Dronken machinist opgepakt én ontslagen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Daniël

Bericht door Daniël »

door Caspar van Oirschot. woensdag 12 november 2008 | 16:24 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 12 november 2008 | 17:42

ZWOLLE - De spoorwegpolitie heeft dinsdagavond een dronken machinist uit de intercity Schiphol-Groningen geplukt. De man stopte de trein gisteravond rond 21.00 uur ter hoogte van 't Harde omdat hij meende dat hij iets had aangereden. Spoorwegpolitie, toevallig aanwezig in de trein, ging polshoogte nemen bij de machinist.

Bij controle op het spoor zelf kon de spoorwegpolitie vervolgens geen sporen van een aanrijding ontdekken. Wel rees het vermoeden dat de machinist alcohol had gebruikt. Een door andere agenten naar de trein meegenomen blaastest wees uit dat dat vermoeden klopte. De machinist is daarop meegenomen naar het politiebureau in Zwolle. Daar wees een ademanalyse uit dat de man vier keer de toegestane hoeveelheid alcohol in zijn bloed had. De Spoorwegpolitie heeft de man een werkverbod van 24 uur opgelegd en proces verbaal opgemaakt. Het Openbaar Ministerie neemt nog een besluit over vervolging. De trein kon uiteindelijk na anderhalf uur stilstand met een andere machinist haar weg vervolgen.

NS Reizigers heeft de man ontslagen. "Op staande voet. Heel simpel, voor veiligheidspersoneel geldt dat men nul procent alcohol in het bloed mag hebben", aldus woordvoerder John Krijgsman.

Bron: De Stentor
phantom27

Re: Dronken machinist opgepakt én ontslagen

Bericht door phantom27 »

Vooral dat laatste zinnetje vind ik vreemd,dit omdat op een ander forum topic met dezelfde naam werd verteld dat het max 0,5 mag zijn.
Al geef ik toe,0 is gewoon beter zeker als je verantwoordelijk bent voor een trein en daarin een hoop reizigers.
Je hebt tenslotte een erg verantwoordelijke job en daarbij mag je niet on nodig anderen in gevaar brengen.
Maar dat is maar mijn bescheiden mening over dit verhaal ;)
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

phantom27 schreef:Vooral dat laatste zinnetje vind ik vreemd,dit omdat op een ander forum topic met dezelfde naam werd verteld dat het max 0,5 mag zijn.
Al geef ik toe,0 is gewoon beter zeker als je verantwoordelijk bent voor een trein en daarin een hoop reizigers.
Je hebt tenslotte een erg verantwoordelijke job en daarbij mag je niet on nodig anderen in gevaar brengen.
het mag niet dus het mag niet, al vind ik het wel een enorm zware sanctie
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
phantom27

Bericht door phantom27 »

Hier dan maar een net verschenen artikel waarin de mcn zelf aan het woord komt,ikzelf ken de situatie verder niet dus ik doe geen uitlatingen over het geheel.
De dronken machinist nu zelf aan het woord:

Machinist Michael (33) uit Lelystad geeft het volmondig toe. Hij zat natuurlijk helemaal fout toen hij dinsdag met een alcoholpromillage van 2 als bestuurder van een trein werd betrapt.
,,Dat had nooit mogen gebeuren. Absoluut belachelijk en onvergeeflijk.''

Maar dat hij op het internet nu als een 'dronken idioot' wordt afgeschilderd die maar moet worden opgesloten, dat gaat hem te ver.

En ook de manier waarop zijn baas, de Nederlandse Spoorwegen, hem op staande voet heeft ontslagen, vindt hij niet door de beugel kunnen. ,,Het lijkt er op dat de NS ten koste van alles zijn reputatie wil redden en mij slachtoffert.''

Hij zette de trein voorbij station 't Harde tot stilstand, omdat hij iemand op de baan zag staan en vreesde dat hij een persoon had aangereden. Een lid van de spoorwegpolitie in burger kwam poolshoogte nemen en merkte dat Michael had gedronken. De persoon op de rails bleek er niet te zijn. Toen eenmaal een blaastest was afgenomen, betekende dat het einde van een NS-carrière die al in 1997 was begonnen.

De machinist blijft er bij dat hij het, ondanks het feit dat hij al sinds die ochtend had gedronken, goed had gezien: ,,Er was wel degelijk iemand op de rails. Ik heb wel vaker zelfmoordenaars meegemaakt. Toen ik iemand zag, heb ik geremd. In de trein, van het model Koploper, is een dooie hoek van 10 tot 12 meter waardoor ik pas later weer de plek kon waarnemen. Toen bleek die persoon verdwenen.''

Daags na het incident kreeg de treinbestuurder een ontslagbrief van de NS. Daarin stond dat tijdens de rit meerdere malen de ATB-beveiliging in werking was getreden. Hiermee wordt de trein tot stilstand gebracht als een machinist te hard gaat of een sein negeert. ,,Dat is niet waar,'' bezweert Michael. ,,Op dat stuk mag je 120 kilometer per uur.'' Ook kreeg hij het verwijt dat hij vaak te laat kwam. ,,Dat is nog nooit gebeurd,'' zegt hij. Hij kan wel begrijpen dat de NS zijn drankgebruik niet tolereert. ,,Maar daar is een heel traject aan vooraf gegaan. Ik werk er al sinds november 1997 en ik ben altijd heel loyaal geweest. Dus zoiets doe je niet zomaar.''

Privéproblemen zijn de oorzaak van zijn drankgebruik, zegt de ontslagen machinist. Hij werd door zijn vader geslagen en meldde zich daardoor ziek. ,,De bedrijfsarts zei dat ik nog een tijdje rustig aan moest doen. Maar bij de NS werd gezegd dat het beter was als ik snel aan de slag zou gaan.'' Dat was anderhalve week geleden dan ook gebeurd. Te vroeg, vindt Michael achteraf.

Hij vindt dat de NS weinig begrip voor hem heeft gehad en heeft na overleg met de vakbond voor machinisten VVMR besloten zijn ontslag aan te vechten. ,,Ik heb deze week een afspraak met de advocaat van de bond.'' Hij noemt het 'wrang' dat dit hem juist nú overkomt. Michael had net een afspraak gemaakt met een ontwenningskliniek. Maar dronken rijden, dat kan niet. ,,Ik schaam me kapot.''

naschrift Meesterpeter: Inderdaad ongelovelijk onverantwoord van deze machinist omzo te gaan werken, hiermee bracht hij niet alleen zichzelf, passagiers maar ook zijn collega's in groot gevaar.......

Tot zover het berichtje met reactie van een forumlid op een ander forum
overweg13

Bericht door overweg13 »

HLE 2302 schreef:
phantom27 schreef:Vooral dat laatste zinnetje vind ik vreemd,dit omdat op een ander forum topic met dezelfde naam werd verteld dat het max 0,5 mag zijn.
Wat had je dan verwacht? Een halfzacht psychologisch onderzoek en een schorsing voor de duur van het onderzoek? Ik denk dat iedereen die het kan weten, het zal beamen: als je er zo vroeg aan begint, dan zit je met een probleem, en met een probleem van dergelijke omvang kun je maar beter uit een stuurpost blijven, of dat nu van een trein, een vrachtwagen of een kraan is.
Met vriendelijke groet

overweg13
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

overweg13 schreef:
HLE 2302 schreef:
Wat had je dan verwacht? Een halfzacht psychologisch onderzoek en een schorsing voor de duur van het onderzoek? Ik denk dat iedereen die het kan weten, het zal beamen: als je er zo vroeg aan begint, dan zit je met een probleem, en met een probleem van dergelijke omvang kun je maar beter uit een stuurpost blijven, of dat nu van een trein, een vrachtwagen of een kraan is.
ja, maar na 10 jaar dienst iemand op staande voet buitensmijten, vind ik ook wel vergaan ...

greetz 2302
overweg13

Bericht door overweg13 »

Dag

Toch denk ik dat NS helemaal recht in zijn schoenen staat. Het zou me toch wel enorm verbazen mocht dat niet gestipuleerd worden in zowel arbeidsreglement als arbeidswetgeving. Als ik me niet vergis, geldt hetzelfde trouwens ook bij de NMBS.Ik kan me niet voorstellen dat een treinmaatschappij dit zou tolereren. Al zal men bij de NMBS waarschijnlijk wel een andere oplossing zoeken, onder de vorm van een "reaffectatie" of zo.
Met vriendelijke groet

overweg13
Bordensteker

Bericht door Bordensteker »

In Nederland kunnen verkeersvliegers met drankproblemen onder voorwaarden hulp krijgen om hun vak terug op te pakken. Ze worden tegenwoordig niet zomaar "afgeschreven".
overweg13

Bericht door overweg13 »

Bordensteker schreef:In Nederland kunnen verkeersvliegers met drankproblemen onder voorwaarden hulp krijgen om hun vak terug op te pakken. Ze worden tegenwoordig niet zomaar "afgeschreven".
Dat is natuurlijk de houding die we in deze tijd aannemen. Maar het is algemeen geweten: eens alcoholist, altijd alcoholist. Wat niet wegneemt dat er alcoholisten zijn die erin slagen om nooit nog alcohol tot zich te nemen. Maar de factor alcohol zit wel voor altijd op hun harde schijf opgeslagen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Bordensteker

Bericht door Bordensteker »

Dát heb je mooi gezegd. Het zit op hun harde schijf, en dan nog wel in een niet-overschrijfbare vorm!
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

overweg13 schreef:Dag

Toch denk ik dat NS helemaal recht in zijn schoenen staat. Het zou me toch wel enorm verbazen mocht dat niet gestipuleerd worden in zowel arbeidsreglement als arbeidswetgeving. Als ik me niet vergis, geldt hetzelfde trouwens ook bij de NMBS.Ik kan me niet voorstellen dat een treinmaatschappij dit zou tolereren. Al zal men bij de NMBS waarschijnlijk wel een andere oplossing zoeken, onder de vorm van een "reaffectatie" of zo.
tis niet om dat je éénmaal wat teveel op hebt dat dat altijd zo is, bij de nmbs vlieg je ook niet zoomaar buiten hoor, schorsing, alle teste opnieuw in brussel, ...

maar op straat gegooit worden :o

greetz 2302
Steven

Bericht door Steven »

je moet onderscheidt maken tussen eenmalig en meermalig, van een eenmalig voorkomend incident ga je niemand ontslagen, van steeds weerkerende feiten wel.
AlexNL

Bericht door AlexNL »

Steven schreef:je moet onderscheidt maken tussen eenmalig en meermalig, van een eenmalig voorkomend incident ga je niemand ontslagen, van steeds weerkerende feiten wel.
Is het bekend dat hij dit vaker heeft gedaan?

Dat er sancties worden ondernomen na drankgebruik vind ik een goed iets, maar ontslag op staande voet gaat iets te ver... de man werkte er 11 jaar, en hij had al aangegeven dat hij problemen had. Iets meer compassie had ik eigenlijk wel verwacht.

Ik ben benieuwd wat deze machinist verder gaat doen.
Steven

Bericht door Steven »

we kennen niet alle feiten en dat wat de pers weergeeft is soms ook met enige nuance op te vatten.
pietje

Bericht door pietje »

Dronkenschap tijdens de werkuren, wanneer je een veiligheidsfunctie uitoefent, is ALTIJD een reden tot onmiddellijk ontslag!

Daar valt echt niet over te discussiëren, iedereen die anders beweert hoeft nooit nog iets over veiligheid te zeggen.
Als men dat niet zou doen riskeer je als werkgever verantwoordelijk gested te worden indien er ooit een ongeval zou gebeuren waabij de betrokkene terug dronken is.
Plaats reactie