Insane schreef:Met de ideeën van De Croo is niks mis.
Feit:
Eind der jaren tachtig, moest er, ten gevolge van de crisis bespaard worden. o.a. om o.l.v. de toenmalige premier De Haene 'klaar te zijn voor de Maastricht normen'.
Gevolg:
Dhr. De Croo was toen minister van verkeer & zette toen de meeste investeringen aan 't spoor stop. Geen nieuw matherieel, minder onderhoud aan de infrastructuur, ... .
Feit:
Begin de jaren 90's was er 'iets' meer ademruimte. Maar de heilige koe de HST kwam op de proppen. Als men mee wilden spelen in Europa, moest men op de kar springen.
(de Thalys'en tss Parijs - Brussel & Amsterdam zitten toch behoorlijk vol, & anders gingen de Fransen & Duitsers al veel vroeger met de POS begonnen zijn! & de Belgen zo deze inkomsten van transitreizigers niet hebben)
Gevolg:
Investeringen in het eigen binnenlandsverkeer bleven beperkt want geld kan je naar mijn weten maar één keer uitgeven.
Feit:
Mechaniek, dat moet toch eens onderhouden herstellen. Eind de jaren '90 was de infrastructuur sterk verouderd & onderhevig gebleken aan slijtage. De eerste HST reden. Samen met de toegenomen vraag naar mobiliteit werd er nieuw math. besteld & vernieuwingswerken aan het spoor.
Gevolg:
Doordat de NMBS de politiek had om telkens gloednieuw & niet beproefde math. types aan te schaffen, waren er telkens groeipijnen bij het in dienst stellen.
Onze noorderburen hadden toen al door dat men toch beter reeds beproefde concepten aankocht.
Het oude moest langer dan voorzien in dienst blijven om zo meer treinen te laten rijden.
(vergelijk eens met het aantal treinen die halverwege de jaren '80 reden met het aantal van nu!) Mja, slijtage zorgde er eveneens voor dat ook daar de bedrijfzekerheid te wensen overliet.
En de laatste 10jaar is België 1 groot bouwwerf geworden.
Dit gaat gepaard met snelheidsverminderingen voor het treinverkeer. Daar waar de treinbestuurders tot voor enkele jaren volgens 'lijnkennis' & op de limieten reden om vertragingen in te halen, maar toch nog tijdig konden stoppen indien nodig, worden deze daar nu voor beboet.
Nu rijdt men terug meer volgens het boekje & haalt men daardoor minder vertragingen op.
En neem nu eens een spoorwegnetwerkkaart van België in de hand:
Wat valt je op als je de cirkel Antwerpen - Lier - Leuven - Ottinies - Namen - Charleroi - Doornik - Moeskroen - Kortrijk - Gent bekijkt?
Je kan in rechte lijn bijna nooit 30 km rijden vooraleer je ergens 'over sporen moet'. Hoeveel kruisingen van lijnen heb je in die cirkel?
Als men in die cirkel ergens op een knooppunt een trein een x-aantal minuten ophoud, deze op komende andere knooppunten eveneens andere treinen op hun beurt een Y-aantal minuten vertraging aan hun broek lappen. En deze vervolgens op hun beurt ... .
Echt gebeurt te Kortrijk:
Een treintje had een vertraging van 2 min. Het sneeuwballetje ging aan't rollen & daardoor gaf deze ene trein een gezamelijke vertraging van ca.120 min in het totaal aan meerdere andere treinen.
MAW:
- De toestanden van vandaag hebben we grotendeels te danken aan de crisis van de jaren tachtig, wanneer De Croo verantwoordelijk voor verkeer was.
- Het zéér dichte spoorwegnet in 't midden van 't land met zeer korte afstanden tot kruissingsstations.
Zijn niet echt een zegen voor een goed & regelmatig treinverloop.
En zoals anderen mij voor waren: Het is een echt kluwen om een goede & voor de meesten aanvaardbare dienstregeling op te stellen.
(welke bestuurders van welke depot kennen het nodige math., het eerbiedigen van de maximum rijtijduren, welke bestuurders van andere depot's kunnen eventueel waar overnemen? ... .)
Wie denkt dit beter te kunnen, EN met rekening te houden met ALLE factoren, mag zich altijd komen aanbieden bij den NMBS. d'r zijn vacatures genoeg open, daar de medewerkers van de aanwervingsgolf van eind de jaren 70's massaal op rust zullen gaan de komende jaren.