Salut,
waarom worden de oudere motorstellen van de NS immers Plan U,T,V .... genoemd, ik wil zeggen wat betekend "Plan" ?
Bedankt,
Vraag over de NS
Re: Vraag over de NS
Ik wist het ook niet precies, maar ik heb even gegoogled. Over de echte betekenis is erg weinig te vinden, maar gelukkig was er iemand die op een overlegpagina van Wikipedia voor opheldering zorgde.
"De planaanduiding is feitelijk een aanduiding van het investeringsplan dat aan de minister ter goedkeuring werd voorgelegd en dus ook geen typeaanduiding. Zo bestaat Plan C zowel uit rijtuigen als uit (delen van) treinstellen."
Met dank aan gebruiker "avz" op Wikipedia.
"De planaanduiding is feitelijk een aanduiding van het investeringsplan dat aan de minister ter goedkeuring werd voorgelegd en dus ook geen typeaanduiding. Zo bestaat Plan C zowel uit rijtuigen als uit (delen van) treinstellen."
Met dank aan gebruiker "avz" op Wikipedia.
Re: Vraag over de NS
Niet alleen de oudere motorstellen.
Plan Z is de laatste in deze uitvoering en dat is de welbekende ICM(m)/Koploper. Dat was in 77. En Plan Y is het oude type Sprinter.
Edit; Ach jah; Die zijn ook onderhand alweer 30 jaar oud. Op ICM-4 na dan. Die zijn nog vrij recent.
Plan Z is de laatste in deze uitvoering en dat is de welbekende ICM(m)/Koploper. Dat was in 77. En Plan Y is het oude type Sprinter.
Edit; Ach jah; Die zijn ook onderhand alweer 30 jaar oud. Op ICM-4 na dan. Die zijn nog vrij recent.