NMBS houdt vast aan 1ste klas
NMBS houdt vast aan 1ste klas
De NS gaat schrappen in het aantal zitplaatsen in 1ste klas, NMBS houdt er aan vast
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/05/26 ... fschaffen/
Ik begrijp wel dat ze er aan vasthouden. Alleen is het jammer dat de tbg's er weinig aandacht voor hebben om de eerste klas te controleren. De bereidheid om die extra som te betalen is bij mij de voorbije jaren toch gezakt, aangezien de hoeveelheid zwartrijders er hoog ligt. En als er dan al een tbg komt, worden de mensen vriendelijk doorverwezen naar 2de klas.
Ook in het artikel: de procedure om 1ste klas te declasseren in geval van grote drukte zou te ingewikkeld zijn. Ik dacht dat de tbg dat gewoon op het moment zelf kon beslissen? Moet daar ook al een procedure voor gevolgd worden?
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/05/26 ... fschaffen/
Ik begrijp wel dat ze er aan vasthouden. Alleen is het jammer dat de tbg's er weinig aandacht voor hebben om de eerste klas te controleren. De bereidheid om die extra som te betalen is bij mij de voorbije jaren toch gezakt, aangezien de hoeveelheid zwartrijders er hoog ligt. En als er dan al een tbg komt, worden de mensen vriendelijk doorverwezen naar 2de klas.
Ook in het artikel: de procedure om 1ste klas te declasseren in geval van grote drukte zou te ingewikkeld zijn. Ik dacht dat de tbg dat gewoon op het moment zelf kon beslissen? Moet daar ook al een procedure voor gevolgd worden?
-
Re: NMBS houdt vast aan 1ste klas
Als je als treinbegeleider 1e klasse wilt declasseren dien je volgens de reglementering:
- Dit om te roepen doorheen de trein;
- Dit melden aan de verkeersleiding;
- Gele stickers aanbrengen om duidelijk te maken dat het een gedeclasseerde afdeling is;
- Iedereen met een 1e klasse vervoersbewijs een aanvraag voor terugbetaling opmaken.
Daarnaast zijn de reizigers die daar vaak al zitten (en vaak met een 1e klas vervoersbewijs) ook niet al te blij en komt er zo al eens ongenoegen of (lichte) verbale agressie bij kijken.
En wat het vriendelijk mensen doorverwijzen naar 2e klasse betreft, dit is iets dat vanaf de opleiding wordt aangeleerd, missen is menselijk en in bepaalde materieeltypen (met desiro op kop) is het verschil zo minien dat je het soms gewoon niet door hebt, en al zeker niet als je niet regelmatig de trein neemt.
- Dit om te roepen doorheen de trein;
- Dit melden aan de verkeersleiding;
- Gele stickers aanbrengen om duidelijk te maken dat het een gedeclasseerde afdeling is;
- Iedereen met een 1e klasse vervoersbewijs een aanvraag voor terugbetaling opmaken.
Daarnaast zijn de reizigers die daar vaak al zitten (en vaak met een 1e klas vervoersbewijs) ook niet al te blij en komt er zo al eens ongenoegen of (lichte) verbale agressie bij kijken.
En wat het vriendelijk mensen doorverwijzen naar 2e klasse betreft, dit is iets dat vanaf de opleiding wordt aangeleerd, missen is menselijk en in bepaalde materieeltypen (met desiro op kop) is het verschil zo minien dat je het soms gewoon niet door hebt, en al zeker niet als je niet regelmatig de trein neemt.
-
Het is nu ook niet dat je hier veel kan doen met het materieel dat nog niet naar de sloper gaat. M6 alleen op het bovendek zoals bij M7 en MR96/I11 een half rijtuig ipv een volledig. Voor de rest zie ik nergens grote winst.
Laatst gewijzigd door Klassiekje op 27 mei 2025, 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.
-
MR96 zou niet echt werken, je zou een muur moeten zetten om de 2 klassen te scheiden en met 1+2 zetels zullen er ook minder plaatsen bij komen dan verwacht, maar ik heb nog een ander idee.Klassiekje schreef: ↑26 mei 2025, 20:32 Het is nu ook niet dat je hier veel kan doen met het materieel dat nog niet naar de sloper gaat. M6 alleen op het bovendek zoals bij M7 en MR96 een half rijtuig ipv een volledig. Voor de rest zie ik nergens grote winst.
Vroeger toen er nog klassiekjes zaten op de 8972 en 8974 (Gent-Denderleeuw-Geraardsbergen) dan reden die vaak rond met 2 stellen, 1 stel had fietsplaatsen, het andere niet. Mss dat men het best hetzelfde doet met de MR96, je breekt 1 1e klasse rijtuig uit en installeert er fietsplaatsen en een paar 2e klas plaatsen, er staat toch al een toegankelijke toilet daar. Het andere rijtuig blijft zoals nu en je probeert alleen maar gekoppeld te rijden, of het nu planmatig is zoals bij de klassiekjes of fysiek.
Het zou ook het probleem oplossen van te korte MR96's die volgepakt zitten, op zijn minst op de nevenassen zoals Gent-Aalst-Brussel.
De MR96 is het enige type rijtuig die voor zo'n oefening zou in aanmerking komen. De eerste klas is daar veel te groot. Een multifunctionele 2de klasse met zetels aan de zijkant zou mij een goed efix lijken of anders een opstelling zoals de i10.
Al zijn ze bijna 30 jaar uit en is de vraag of een grote renovatie nog opbrengt.
MR96 met zowel 1ste als 2de klas zou volgens mij wel kunnen zonder scheiding. Waarom?
M6 (A)BD had vroeger ook 1ste en 2de klasse bovenaan. Dit waren in de beginjaren de rokers afdeling.
In de i11 zat vroeger ook de rokersafdeling gescheiden met een glazen wand, niet volledig afgesloten van de rest van de wagon.
Al zijn ze bijna 30 jaar uit en is de vraag of een grote renovatie nog opbrengt.
MR96 met zowel 1ste als 2de klas zou volgens mij wel kunnen zonder scheiding. Waarom?
M6 (A)BD had vroeger ook 1ste en 2de klasse bovenaan. Dit waren in de beginjaren de rokers afdeling.
In de i11 zat vroeger ook de rokersafdeling gescheiden met een glazen wand, niet volledig afgesloten van de rest van de wagon.
Ze hebben de 1e klasse van de sprinters wel verkleind met de vernieuwing ervan. Vroeger had je 1e klasse in elk rijtuig aan de vaste koppeling waar de WC zit. Met de vernieuwing hebben ze 1 coupé 2e klasse gemaakt. Maar dat is ook bij het enige materiaal gebleven dat ze dit gedaan hebben.
Welja, de Breaks hebben een 3de bak gekregen dat volledig 2de klasse is.
Het fietsenrijtuig van de M6 is zoals eerder vermeld gedeklasseerd geweest.
De Desiro heeft al weinig 1ste klasse om te beginnen.
De klassiekjes kregen door de tijd heen ook steeds minder 1ste klasse.
Ik denk dat de trend van steeds minder 1ste klasse wel al langer bestaat.
Het fietsenrijtuig van de M6 is zoals eerder vermeld gedeklasseerd geweest.
De Desiro heeft al weinig 1ste klasse om te beginnen.
De klassiekjes kregen door de tijd heen ook steeds minder 1ste klasse.
Ik denk dat de trend van steeds minder 1ste klasse wel al langer bestaat.
NMBS houdt vast aan 1ste klas. Dit terwijl 1ste klas al jarenlang verlieslatend is, bijzonder inefficiënt is voor de indeling van treinen, en het in- en uitstapproces continu vertraagd.
-
Heb je cijfers? Is die verlieslatend? Op de desiro of MW41 wil ik het wel geloven, maar op de dubbeldekkers of MR96 denk ik wel dat het genoeg inkomsten opbrengt, anders had men zelf al die beslissing genomen. Of had men op zijn minst de 6-delige M7 stammen met slechts 1 AB rijtuig uit gerust.
Het is een feit dat die regelmatig leeg is, voornamelijk op treinen die zelfs amper half gevuld zijn en dat er ook zwartrijders gebruik van maken, maar die extra inkomsten blijken nog steeds voldoende op te wegen voor de inperking van de capaciteit.
-
Zo'n vragen kwamen bij mij ook direct op. Ik wil trouwens wel eens weten hoe men de rendabiliteit - het verschil tussen kosten en baten - van het concept "eerste klasse" kan bepalen.Heb je cijfers? Is die verlieslatend?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Het is niet dat je plots meer tickets gaat verkopen voor een trein als je een wagen 1ste klasse gaat vervangen door een wagen 2de klasse, er is immers geen zitplaats reservatie in België. De mensen uit 1ste klasse gaan wel een ticket 2de klasse moeten kopen -als ze de trein dan nog de moeite vinden-, dus je zal *minder* én *goedkopere* tickets verkopen aan deze mensen.
Hoe kan dat dan verlieslatend zijn.
Hoe kan dat dan verlieslatend zijn.
-
Daar komt het inderdaad op aan.als ze de trein dan nog de moeite vinden
Al kan ik toch ook niet laten me af te vragen welk deel/percentage van de eerste klasse wordt bezet door spoormedewerkers met een vrijkaart eerste klasse.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Ik reis enkel en alleen in 1e klasse. En laat me duidelijk zijn. Eupen - Oostende zijn de 3 bovendeks 1e klasse geen overbodige luxe.
En dat weten fraudeurs maar al te goed, in het beste geval zullen ze vriendelijk aangemaand worden om te verhuizen. Indien men iedereen meteen het verschil laat betalen zal dit wel snel geweten zijn en lost het probleem zich op. De merendeel van de mensen past zijn gedrag pas aan als ze in de portefeuille geraakt worden (helaas).ovspotter_be schreef: ↑26 mei 2025, 20:20 En wat het vriendelijk mensen doorverwijzen naar 2e klasse betreft, dit is iets dat vanaf de opleiding wordt aangeleerd, missen is menselijk en in bepaalde materieeltypen (met desiro op kop) is het verschil zo minien dat je het soms gewoon niet door hebt, en al zeker niet als je niet regelmatig de trein neemt.
Volgens een artikel van de VRT uit 2023 levert 1e klasse een extra opbrengst op van 35 miljoen euro per jaar (2022), toch niet niks lijkt me zo.
Sommige mensen hier op dit forum hebben een persoonlijke aversie tegen 1ste klasse. Dat mag, maar zo wordt een rationele discussie wel moeilijk.
Het gebruik van eerste klasse zou men wel eens wat beter mogen controleren; In het beste geval wordt men vriendelijk verzocht om zich te verplaatsen, zonder enige consequentie. Ik hoor genoeg mensen praten op de trein die zich er heel goed van bewust zijn dat ze "in 1ste" zitten, maar zich van de domme houden als er dan al controle komt.
Heb maar betaald voor een 1ste klasse ticket...
Onlangs in het programma "Amsterdam Centraal" ook een mooi staaltje gezien van controle in 1ste klasse: juffrouw zat met 2de klasse vervoersbewijs in 1ste. Als ze een liedje zong mocht ze blijven zitten.
Dit was nu wel in de nachttrein en met de camera's erbij, maar als signaal kan dit tellen bij onze noorderburen.
En inderdaad, veel mensen in 1ste zijn personeel. Ikzelf neem (als TB)in mijn vrije tijd bijna geen trein meer, wegens al de gekende stiptheidsproblemen van de NMBS, de constante lijnonderbrekingen wegens werken maar ook door het volk dat er tegenwoordig in de treinen zit.
Sommige mensen hier op dit forum hebben een persoonlijke aversie tegen 1ste klasse. Dat mag, maar zo wordt een rationele discussie wel moeilijk.
Het gebruik van eerste klasse zou men wel eens wat beter mogen controleren; In het beste geval wordt men vriendelijk verzocht om zich te verplaatsen, zonder enige consequentie. Ik hoor genoeg mensen praten op de trein die zich er heel goed van bewust zijn dat ze "in 1ste" zitten, maar zich van de domme houden als er dan al controle komt.
Heb maar betaald voor een 1ste klasse ticket...
Onlangs in het programma "Amsterdam Centraal" ook een mooi staaltje gezien van controle in 1ste klasse: juffrouw zat met 2de klasse vervoersbewijs in 1ste. Als ze een liedje zong mocht ze blijven zitten.
Dit was nu wel in de nachttrein en met de camera's erbij, maar als signaal kan dit tellen bij onze noorderburen.
En inderdaad, veel mensen in 1ste zijn personeel. Ikzelf neem (als TB)in mijn vrije tijd bijna geen trein meer, wegens al de gekende stiptheidsproblemen van de NMBS, de constante lijnonderbrekingen wegens werken maar ook door het volk dat er tegenwoordig in de treinen zit.