Enkele algemene fototips

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Train grave yard

Enkele algemene fototips

Bericht door Train grave yard »

Hoi iedereen,

Aangezien ik wel zot ben van treinen maar niet echt veel van de techniek erachter weet heb ik soms het gevoel dat ik niet echt veel nuttigs kan bijdragen tot dit forum, vandaar deze bijdrage,dan kan ik wat tips uit mijn eigen branche geven en mezelf tenminste wijsmaken hier eens wat nuttigs gedaan te hebben :wink: :D ...

De tips die ik hier geef zijn heel basic en algemeen maar ik hoop dat ze voor sommigen onder jullie toch nieuw zijn en jullie er iets uit kunnen halen,zodat jullie nog betere treinfoto's kunnen maken. Aan de beschrijvingen die ik bij veel beelden lees te zien ga ik ervan uit dat de meesten onder jullie met een spiegelreflexcamera werken,die dan bijna altijd wel een manuele functie heeft,mijn tips richten zich ook vooral op mensen met een dergelijk toestel,al kunnen ze ook voor anderen hopelijk wel nuttig zijn.

-avondfotografie/ochtendfotografie: Ik zie heel vaak foto's opduiken die genomen zijn bij zonsondergang/zonsopgang maar waar de trein bijna volledig zwart en onduidelijk opstaat terwijl de lucht er wel perfect opstaat. Begrijpelijk dat er dan veel foto's genomen worden, het is een van de mooiste momenten van de dag maar ook één van de moeilijkste om te fotograferen... Een camera heeft de neiging zijn lichtmeting te baseren op het lichtste deel van de foto,in dit geval de lucht,en de rest van de foto waar het eigenlijk om draait (de trein dus) te onderbelichten. Meestal sta je voor zo'n foto's wel al even op voorhand op de plaats waar je je foto wil nemen en heb je tijd om dit op te lossen voor de trein passeert. Wat je kan doen is je toestel even op de grond voor je voeten richten en kijken welke lichtmeting dat geeft (welke sluitertijd bij een bepaald diafragma dus,bv 1/125 op 8 ). Vervolgens zet je je toestel in de manuele stand terwijl je die lichtmeting onthoudt. Vervolgens geef je daar als waarde een iets kortere sluitertijd in bij hetzelfde diafragma,in dit geval bijvoorbeeld 1/500 op 8 (de sluitertijd die je uitkomt na de meting op de grond maal 4 is vaak een goede maatstaf). Op die manier krijg je als fotoresultaat dat de trein er voldoende licht opstaat en de zonsondergang toch ook nog duidelijk genoeg is. Héél belangrijk is wel dat je dit pas doet ongeveer ten vroegste 2 à 3 minuten voor de trein zal passeren,bij zonsondergang/opgang verandert het licht zo vlug dat je foto anders toch weer te donker of te licht kan worden en dan ben je weer bij af.

-nachtfotografie in het station: met nachtfotografie doel ik natuurlijk in dit geval op 's ochtends vroeg en 's avonds laat als het volledig donker is. Iedereen weet dat je normaal niet mag fotograferen in een station,maar iedereen zondigt ook wel eens hé, vandaar toch deze tip:oops: Het probleem bij deze opnames is dat je eigenlijk een statief nodig hebt omdat je anders onscherpe foto's krijgt. Alleen is een statief al helemaal verboden in het station. (En terecht,in een station is een statief groot,lomp en gevaarlijk). Wat men echter wel vaak door de vingers ziet is een tafelstatiefje. Dat zijn zo van die heel kleine statiefjes van amper 10 cm hoog en breed die je bij de fotograaf kan vinden. Als je er één koopt,check dan wel meteen of het het gewicht van je camera aankan en niet omkiept want je hebt goede en slechte statieven in deze categorie,maar ook de goede zijn over het algemeen spotgoedkoop (minder dan €25). Als je dat statiefje dan op een vuilnisbak,bank, bloemenbak,... zet heb je het effect van een gewoon statief en kan je haarscherpe foto's nemen terwijl je niemand in de weg staat en niemand over de statiefpoten kan struikelen.

- nachtfotografie elders: Tenzij je ergens buiten het station een trein vindt die stil staat voor bijvoorbeeld een sein moet je je erbij neerleggen dat een trein die je 's nachts fotografeert nooit scherp op foto zal staan. Flitsers hebben over het algemeen te weinig bereik omdat je ver van de sporen moet staan en de trein beweegt nu eenmaal. Laat je hierdoor niet afschrikken,zeker met een fel verlichte trein kun je heel mooie bewegingseffecten verkrijgen. Het is ook vaak een goed idee dit te combineren met een interessante verlichte voorgrond die iets verteld over het spoor zodat duidelijk is dat het over een trein gaat (ik denk hierbij aan bijvoorbeeld de seinen van een overweg, de plaatsnaambordjes op de perrons waar een trein niét stopt,enz,enz...) Vanzelfsprekend moet je ook hiervoor altijd een statief gebruiken. Vertrouw op de lichtmeting van je toestel,die zit meestal juist in zo'n geval. Heb je behalve de voorbijrijdende trein geen verlichte voorwerpen in beeld,zet je toestel dan terug in manuele stand en neem een lange sluitertijd bij een groot diafragma op ongeveer 400 ISO. (een goed richtgetal is tussen de 5 en 10 seconden op diafragma 4 voor een snel voorbijrijdende trein). Druk af net als de trein voorbij gaat komen,dan staat de sluiter open op het moment dat de trein voorbijraast. Ook dit moet natuurlijk ook zeker vanop statief.

- dagfotografie: Eerst en vooral: fotografeer nooit recht tegen de zon in,dat komt hoe dan ook niet goed! Zoek je dan beter een plaatsje waar de zon niet recht in je lens schijnt of stel je indien mogelijk met je rug naar de zon. Wil je toch per se foto's op die ene mooie plaats ga dan op een bewolkte dag. Al heb je overdag veel licht,toch is het ook nu belangrijk dat je op je sluitertijden let wil je een scherpe foto. Hoe snel die moeten zijn is afhankelijk van de beweging van de trein ten opzichte van jou. In mijn volgende voorbeelden ga ik uit van een trein die ongeveer 120km/u rijdt. Als de trein recht op je afkomt (je staat dus op bijvoorbeeld een brug of in een berm voldoende ver van de sporen,absoluut NOOIT in tegenspoor) kun je langere tijden gebruiken dan voor een trein die langs je rijdt. Is de trein nog ver dan is 1/125 vaak voldoende,is hij vlakbij (bijna onder de brug waar je opstaat of op het punt langszij te komen als je in de berm staat) dan raad ik ongeveer een 1/250ste à 1/500ste aan. Voor een trein die langrijdt moet je veel snellere tijden nemen als het de bedoeling is dat hij scherp wordt. Ik raad 1/1000ste of nog beter 1/2000ste aan. Bij langere tijden zal de trein vaak een vervelende onscherpte vertonen, maar ik raad jullie aan hier ook eens mee te experimenteren, je kunt ook hiermee erg mooie effecten verkrijgen als het de bedoeling is (maak de trein dan wel direct zwaar onscherp en niet een beetje,anders lijkt het bijna altijd op een mislukte foto).

Zie deel 2 hieronder,ik vrees dat ik mijn 60.000 tekens nader :D
Train grave yard

Re: Enkele algemene fototips

Bericht door Train grave yard »

-compositie: Om een sterkere foto te verkrijgen is het vaak een goed idee om een standpunt in te nemen dat niet al te voor de hand liggend is. Fotografeer niet altijd van op ooghoogte,ga eens zo laag mogelijk bij de grond of neem net een hoger standpunt in. Probeer de trein eens vanuit een hoek te fotograferen die je nog nooit gezien hebt. Hoewel dit niet altijd zo is, kan een trein ook net interessanter worden als er ook iets meer dan alleen maar trein en sporen op de foto staat. Zoek je een interessant plaatsje waar je de trein kan omkaderen met electriciteitsmasten,seinen, werkmateriaal,... zodat je ook een idee van de omgeving krijgt. Of zelfs iets simpels als een stuk berm of hek op de voorgrond kan al een betere foto opleveren,omdat je iéts meer ziet. Probeer ook om niet centraal te werken,maw de trein niet altijd in het midden van de foto te plaatsen,maar eerder wat naar links of rechts in het beeld,dat verplaatst het zwaartepunt van de foto en maakt het veel interessanter om naar te kijken. Als we een foto van een rijdende trein zien willen onze hersenen die beweging ook afmaken. Dit bepaalt hoe we (onbewust) de foto bekijken. Een trein die van links naar rechts door de foto rijdt (de bediende stuurpost bevindt zich dus rechts in beeld) maar waarbij de stuurpost helemaal tegen de rand van het beeld staat, geeft onze hersenen het gevoel dat de trein tegen de rand van de foto gaat rijden. Het is goed om in zo'n geval rechts in het beeld,voor de stuurpost,wat lege ruimte te laten zodat onze hersenen de beweging kunnen "afmaken". Dat klinkt debiel,maar zo'n foto voelt echt wel veel beter aan dan één waar de trein tegen de rand aanplakt. Ook interessant is tegelijk de achterkant van de trein af te snijden op de foto of wel helemaal tegen de rand te plaatsen, dat maakt het gevoel van beweging nog sterker. Rijdt de trein van rechts naar links dan geldt het omgekeerde. Rijdt de trein van boven naar onder in het beeld (hij komt dus op je af),laat de vrije ruimte dan onderaan op de foto en doe hetzelfde met de achterkant als bij de vorige foto's,afsnijden of tegen de rand aan. Rijdt de trein van onder naar boven (hij rijdt van je weg), dan geldt ook nu het omgekeerde.

- veiligheid: Als het over treinfotografie gaat is bijna niets zo belangrijk als de elementaire veiligheidsregels in acht te nemen,tenslotte wil je waarschijnlijk wel graag je fotoshoot overleven en is dit aangenamer voor de treinbestuurders. Eerste en belangrijkste regel hierbij is nooit ofte nimmer in tegenspoor gaan staan (dus ook niet als je kilometersver in beide richtingen kan zien, doe dit gewoon NOOIT). Tweede regel zijn de bermen. Het is verboden om in de berm te gaan staan, maar ik besef ook wel dat dit toch altijd zal blijven gebeuren dus dan kan ik maar beter wat tips geven om het dan op zijn minst zo veilig mogelijk te doen. Ga nooit vlak langs de sporen staan,ook al lijkt die afstand je groot genoeg. Helaas heeft de grote meerderheid van de TB's al te maken gekregen met personenongevallen, dus als zij dan iemand vlak langs het spoor zien staan moeten zijn ten eerste gaan vrezen dat die persoon misschien wil springen en kan dat ten tweede traumatische herinneringen naar boven brengen. Een fotoshoot moet voor iedereen tof blijven,niet alleen voor de fotograaf maar ook voor de TB's in die treinen. Als je treinen zo tof vindt dat je ze wilt fotograferen is het allerminste wat je kan doen wel wat respect tonen voor de Tb die ze bestuurt. Bovendien is die afstand echt wel niet veilig,al voelt het misschien anders! Dus als je dan toch zo nodig de berm wilt ingaan,ga dan zeker op een meter of 10 van de sporen gaan staan,zodat het voor de TB al van ver duidelijk is dat je zo ver van de sporen staat dat je echt wel niet van plan bent te gaan springen. Bovendien zal die afstand echt niet het verschil gaan maken tussen een goede foto of niet,als je te dicht bij een trein "geplakt" zit,levert dit vaak net slechtere beelden op. Ook nog in dit verband:het beruchte gele vestje. Ik weet dat er al vaak over gediscussieerd is op dit forum en er ook nog over gediscussieerd zal worden in de toekomst maar ik vond het toch nodig het nog even te vermelden. Ik weet dat de bedoeling achter een geel (of oranje)vestje goed is,nl aan de TB tonen dat je geen slechte bedoelingen hebt, maar dat helpt toch niet veel. Ten eerste kan iemand in een fluovestje die te dicht bij het spoor zit evengoed onder een trein terechtkomen,ten tweede hebben vestjes in deze kleuren een andere betekenis bij de NMBS en kunnen ze verwarring zaaien bij de TB. Het is goed bedoeld,maar je doet beter niet zo'n vestjes aan. Let ook op met de tekens die je naar de TB doet. De meeste TB's kunnen dit erg appreciëren maar geef dan wel een duidelijk signaal en niet één dat even goed kan betekenen dat ze moeten gaan afremmen voor een noodsituatie op het spoor. En moet je overdag al héél erg goed opletten wat je in de bermen doet,doe dat dan zeker 's nachts!!! Niets moet angstaanjagender zijn voor een TB dan een gedaante die plots langs het spoor opduikt in het schijnsel van de koplampen. Wetende dat zeer veel personenongevallen 's nachts plaatsvinden zou je wel voor minder een noodremming gaan uitvoeren zeker? En dat is een foto nooit waard,om ook hier nog maar over respect tegenover de TB te zwijgen. Maar de allerbeste tip die ik niet genoeg kan benadrukken is om eigenlijk uit de berm weg te blijven,je hebt daar helemaal niets verloren en vaak, zo niet bijna altijd kan je minstens even goede foto's nemen vanop de openbare weg of andere toegelaten plaatsen. En als je dan toch eens iets anders wilt,voor zover ik weet heeft de NMBS nog nooit iemand geëxecuteerd die ergens toelating voor vroeg :D

Dus hou het veilig, probeer eens iets origineels, schiet ze (met je camera liefst :wink: )

P.S. Als iemand vraagjes heeft over fotografie wil ik altijd proberen helpen,stuur me gerust een PM of zet iets in dit topic,maar besef wel dat ik niet van elk type fototoestel veel weet en kan zeggen. Ik ben fotograaf, geen wandelende materialencatalogus :lol: Voor de rest wil ik zeker kijken of ik iemand kan helpen bij eventuele fotoproblemen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23070
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Enkele algemene fototips

Bericht door Steven »

dank u voor de tips
doggys2
Berichten: 455
Lid geworden op: 19 sep 2006, 21:41
Locatie: Berchem - Antwerpen
Contacteer:

Re: Enkele algemene fototips

Bericht door doggys2 »

Ook van mijnentwege bedankt voor de info, ik ga die lekker uitprinten en eens goed bestuderen waar ik mijn foto's kan verbeteren( want dat is nog echt wel nodig, vind ik)
Zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden.

www.photofinish.be
tsjoek

Re: Enkele algemene fototips

Bericht door tsjoek »

Hallo,

Bedankt voor de nuttige tips. alles is uitgeprint en in de fototas gestoken :)

Vraagje : stel dat het gisteren heeft gesneeuwd en vandaag een prachtige droge koude dag is met veel zon. ik veronderstel dat we dan veel zonnelicht hebben maar ook veel licht van de weerkaatsing van de sneeuw.
Hoe stellen we dan best ons toestel in?

mvg
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Enkele algemene fototips

Bericht door HLE 2302 »

tsjoek schreef:Hallo,

Bedankt voor de nuttige tips. alles is uitgeprint en in de fototas gestoken :)

Vraagje : stel dat het gisteren heeft gesneeuwd en vandaag een prachtige droge koude dag is met veel zon. ik veronderstel dat we dan veel zonnelicht hebben maar ook veel licht van de weerkaatsing van de sneeuw.
Hoe stellen we dan best ons toestel in?

mvg
op dat vlak heb ik niet echt ervaring met sneeuwfoto's, maar misschien is het toch juist :P

neem altijd een zicht op de spoorlijn waar de zon aan jouw kant staat, zodoende het Front en de zijkant van de trein goed belicht is
dus niet tegenlicht want ik vrees dat dit met sneeuw problemen kan opleveren (witte vlakken) anders het gewone diafragma en sluiter dat je anders gebruikt ...

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Train grave yard

Re: Enkele algemene fototips

Bericht door Train grave yard »

tsjoek schreef:Vraagje : stel dat het gisteren heeft gesneeuwd en vandaag een prachtige droge koude dag is met veel zon. ik veronderstel dat we dan veel zonnelicht hebben maar ook veel licht van de weerkaatsing van de sneeuw.
Hoe stellen we dan best ons toestel in?

mvg
Als het vlug vlug moet gaan omdat de trein er al aankomt raad ik je inderdaad de tip van HLE 2302 aan, als je enkele minuten extra de tijd hebt om op voorhand in te stellen,raad ik je aan op je handpalm of een onbesneeuwd voorwerp licht te meten en die waarden in de manuele stand in te geven,anders riskeer je dat je foto's te donker worden,want de lichtmeter is ingesteld opeen gemiddelde reflectie (18%),terwijl sneeuw in de zon zo'n 60% weerkaatst en je toestel dus de neiging heeft te gaan overcompenseren.

Grt
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Enkele algemene fototips

Bericht door HLE 2302 »

Train grave yard schreef:
tsjoek schreef:Vraagje : stel dat het gisteren heeft gesneeuwd en vandaag een prachtige droge koude dag is met veel zon. ik veronderstel dat we dan veel zonnelicht hebben maar ook veel licht van de weerkaatsing van de sneeuw.
Hoe stellen we dan best ons toestel in?

mvg
Als het vlug vlug moet gaan omdat de trein er al aankomt raad ik je inderdaad de tip van HLE 2302 aan, als je enkele minuten extra de tijd hebt om op voorhand in te stellen,raad ik je aan op je handpalm of een onbesneeuwd voorwerp licht te meten en die waarden in de manuele stand in te geven,anders riskeer je dat je foto's te donker worden,want de lichtmeter is ingesteld opeen gemiddelde reflectie (18%),terwijl sneeuw in de zon zo'n 60% weerkaatst en je toestel dus de neiging heeft te gaan overcompenseren.

Grt
als je tijd hebt is het beste wat je kan doen is, een standaardinstelling nemen, en dan vanuit die instelling anders gaan instellen ...
en per instelling dat je veranderd eens een testfoto maken ... tot het goed is ...

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Train grave yard

Re: Enkele algemene fototips

Bericht door Train grave yard »

HLE 2302 schreef: als je tijd hebt is het beste wat je kan doen is, een standaardinstelling nemen, en dan vanuit die instelling anders gaan instellen ...
en per instelling dat je veranderd eens een testfoto maken ... tot het goed is ...

greetz 2302
Da's idd even goed en veel makkelijker,ik vrees dat men die andere techniek er destijds op school een beetje té veel heeft ingestampt. :oops:
Accelerat
Berichten: 2779
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Enkele algemene fototips

Bericht door Accelerat »

Ik wil even reageren op de beginpost. Het is NIET verboden om op stations te spotten, zelfs statieven zijn niet verboden, maar wel hinderlijk. :wink:
Sander14

Re: Enkele algemene fototips

Bericht door Sander14 »

Ze kunnen je wel van het station sturen omdat je met een statief opnames aan het maken bent.
Een tip voor iedereen: zoek de fotografieregels op, op het internet en print ze uit en neem ze mee. Dan heb je altijd iets bij je waar de regels op staan en kunnen ze je 9 van de 10 niks maken.
TrainzDr3ver
Berichten: 1059
Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58

Re: Enkele algemene fototips

Bericht door TrainzDr3ver »

Sander14 schreef:Ze kunnen je wel van het station sturen omdat je met een statief opnames aan het maken bent.
Een tip voor iedereen: zoek de fotografieregels op, op het internet en print ze uit en neem ze mee. Dan heb je altijd iets bij je waar de regels op staan en kunnen ze je 9 van de 10 niks maken.
Waar kun je die dan vinden, de site van de NMBS?
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Enkele algemene fototips

Bericht door Joris »

Hallo,
TrainzDr3ver schreef:
Sander14 schreef:Ze kunnen je wel van het station sturen omdat je met een statief opnames aan het maken bent.
Een tip voor iedereen: zoek de fotografieregels op, op het internet en print ze uit en neem ze mee. Dan heb je altijd iets bij je waar de regels op staan en kunnen ze je 9 van de 10 niks maken.
Waar kun je die dan vinden, de site van de NMBS?
In deze topic: http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=13&t=4274
Die staat overigens net boven deze in de lijst... :?
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
TrainzDr3ver
Berichten: 1059
Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58

Re: Enkele algemene fototips

Bericht door TrainzDr3ver »

Joris schreef:Hallo,
TrainzDr3ver schreef:
Sander14 schreef:Ze kunnen je wel van het station sturen omdat je met een statief opnames aan het maken bent.
Een tip voor iedereen: zoek de fotografieregels op, op het internet en print ze uit en neem ze mee. Dan heb je altijd iets bij je waar de regels op staan en kunnen ze je 9 van de 10 niks maken.
Waar kun je die dan vinden, de site van de NMBS?
In deze topic: http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=13&t=4274
Die staat overigens net boven deze in de lijst... :?
Groeten,
Joris De Mol
Bedankt, zal weer niet verder gekeken hebben dan mijn neus lang is :P
Fles

Re: Enkele algemene fototips

Bericht door Fles »

Laat ik eens een balletje opgooien dan :)

Utrecht Zuilen, 8 december 2008. Een onbekende VIRM suist langs op weg naar Alkmaar terwijl een eenzame reizigster wacht op haar Sprintertje naar Maarssen.
Afbeelding Wat zou je hier aan verbeteringen, op- of aanmerkingen op kunnen bedenken? In de breedste zin dan? :?:
Plaats reactie