FLV-FGSP schreef: ↑10 jun 2025, 18:46
Mogelijk laten ze iedereen overstappen in Lille en laten ze de controle daar doen?
Ik denk dat men wel degelijk een non-stop Genève- Londen bedoelt. Wie op de tussenstations tot CDG/Lille-Europe wil reizen, wordt dan verwezen naar de nieuwe Genève - Brussel - Amsterdam. Die zal waarschijnlijk wel een aantal keer halt houden.
Ook DB heeft dus vandaag een persbericht de wereld ingestuurd ivm samenwerking met Eurostar en het lijkt er dus op dat er Eurostar-treinen tot Frankfurt zullen rijden (al dan niet met tussenstop in Keulen, maar gezien de beperkt ruimte in Köln Hbf lijkt me dat vrij onwaarschijnlijk). Ik dacht dat het huidige Eurostarmaterieel dat dienst doet in Duitsland niet bijzonder geschikt was om op de SFS Köln-Rhein/Main te rijden waardoor er vrij lage snelheidslimieten zouden gelden en ze in de weg zouden kunnen rijden van de snellere ICE’s. Reden hiervoor was naar mijn vermoeden dat de PBKA-stellen te weinig elektrische remkracht bezitten (à la Wirbelstrombremse, geen idee hoe dat in het Nederlands heet). Voor de e320-stellen van Siemens zal dit waarschijnlijk anders liggen, al ken ik de juiste details niet, en de nieuwe vloot die eraan komt zal misschien ook aan de vereisten hiervoor voldoen.
Een DB-trein naar Londen: ook dat zou mooi zijn, maar DB lijkt die handdoek zelf al veel eerder in de ring gegooid te hebben, ondanks dat het spoortechnisch wel haalbaar is met de bestaande ICE-vloot.
Hoe dan ook zullen er meer HST-rijpaden tussen Brussel en de Duitse grens beschikbaar moeten zijn, want er rijdt nu al elk uur een trein. Zijn die er?
Een andere vraag die ik me meteen stel is hoe men de grenscontrole-terminal in Frankfurt zal opbouwen. Zonet schoot me te binnen dat er sprake was om spoor 25 heraan te leggen in Frankfurt(M)Hbf, maar dat zou slechts een kort perronspoor worden voor regionale treinen. Ofwel herziet men die plannen, of misschien gaat men aan de slag aan spoor 1 met de uitbreidingswerken. Dat lijkt mij het meest realistisch, maar dan dient het spoor 1a opgeofferd te worden (het korte perronspoor verderop datzelfde perron). De laatste optie die in me opkomt, dan wel voor de verdere toekomst en iets minder waarschijnlijk, is de integratie van de terminal in het nieuwe ondergrondse station in de Fernbahntunne. Men gaat in Frankfurt namelijk een ondergronds station bouwen voor doorgaande hogesnelheidstreinen, te vergelijken met de situatie in Zürich HB. Dan dient men wel deze plannen te herzien, alhoewel ze nog niet geheel vastliggen, maar ook het feit dat het geen ‘doorgaande’ trein is, pleit wat tegen dit idee.
De terminal in Genève zal (op lange termijn) wat makkelijker te organiseren zijn, aangezien men het station sowieso helemaal gaat verbouwen en ondergronds gaat brengen, zie
https://www.srf.ch/news/schweiz/zugverk ... -ausgebaut. Daarin kunnen die plannen zeker geïntegreerd worden, maar dat gaat wel nog even duren. Start van de werken is 2030 en de bouw ervan zou zowat een decennium duren… Ik zie daar eerlijk gezegd geen grenscontroles gebeuren voor het nieuwe station (gedeeltelijk) af is. Misschien dat men dan tijdelijk grenscontroles organiseert in Lille (kan die terminal dat aan?) of zelfs in Marne-la-Vallée - Chessy (is die infrastructuur nog bruikbaar?).