatend is, bijzonder inefficiënt is voor de indeling van treinen, en het in- en uitstapproces continu vertraagd.
Heb je cijfers? Is die verlieslatend?
"De bezettingsgraad van de eerste klas coupé is maar liefst 18 procent."

Citaat uit: NMBS: "Verschil eerste klas is te klein" (Treinenweb, 3 januari 2017)

U leest het goed, een bezettingsgraad van amper 18 procent rond 2016.

Enkele actuelere cijfers:

"Volgens de minister neemt ongeveer 2,5 procent van alle reizigers plaats in een eersteklasrijtuig (2 procent van de abonnees en 3 procent van de occasionele reizigers)."

Citaat uit: Tickets eerste klasse leveren NMBS 35 miljoen euro per jaar op (VRT NWS, 14 maart 2023)

Welgeteld 2,5% van alle reizigers neemt de eerste klas.

Als ik dit uitreken voor een MS80 break met 248 zitplaatsen, waarvan 32 in eerste klas kom ik op een percentage van afgerond 13 procent voorbehouden voor eerste klas. Verhoudingsgewijs is de ruimte in eerste klas in dit voorbeeld veel te groot voor het aantal reizigers dat er gebruik van maakt.

Wanneer je dit met de cijfers van 2,5% 1ste klasreizigers (ten opzichte van 97,5% tweede klasreizigers) vergelijkt is dit aandeel veel te laag om nog langer de extra kosten/nadelen verbonden aan eerste klas te rechtvaardigen.
overweg13

Bericht door overweg13 »

TimJ36 schreef: 04 jun 2025, 16:43
Welgeteld 2,5% van alle reizigers neemt de eerste klas.

Als ik dit uitreken voor een MS80 break met 248 zitplaatsen, waarvan 32 in eerste klas kom ik op een percentage van afgerond 13 procent voorbehouden voor eerste klas. Verhoudingsgewijs is de ruimte in eerste klas in dit voorbeeld veel te groot voor het aantal reizigers dat er gebruik van maakt.

Wanneer je dit met de cijfers van 2,5% 1ste klasreizigers (ten opzichte van 97,5% tweede klasreizigers) vergelijkt is dit aandeel heel erg laag om nog langer de extra kosten/nadelen verbonden aan eerste klas te rechtvaardigen.
Allemaal sterk te betwisten: waar zitten die extra kosten en nadelen dan wel? Toen de eersteklasreizigers vele jaren gelden in het fluweel zaten, kan ik er nog in komen, maar tegenwoordig is er nog nauwelijks verschil. Meer, omdat de meeste eersteklasreizigers zich veelal beter gedragen dan sommige tweedeklasreizigers en de trein niet beschouwen als een vuilnisbak, kan het onderhoud zelfs sneller...
En wat die ruimte betreft: ik zou toch veronderstellen dat een eersteklasreiziger die meer dan de helft meer betaalt dan een tweedeklasreiziger toch wel wat meer ruimte mag hebben en dat de bezettingsgraad dus iets lager mag zijn. Ik begrijp die aperte jaloezie niet: ik zie hier dagelijks dure auto's passeren (Porsche, Audi, BMW, Mercedes enz.) maar het komt nooit in me op om die chauffeurs en hun zeldzame medepassagiers te benijden. Laat iedereen toch gewoon met zijn centen doen wat hij zelf wil.
Met vriendelijke groet

overweg13
TimJ36

Bericht door TimJ36 »

Jaloezie? Ik deel enkel de feiten mee. Hoeveel instappende reizigers heb ik niet een volksverhuis moeten zien maken met hun valiezen omdat toevallig het eersteklasrijtuig voor hen stopt. Gevolg: vertraagde instap en vertraging. Het publieke vervoer moet daarbij zo efficiënt, en met zo weinig mogelijke middelen worden betaald. Met eerste klas, met een veel te lage bezettingsgraad, en inefficiënte indelingen tot gevolg kan je geen aantrekkelijk openbaar vervoer ontwikkelen voor de 97,5 % andere passagiers.
Laatst gewijzigd door TimJ36 op 04 jun 2025, 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.
overweg13

Bericht door overweg13 »

TimJ36 schreef: 04 jun 2025, 17:19 Het publieke vervoer met zo efficiënt, en met zo weinig mogelijke middelen worden betaald. Eerste klas is een sta-in-de-weg om die doelstelling te halen. Vervoer van lucht behoort niet tot de doelstelling van een openbaar dienstverlener.
Sorry, maar die lucht vind ik ook terug in jouw antwoord. Laat staan dat je met een valabel argument zou uitpakken.
Met vriendelijke groet

overweg13
TimJ36

Bericht door TimJ36 »

overweg13 schreef: 04 jun 2025, 17:22 Sorry, maar die lucht vind ik ook terug in jouw antwoord. Laat staan je met een valabel argument zou uitpakken.
Allemaal gestaafd met cijfermateriaal, maar als dat door jou wordt weggeveegd zijnde "te betwisten", dan ontken je feiten zonder geldige grond.
overweg13

Bericht door overweg13 »

De rivier was gemiddeld 30cm diep en toch verdronk er iemand in. Die lage bezettingscijfers zijn het rechtstreekse gevolg van de daluren. Het volstaat de treinen in de spits te bekijken om te zien dat de vezetting daar vaak 90% of meer bedraagt. Ik betwist dus geen cijfers, ik interpreteer ze gewoon correct.
En laat er inde daluren nu precies geen gebrek zijn aan plaatsen in tweede klas, waar zit dan het probleem?
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie