Keulen-Hamburg

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
17 01 1950

Keulen-Hamburg

Bericht door 17 01 1950 »

Beste allemaal,

Eerst en vooral groet ik als nieuweling alle treinforummers.
Ik heb een vraag: In het verlengde W.E. van 9 tot 12 nov. 2008 zijn we per spoor naar Hamburg heen en terug gereisd. De IC trein naar Hamburg, vertrokken met 20 min. vertraging uit Keulen reed om de verloren tijd in te halen tussen Dortmund en Hamburg 205 Km/u.. Dit was ten minste de snelheid die in achterzijde van de wagon op het scherm kwam. Klopt dat? Bovendien merkte ik dat deze nogal drukkke route tussen Dortmund en Osnabrück bovendien voor een deel, o.a. ter hoogte van Capelle, slechts enkelsporig is. Ook daar haalde de trein snelheden van 160 à 180 km/u.
Kan er mij iemand meer vertellen over de snelheden, die momenteel door gewone treinen gereden worden en in het bijzonder in Duitsland? De snelheid van deze Intercity Stuttgart-Stralsund ligt dus op bepaalde delen van het traject merkelijk hoger als van bij vb. de Thalys tussen Keulen en Luik, die bovendien tussen Luik en Brussel ook maar 200 km/u. rijdt ...
Bijlagen
IMG_6136b.JPG
IMG_6136b.JPG (36.39 KiB) 5240 keer bekeken
Shrek

Re: Keulen-Hamburg

Bericht door Shrek »

de thalys rijdt tussen leuven en luik weldegelijk 300 km/h hoor :wink: maar snelle IC's (200 km/h) zijn in duitsland heel normaal :P
Steven

Bericht door Steven »

tja het over snelheid gaan, is te zien hoe streng ze daar op zijn bij de duitsers he. Wat schrek schrijft klopt, de thalys gaat zeker aan 300 km/u tussen luik en leuven.
treinbruno

Bericht door treinbruno »

tussen osnabruck en bremen mag er normaal 200 gereden worden,
tussen dortmund en osnabruck weet ik niet omdat mijn trein van hamburg naar keulen via gelsenkirchen ging
Afbeelding
dentheo

Bericht door dentheo »

Steven schreef:tja het over snelheid gaan, is te zien hoe streng ze daar op zijn bij de duitsers he. Wat schrek schrijft klopt, de thalys gaat zeker aan 300 km/u tussen luik en leuven.
Steven hij had het over : tussen Leuven en Brussel....
Theo
Groeten vanop de Heide
Steven

Bericht door Steven »

dentheo schreef:
Steven schreef:tja het over snelheid gaan, is te zien hoe streng ze daar op zijn bij de duitsers he. Wat schrek schrijft klopt, de thalys gaat zeker aan 300 km/u tussen luik en leuven.
er staat LUIK en brussel :wink:
tussen leuven en brussel mag hij zelfs maar 160, al moet het daar ook nog 200 worden met ETCS.
17 01 1950

Beste allemaal,

Ik heb het inderdaad over Leuven-Brussel, maar ook over Bremen - Osnabrück en het enkelsporig stuk tussen Dortmund en Osnabrück. Weet iemand waarom er een gedeelte enkelsporig is op deze drukke lijn en welk deel is juist enkelsporig?
Adler

Bericht door Adler »

17 01 1950 schreef:Beste allemaal,

Ik heb het inderdaad over Leuven-Brussel, maar ook over Bremen - Osnabrück en het enkelsporig stuk tussen Dortmund en Osnabrück. Weet iemand waarom er een gedeelte enkelsporig is op deze drukke lijn en welk deel is juist enkelsporig?
Het enkelsporig stuk waar u over spreekt is het stuk tussen Dortmund Hbf en Münster(Westf) Hbf (over Werne a.d. Lippe, Capelle, Ascheberg, Davensberg, Amelsbüren) (KBS 411).
Dat wordt normaal enkel gebruikt door regionale treinen, misschien werd uw IC langs die lijn gebracht wegens de drukte op de parallelle lijn over Hamm(Westf).
Intercity's tussen Dortmund Hbf en Münster(Westf) Hbf en verder naar Osnabrück Hbf gaan normaal via Hamm(Westf), dat stuk is wel dubbelsporig (KBS 415, 410, 455).

De enkelsporige lijn 411 wordt ook wel ADAC-bahn genoemd, volgens de eerste letters van de stations vanuit de richting Münster.
Vanaf 14 december komt deze lijn in het bezit van eurobahn.
Joris
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Adler schreef:De enkelsporige lijn 411 wordt ook wel ADAC-bahn genoemd, volgens de eerste letters van de stations vanuit de richting Münster.
En dat heeft niks te maken met een Duitse versie van de VAB?
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
17 01 1950

Ik heb inderdaad info gevonden over Bahnstrecke 411 op Wikipedia: http://de.wikipedia.org/wiki/Bahnstreck ... C3%BCnster
Het is wel zo, dat momenteel alle IC' s van Keulen naar Hamburg H/T. over dit spoor rijden ...

Mvg en bedankt voor alle hulp!
dentheo

Bericht door dentheo »

Steven schreef:
dentheo schreef:
er staat LUIK en brussel :wink:
tussen leuven en brussel mag hij zelfs maar 160, al moet het daar ook nog 200 worden met ETCS.
Sorry ik maak direkt afspraak bij mijn oogarts... ik lees al dingen die er "moeten" staan, maar er "niet" staan...
Theo
Groeten vanop de Heide
wimpiespoor

Bericht door wimpiespoor »

17 01 1950 schreef:Beste allemaal,

Het enkelsporige trajectdeel ligt tussen Lünen (ten Noorden van Dormund) en Münster. Waarom dit traject enkelsporg is? Zie "Bahnstrecke Preußen–Münster". De maximum snelheid op dit traject is 160 km/uur.
Tussen Münster en Osnabrück, tussen Osnabrück en Bremen, en tussen Bremen en Hamburg, is de maximum snelheid over het grootste deel 200 km/uur.
Wim
Plaats reactie