edje schreef:Je hebt in Nederland verschillende beveiligingssystemen
Voor de HSL en de betuweroute heb je dat nieuwe spul ERTMS
Voor het overige heb je ATB
ATB heb je in 3 verschillende varianten
ATB- EG, Dit systeem heb je op de meeste nederlandse baanvakken.
Het bewaakt de snelheid in stappen, namelijk bij 40km/h 60km/h 60km/h 130km/h en groene variant (oftewel maximum snelheid van het materieel)
ATB-EG is dus beperkt, daarop kwam een andere verbeterdeversie ATB-NG
ATB-NG heb je op een beperkt aantal lijnen, vaak enkelsporige dieselbaanvakken
Met ATB-NG, heb je een handig hulpmiddel
Het berekend wanneer je snelheid mag verhogen, en geeft aan wanneer je snelheid moet verlagen.
Hij berekend wat je remvermogen is
ATB-NG werkt in stappen van 10km/h, en bij een rood sein legt hij de maximale snelheid aan tot 0km/h oftewel een remdwang.
Je moet remmen volgens een remcurve, die op de snelheids meter wordt aangegeven door een een rij rode lampjes die langzaam naar de 0km/h toe lopen, als machinist is het dus de bedoeling, dat je voor de rode lampjes uit blijft met je snelheid
Red je dat niet, dan volgt er een snelremming (Treinleiding 0 Bar)
Is een treinstel uitgerust voor ATB-NG dan kun je hem ook gebruiken op ATB- EG baanvakken
Heeft een treinstel ATB-EG aan boord, dan kan hij niet op ATB-NG baanvakken rijden.
Om het gevaar van het passeren van een stoptonend sein te beperken is er nu ATB-VV ontwikkeld.
ATB-VV is een aanvulling dus op ATB-EG
Het werkt alleen als een sein in werking is, en als een treinstel te hard op een rood sein aan komt rijden, dan zal het systeem ingrijpen.
Overigens het ongeval in het spooregmuseum heeft niks te maken met ATB.
Het spoortje waar het treinstel binnen komt, wordt weinig gebruikt, en staat onder een rij bomen.
Het regende die dag, en het was dus spekglad op het spoor
En dat type trein staat bekend om het glijgedrag....
tjah, dan moet je je als treinbestuurder wat aanpassen als je dat weet, daarnet ook gezien, AM 96 die most koppelen, op 50 M van die trein reed de die trein nog zeker 30, ik dacht dat em ering ging rijden, als je dan slipt, wat met AM 96 weinig gebeurd, maar altijd kan, dan was dat ne ferme patat
greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...