Aangezien ik wel zot ben van treinen maar niet echt veel van de techniek erachter weet heb ik soms het gevoel dat ik niet echt veel nuttigs kan bijdragen tot dit forum, vandaar deze bijdrage,dan kan ik wat tips uit mijn eigen branche geven en mezelf tenminste wijsmaken hier eens wat nuttigs gedaan te hebben


De tips die ik hier geef zijn heel basic en algemeen maar ik hoop dat ze voor sommigen onder jullie toch nieuw zijn en jullie er iets uit kunnen halen,zodat jullie nog betere treinfoto's kunnen maken. Aan de beschrijvingen die ik bij veel beelden lees te zien ga ik ervan uit dat de meesten onder jullie met een spiegelreflexcamera werken,die dan bijna altijd wel een manuele functie heeft,mijn tips richten zich ook vooral op mensen met een dergelijk toestel,al kunnen ze ook voor anderen hopelijk wel nuttig zijn.
-avondfotografie/ochtendfotografie: Ik zie heel vaak foto's opduiken die genomen zijn bij zonsondergang/zonsopgang maar waar de trein bijna volledig zwart en onduidelijk opstaat terwijl de lucht er wel perfect opstaat. Begrijpelijk dat er dan veel foto's genomen worden, het is een van de mooiste momenten van de dag maar ook één van de moeilijkste om te fotograferen... Een camera heeft de neiging zijn lichtmeting te baseren op het lichtste deel van de foto,in dit geval de lucht,en de rest van de foto waar het eigenlijk om draait (de trein dus) te onderbelichten. Meestal sta je voor zo'n foto's wel al even op voorhand op de plaats waar je je foto wil nemen en heb je tijd om dit op te lossen voor de trein passeert. Wat je kan doen is je toestel even op de grond voor je voeten richten en kijken welke lichtmeting dat geeft (welke sluitertijd bij een bepaald diafragma dus,bv 1/125 op 8 ). Vervolgens zet je je toestel in de manuele stand terwijl je die lichtmeting onthoudt. Vervolgens geef je daar als waarde een iets kortere sluitertijd in bij hetzelfde diafragma,in dit geval bijvoorbeeld 1/500 op 8 (de sluitertijd die je uitkomt na de meting op de grond maal 4 is vaak een goede maatstaf). Op die manier krijg je als fotoresultaat dat de trein er voldoende licht opstaat en de zonsondergang toch ook nog duidelijk genoeg is. Héél belangrijk is wel dat je dit pas doet ongeveer ten vroegste 2 à 3 minuten voor de trein zal passeren,bij zonsondergang/opgang verandert het licht zo vlug dat je foto anders toch weer te donker of te licht kan worden en dan ben je weer bij af.
-nachtfotografie in het station: met nachtfotografie doel ik natuurlijk in dit geval op 's ochtends vroeg en 's avonds laat als het volledig donker is. Iedereen weet dat je normaal niet mag fotograferen in een station,maar iedereen zondigt ook wel eens hé, vandaar toch deze tip:oops: Het probleem bij deze opnames is dat je eigenlijk een statief nodig hebt omdat je anders onscherpe foto's krijgt. Alleen is een statief al helemaal verboden in het station. (En terecht,in een station is een statief groot,lomp en gevaarlijk). Wat men echter wel vaak door de vingers ziet is een tafelstatiefje. Dat zijn zo van die heel kleine statiefjes van amper 10 cm hoog en breed die je bij de fotograaf kan vinden. Als je er één koopt,check dan wel meteen of het het gewicht van je camera aankan en niet omkiept want je hebt goede en slechte statieven in deze categorie,maar ook de goede zijn over het algemeen spotgoedkoop (minder dan €25). Als je dat statiefje dan op een vuilnisbak,bank, bloemenbak,... zet heb je het effect van een gewoon statief en kan je haarscherpe foto's nemen terwijl je niemand in de weg staat en niemand over de statiefpoten kan struikelen.
- nachtfotografie elders: Tenzij je ergens buiten het station een trein vindt die stil staat voor bijvoorbeeld een sein moet je je erbij neerleggen dat een trein die je 's nachts fotografeert nooit scherp op foto zal staan. Flitsers hebben over het algemeen te weinig bereik omdat je ver van de sporen moet staan en de trein beweegt nu eenmaal. Laat je hierdoor niet afschrikken,zeker met een fel verlichte trein kun je heel mooie bewegingseffecten verkrijgen. Het is ook vaak een goed idee dit te combineren met een interessante verlichte voorgrond die iets verteld over het spoor zodat duidelijk is dat het over een trein gaat (ik denk hierbij aan bijvoorbeeld de seinen van een overweg, de plaatsnaambordjes op de perrons waar een trein niét stopt,enz,enz...) Vanzelfsprekend moet je ook hiervoor altijd een statief gebruiken. Vertrouw op de lichtmeting van je toestel,die zit meestal juist in zo'n geval. Heb je behalve de voorbijrijdende trein geen verlichte voorwerpen in beeld,zet je toestel dan terug in manuele stand en neem een lange sluitertijd bij een groot diafragma op ongeveer 400 ISO. (een goed richtgetal is tussen de 5 en 10 seconden op diafragma 4 voor een snel voorbijrijdende trein). Druk af net als de trein voorbij gaat komen,dan staat de sluiter open op het moment dat de trein voorbijraast. Ook dit moet natuurlijk ook zeker vanop statief.
- dagfotografie: Eerst en vooral: fotografeer nooit recht tegen de zon in,dat komt hoe dan ook niet goed! Zoek je dan beter een plaatsje waar de zon niet recht in je lens schijnt of stel je indien mogelijk met je rug naar de zon. Wil je toch per se foto's op die ene mooie plaats ga dan op een bewolkte dag. Al heb je overdag veel licht,toch is het ook nu belangrijk dat je op je sluitertijden let wil je een scherpe foto. Hoe snel die moeten zijn is afhankelijk van de beweging van de trein ten opzichte van jou. In mijn volgende voorbeelden ga ik uit van een trein die ongeveer 120km/u rijdt. Als de trein recht op je afkomt (je staat dus op bijvoorbeeld een brug of in een berm voldoende ver van de sporen,absoluut NOOIT in tegenspoor) kun je langere tijden gebruiken dan voor een trein die langs je rijdt. Is de trein nog ver dan is 1/125 vaak voldoende,is hij vlakbij (bijna onder de brug waar je opstaat of op het punt langszij te komen als je in de berm staat) dan raad ik ongeveer een 1/250ste à 1/500ste aan. Voor een trein die langrijdt moet je veel snellere tijden nemen als het de bedoeling is dat hij scherp wordt. Ik raad 1/1000ste of nog beter 1/2000ste aan. Bij langere tijden zal de trein vaak een vervelende onscherpte vertonen, maar ik raad jullie aan hier ook eens mee te experimenteren, je kunt ook hiermee erg mooie effecten verkrijgen als het de bedoeling is (maak de trein dan wel direct zwaar onscherp en niet een beetje,anders lijkt het bijna altijd op een mislukte foto).
Zie deel 2 hieronder,ik vrees dat ik mijn 60.000 tekens nader
