Trein bij Spoorwegmuseum ontspoord

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Daniël

Trein bij Spoorwegmuseum ontspoord

Bericht door Daniël »

Trein bij Spoorwegmuseum ontspoord
woensdag 12 november 2008 17:17 uur
Afbeelding UTRECHT - Bij het Spoorwegmuseum in Utrecht is een trein door een stootblok geschoten en ontspoord. De schade is groot, niemand raakte gewond.

De Museumtrein was leeg en ook stond er niemand op het perron. De trein schoot verder door een hek en kwam tegen een mast tot stilstand.

De schade bedraagt zeker 100.000 euro en komt voor rekening van de Nederlandse Spoorwegen. De trein rijdt voorlopig niet. Bezoekers kunnen vanaf Utrecht Centraal wel buslijn 3 nemen om het museum te bereiken.

Bron: RTV Utrecht

Voor de duidelijkheid: het betreft de pendeltrein Utrecht Centraal - Utrecht Maliebaan, bestemd voor bezoekers van het spoorwegmuseum.
Laatst gewijzigd door Daniël op 12 nov 2008, 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13081
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Trein bij Spoorwegmuseum ontspoord

Bericht door Shrek »

in nederland hebben ze precies een voorliefde voor stootblokken :lol:
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Trein bij Spoorwegmuseum ontspoord

Bericht door HLE 2302 »

Shrek schreef:in nederland hebben ze precies een voorliefde voor stootblokken :lol:
zeg dat wel, ben ik blij dat ik dit niet hoef te betalen :)

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Arnenys
Berichten: 179
Lid geworden op: 16 mar 2007, 19:43

Re: Trein bij Spoorwegmuseum ontspoord

Bericht door Arnenys »

Er ontsporen precies veel treinen daar in Nederlands :?
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Trein bij Spoorwegmuseum ontspoord

Bericht door treinbruno »

Arnenys schreef:Er ontsporen precies veel treinen daar in Nederlands :?
in belgie hebben ze een veel minder goed beveiligingssysteem en kan je met veel treinen overal aan 160 door het rood rijden..., en in geval van diesel is de enige oplossing je door een stootblok te laten gaan

in nederland hebben ze een moderner beveiliginssysteem, het geeft een noodremming als je te snel rijdt of door het rood
alleen werkt het niet onder de 40kmh :)
WAT HEEFT HET NU VOOR NUT EEN BEVEILIGINSSYSTEEM ONDER DE 40kmh NIET TE LATEN WERKEN, op die snelheid gebeuren toch de meeste ongevallen :? :roll: :shock:
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Trein bij Spoorwegmuseum ontspoord

Bericht door HLE 2302 »

treinbruno schreef:
Arnenys schreef:Er ontsporen precies veel treinen daar in Nederlands :?
in belgie hebben ze een veel minder goed beveiligingssysteem en kan je met veel treinen overal aan 160 door het rood rijden..., en in geval van diesel is de enige oplossing je door een stootblok te laten gaan

in nederland hebben ze een moderner beveiliginssysteem, het geeft een noodremming als je te snel rijdt of door het rood
alleen werkt het niet onder de 40kmh :)
WAT HEEFT HET NU VOOR NUT EEN BEVEILIGINSSYSTEEM ONDER DE 40kmh NIET TE LATEN WERKEN, op die snelheid gebeuren toch de meeste ongevallen :? :roll: :shock:
voila, als jij aan 20 een hoofdlijn op tuft waar een intercity op rijd aan 140, dan krijgde ook zo'n dingen gelijk in pectrot zulle !

maar die bestuurders in nederland mispakken hun wel heel veel aan stootblokken :P

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
edje

Re: Trein bij Spoorwegmuseum ontspoord

Bericht door edje »

Je hebt in Nederland verschillende beveiligingssystemen
Voor de HSL en de betuweroute heb je dat nieuwe spul ERTMS
Voor het overige heb je ATB
ATB heb je in 3 verschillende varianten

ATB- EG, Dit systeem heb je op de meeste nederlandse baanvakken.
Het bewaakt de snelheid in stappen, namelijk bij 40km/h 60km/h 60km/h 130km/h en groene variant (oftewel maximum snelheid van het materieel)

ATB-EG is dus beperkt, daarop kwam een andere verbeterdeversie ATB-NG
ATB-NG heb je op een beperkt aantal lijnen, vaak enkelsporige dieselbaanvakken
Met ATB-NG, heb je een handig hulpmiddel
Het berekend wanneer je snelheid mag verhogen, en geeft aan wanneer je snelheid moet verlagen.
Hij berekend wat je remvermogen is
ATB-NG werkt in stappen van 10km/h, en bij een rood sein legt hij de maximale snelheid aan tot 0km/h oftewel een remdwang.
Je moet remmen volgens een remcurve, die op de snelheids meter wordt aangegeven door een een rij rode lampjes die langzaam naar de 0km/h toe lopen, als machinist is het dus de bedoeling, dat je voor de rode lampjes uit blijft met je snelheid
Red je dat niet, dan volgt er een snelremming (Treinleiding 0 Bar)
Is een treinstel uitgerust voor ATB-NG dan kun je hem ook gebruiken op ATB- EG baanvakken
Heeft een treinstel ATB-EG aan boord, dan kan hij niet op ATB-NG baanvakken rijden.

Om het gevaar van het passeren van een stoptonend sein te beperken is er nu ATB-VV ontwikkeld.
ATB-VV is een aanvulling dus op ATB-EG
Het werkt alleen als een sein in werking is, en als een treinstel te hard op een rood sein aan komt rijden, dan zal het systeem ingrijpen.

Overigens het ongeval in het spooregmuseum heeft niks te maken met ATB.
Het spoortje waar het treinstel binnen komt, wordt weinig gebruikt, en staat onder een rij bomen.
Het regende die dag, en het was dus spekglad op het spoor
En dat type trein staat bekend om het glijgedrag....
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Trein bij Spoorwegmuseum ontspoord

Bericht door HLE 2302 »

edje schreef:Je hebt in Nederland verschillende beveiligingssystemen
Voor de HSL en de betuweroute heb je dat nieuwe spul ERTMS
Voor het overige heb je ATB
ATB heb je in 3 verschillende varianten

ATB- EG, Dit systeem heb je op de meeste nederlandse baanvakken.
Het bewaakt de snelheid in stappen, namelijk bij 40km/h 60km/h 60km/h 130km/h en groene variant (oftewel maximum snelheid van het materieel)

ATB-EG is dus beperkt, daarop kwam een andere verbeterdeversie ATB-NG
ATB-NG heb je op een beperkt aantal lijnen, vaak enkelsporige dieselbaanvakken
Met ATB-NG, heb je een handig hulpmiddel
Het berekend wanneer je snelheid mag verhogen, en geeft aan wanneer je snelheid moet verlagen.
Hij berekend wat je remvermogen is
ATB-NG werkt in stappen van 10km/h, en bij een rood sein legt hij de maximale snelheid aan tot 0km/h oftewel een remdwang.
Je moet remmen volgens een remcurve, die op de snelheids meter wordt aangegeven door een een rij rode lampjes die langzaam naar de 0km/h toe lopen, als machinist is het dus de bedoeling, dat je voor de rode lampjes uit blijft met je snelheid
Red je dat niet, dan volgt er een snelremming (Treinleiding 0 Bar)
Is een treinstel uitgerust voor ATB-NG dan kun je hem ook gebruiken op ATB- EG baanvakken
Heeft een treinstel ATB-EG aan boord, dan kan hij niet op ATB-NG baanvakken rijden.

Om het gevaar van het passeren van een stoptonend sein te beperken is er nu ATB-VV ontwikkeld.
ATB-VV is een aanvulling dus op ATB-EG
Het werkt alleen als een sein in werking is, en als een treinstel te hard op een rood sein aan komt rijden, dan zal het systeem ingrijpen.

Overigens het ongeval in het spooregmuseum heeft niks te maken met ATB.
Het spoortje waar het treinstel binnen komt, wordt weinig gebruikt, en staat onder een rij bomen.
Het regende die dag, en het was dus spekglad op het spoor
En dat type trein staat bekend om het glijgedrag....
tjah, dan moet je je als treinbestuurder wat aanpassen als je dat weet, daarnet ook gezien, AM 96 die most koppelen, op 50 M van die trein reed de die trein nog zeker 30, ik dacht dat em ering ging rijden, als je dan slipt, wat met AM 96 weinig gebeurd, maar altijd kan, dan was dat ne ferme patat

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Plaats reactie