Pagina 85 van 85

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 17 jun 2025, 12:23
door TKR
In de huidige dienstregeling zou deze ICE dus enkele minuten na IC08 (Antwerpen - Luchthaven - Leuven) vertrekken, om vervolgens vlak achter de Thalys naar Duitsland te rijden?

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 17 jun 2025, 12:25
door Shrek
Ik denk dat Antwerpen eerder toevallig de eindhalte is. Ze willen vooral de luchthaven bedienen, maar daar kan je geen trein beëindigen dus moet hij wel verder door. Dan kan je kiezen tussen naar het noorden Antwerpen of naar het zuiden Brussel-Luxemburg. Dan lijkt Antwerpen me wel het nuttigste.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 17 jun 2025, 12:36
door rvdborgt
TKR schreef: 17 jun 2025, 12:05 Dat document vermeld toch meerdere keren twee heen-en-terug ritten?
Ja en dat is 1 omloop voor 1 stel (of zou dat kunnen zijn).
ovspotter_be schreef: 17 jun 2025, 12:05 De aanvraag die NMBS vorige week heeft ingediend voor dezelfde trein (bron) spreekt wel degelijk over startdatum 07/09/2026 en bevat ook een exacte dienstregeling.
Interessant, bedankt. Vreemd is wel dat hierin maar 1 richting wordt beschreven.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 17 jun 2025, 12:51
door ovspotter_be
NMBS heeft de aanvraag ook ingediend als uitbreiding van het bestaande ICE-aanbod terwijl de aanvraag van DB Fernverkehr spreekt van een compleet nieuwe verbinding.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 17 jun 2025, 13:12
door trainlovertje
rvdborgt schreef: 17 jun 2025, 11:56
trainlovertje schreef: 17 jun 2025, 11:28 Ik stel me de vraag of er ambitie is om deze treinen op termijn door te trekken tot Nederland, al denk ik niet dat er op die manier naar een bijzondere vraag gehandeld kan worden aangezien er al genoeg opties zijn uit Nederland richting Aken/Keulen.
Voorlopig lijkt het om 1 omloop Keulen-Antwerpen te gaan, zie de melding op regul.be.
In theorie is dat inderdaad 1 omloop, maar slechts een kort traject. Te kort voor een internationale ICE, lijkt me, dus ik verwacht eigenlijk dat deze trein in Keulen aan een binnenlandse trein gekoppeld wordt richting het Zuiden, à la Amsterdam - Basel(vroeger)/München(tegenwoordig).
De pauze van 2u in Antwerpen is ook best lang voor zo’n korte route. Of…. Men denkt op lange termijn om deze alsnog naar Rotterdam te sturen?

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 17 jun 2025, 13:13
door trainlovertje
ovspotter_be schreef: 17 jun 2025, 12:51 NMBS heeft de aanvraag ook ingediend als uitbreiding van het bestaande ICE-aanbod terwijl de aanvraag van DB Fernverkehr spreekt van een compleet nieuwe verbinding.
Wel, een nieuwe verbinding is toch een uitbreiding? Hangt er een beetje van af hoe je het bekijkt.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 17 jun 2025, 15:32
door Shrek
ovspotter_be schreef: 17 jun 2025, 11:53 Zou die stop te Brussels Airport eventueel dienen voor hun samenwerking met Lufthansa (waar Brussels Airlines een dochteronderneming van is) zodat er combinaties trein + vliegtuig kunnen worden aangeboden voor de vele Brussels Airlines vluchten richting Afrika?
Daarvoor is de aankomsttijd in Brussels Airport te laat, hij zou zo'n 2 uur eerder moeten aankomen om die overstap mogelijk te maken.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 17 jun 2025, 17:16
door ronny
TKR schreef: 17 jun 2025, 11:38 Is er nog plaats voor op Brussel-Antwerpen? Goed we komen al niet van de NZV, en niet tijdens de spits.
Zou deze lijn ook niet beter een IC zijn?
Het parlement wil meer hogesnelheidstreinen naar de luchthaven. Dit is dus al een eerste verbinding. Ik ben benieuwd of er nog gaan volgen.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 17 jun 2025, 17:41
door ovspotter_be
Ik ben benieuwd hoe populair die treinen zullen zijn.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 17 jun 2025, 18:22
door ostbahnhof
Shrek schreef: 17 jun 2025, 15:32
ovspotter_be schreef: 17 jun 2025, 11:53 Zou die stop te Brussels Airport eventueel dienen voor hun samenwerking met Lufthansa (waar Brussels Airlines een dochteronderneming van is) zodat er combinaties trein + vliegtuig kunnen worden aangeboden voor de vele Brussels Airlines vluchten richting Afrika?
Daarvoor is de aankomsttijd in Brussels Airport te laat, hij zou zo'n 2 uur eerder moeten aankomen om die overstap mogelijk te maken.
De eerste zal rond 8:30 op de luchthaven zijn. Perfect voor het US en Africa netwerk van SN dat zo vanaf 10:30 tot +/-12:00 vertrekt.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 17 jun 2025, 18:27
door jan_olieslagers
Het parlement wil meer hogesnelheidstreinen naar de luchthaven.
Jaja dat zal wel. Hahahaha. Totdat er ook extra centen nodig zijn voor extra infrastructuur voor die extra treinen - wedden dat het dan opeens HEEL stil wordt?

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 17 jun 2025, 19:43
door Shrek
ostbahnhof schreef: 17 jun 2025, 18:22
Shrek schreef: 17 jun 2025, 15:32
ovspotter_be schreef: 17 jun 2025, 11:53 Zou die stop te Brussels Airport eventueel dienen voor hun samenwerking met Lufthansa (waar Brussels Airlines een dochteronderneming van is) zodat er combinaties trein + vliegtuig kunnen worden aangeboden voor de vele Brussels Airlines vluchten richting Afrika?
Daarvoor is de aankomsttijd in Brussels Airport te laat, hij zou zo'n 2 uur eerder moeten aankomen om die overstap mogelijk te maken.
De eerste zal rond 8:30 op de luchthaven zijn. Perfect voor het US en Africa netwerk van SN dat zo vanaf 10:30 tot +/-12:00 vertrekt.
Inderdaad, je hebt gelijk. In mijn herinnering stegen die allemaal rond 9u op, maar het is inderdaad een stuk later.
Dan lijkt een combinatie ICE + Brussels Airlines wel een aantrekkelijke optie.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 17 jun 2025, 20:02
door desirootje
trainlovertje schreef: 17 jun 2025, 13:12
rvdborgt schreef: 17 jun 2025, 11:56
trainlovertje schreef: 17 jun 2025, 11:28 Ik stel me de vraag of er ambitie is om deze treinen op termijn door te trekken tot Nederland, al denk ik niet dat er op die manier naar een bijzondere vraag gehandeld kan worden aangezien er al genoeg opties zijn uit Nederland richting Aken/Keulen.
Voorlopig lijkt het om 1 omloop Keulen-Antwerpen te gaan, zie de melding op regul.be.
In theorie is dat inderdaad 1 omloop, maar slechts een kort traject. Te kort voor een internationale ICE, lijkt me, dus ik verwacht eigenlijk dat deze trein in Keulen aan een binnenlandse trein gekoppeld wordt richting het Zuiden, à la Amsterdam - Basel(vroeger)/München(tegenwoordig).
De pauze van 2u in Antwerpen is ook best lang voor zo’n korte route. Of…. Men denkt op lange termijn om deze alsnog naar Rotterdam te sturen?
Als het idee is om de luchthaven te bedienen, lijkt het me enkel logisch dat die ten minste van Frankfurt Luchthaven komt.

Het is wel toevallig ik had al een idee voor een reeks treinen die de luchthavens bedienen; Paris-Nord - CDG - Brussel - Zaventem - Schiphol - Amsterdam, Paris Nord - CDG - Brussel - Zaventem - Keulen - Frankfurt Luchthaven - Frankfurt en Amsterdam - Schiphol - Zaventem - Keulen - Frankfurt-Luchthaven - Frankfurt
Het idee was om allemaal 1 keer per uur te rijden, maar een halfuur dienst aan te bieden op alle deeltrajecten en zo die 4 luchthavens met elkaar te verbinden.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 17 jun 2025, 20:07
door Shrek
desirootje schreef: 17 jun 2025, 20:02
trainlovertje schreef: 17 jun 2025, 13:12
rvdborgt schreef: 17 jun 2025, 11:56
Voorlopig lijkt het om 1 omloop Keulen-Antwerpen te gaan, zie de melding op regul.be.
In theorie is dat inderdaad 1 omloop, maar slechts een kort traject. Te kort voor een internationale ICE, lijkt me, dus ik verwacht eigenlijk dat deze trein in Keulen aan een binnenlandse trein gekoppeld wordt richting het Zuiden, à la Amsterdam - Basel(vroeger)/München(tegenwoordig).
De pauze van 2u in Antwerpen is ook best lang voor zo’n korte route. Of…. Men denkt op lange termijn om deze alsnog naar Rotterdam te sturen?
Als het idee is om de luchthaven te bedienen, lijkt het me enkel logisch dat die ten minste van Frankfurt Luchthaven komt.

Het is wel toevallig ik had al een idee voor een reeks treinen die de luchthavens bedienen; Paris-Nord - CDG - Brussel - Zaventem - Schiphol - Amsterdam, Paris Nord - CDG - Brussel - Zaventem - Keulen - Frankfurt Luchthaven - Frankfurt en Amsterdam - Schiphol - Zaventem - Keulen - Frankfurt-Luchthaven - Frankfurt
Het idee was om allemaal 1 keer per uur te rijden, maar een halfuur dienst aan te bieden op alle deeltrajecten en zo die 4 luchthavens met elkaar te verbinden.
Maar luchthaven met luchthaven verbinden heeft eigenlijk geen zin. Niemand gaat aankomen met een vliegtuig op één luchthaven en dan vanop een andere verder vliegen. Wat we moeten proberen is iedereen zonder korte aanvoervlucht op de luchthavens te krijgen, daarvoor moet je niet eerst op een andere luchthaven passeren. Het beste voorbeeld is wel de Air France terminal in Brussel-Zuid. Die brengt Belgen naar CDG zonder dat ze langs Brussels Airport passeren, hetzelfde is hier de bedoeling maar dan met Duitsers die net niet via Frankfurt luchthaven passeren.