een klein beetje vertraging (tussen België en Frankrijk)
een klein beetje vertraging (tussen België en Frankrijk)
Door een stroompanne op het Franse net zijn er deze voormiddag al zeker gedurende drie uur geen Thalysritten geweest tussen Brussel en Parijs (en vice versa). De Thalys van 7u43 met een bestuurders van Brussel zuid stond daardoor om 10u43 nog steeds te brussel. Toen ik deze voormiddag om 10u12 Brussel zuid binnen reed stonden de sporen 3 tot en met 7 volledig gevulde met thalysstellen, eindseinen rood, allemaal vertrekkensklaar richting parijs dus. Ook in de hal beneden was het hierdoor druk bij de terminal van air france alwaar er mensen problemen kregen om hun aansluitende vlucht nog te halen (ook eurostar en tgv verkeer was hierdoor ontregeld natuurlijk.)
Re: een klein beetje vertraging (tussen België en Frankrijk)
ben je op 3u langs de klassieke lijn niet in parijs?
of hebben de bestuurders in kwestie die lijnkennis niet?

er is geen enkele bestuurder die officieel de weg nog kent via Mons, dus alle treintjes zijn braaf blijven staan.
blijkbaar heeft één of andere zot betonblokken aan de bovenleiding vastgemaakt en nog ergens een lijk gedumpt
zie: http://www.deredactie.be/cm/de.redactie ... nderbroken

zie: http://www.deredactie.be/cm/de.redactie ... nderbroken
De problemen in Frankrijk leverden uiteraard ook vertragingen op voor de Thalys naar Keulen.
Ik was zinnens de Thalys naar Keulen met vertrek 08u25 in Brussel te nemen, deze is uiteindelijk vertrokken om 9u55 - dus met anderhalf uur vertraging.
Is dan gestopt in Leuven, bestuurder zat blijkbaar aan het eind van zijn diensttijd, en heeft daar gewacht op een nieuwe TB die van Luik kwam. Vertrek in Leuven om 10u45 - we moesten dan al in Keulen zijn...
In Aachen Hbf : einde rit, iedereen de RE naar Keulen nemen, rijtijd ± 1 uur, zodat we uiteindelijk om 13u15 in Keulen aangekomen zijn, zegge en schrijven 2u30 na de voorziene aankomsttijd.
's Avonds vanuit Keulen om 18u15 hetzelfde liedje : eerst met de RE naar Aachen, waar de Thalys naar Brussel zal vertrekken. Wij kwamen aan in Aachen Hbf om 19u30, waarna omstreeks 19u40 de Thalys vanuit Brussel pas binnenkwam, om onmiddellijk rechtsomkeer te maken.
Aankomst in Brussel om 21u15 - een vertraging van 40 minuten.
Ik was zinnens de Thalys naar Keulen met vertrek 08u25 in Brussel te nemen, deze is uiteindelijk vertrokken om 9u55 - dus met anderhalf uur vertraging.
Is dan gestopt in Leuven, bestuurder zat blijkbaar aan het eind van zijn diensttijd, en heeft daar gewacht op een nieuwe TB die van Luik kwam. Vertrek in Leuven om 10u45 - we moesten dan al in Keulen zijn...
In Aachen Hbf : einde rit, iedereen de RE naar Keulen nemen, rijtijd ± 1 uur, zodat we uiteindelijk om 13u15 in Keulen aangekomen zijn, zegge en schrijven 2u30 na de voorziene aankomsttijd.
's Avonds vanuit Keulen om 18u15 hetzelfde liedje : eerst met de RE naar Aachen, waar de Thalys naar Brussel zal vertrekken. Wij kwamen aan in Aachen Hbf om 19u30, waarna omstreeks 19u40 de Thalys vanuit Brussel pas binnenkwam, om onmiddellijk rechtsomkeer te maken.
Aankomst in Brussel om 21u15 - een vertraging van 40 minuten.
Voor die eerste vertraging kan je denk ik je ticket volledig terugbetaald krijgen, je moet de regels voor compensatie bij internationale treinen eens doornemen
.

Ik heb het aangifteformulier gisterenavond nog aan de Thalys-infobalie afgehaald...Voor die eerste vertraging kan je denk ik je ticket volledig terugbetaald krijgen,
Laat even weten of je ook daadwerkelijk iets terugkrijgt. Thalys is héél goed in het verzinnen van smoezen om geen compensatie te moeten geven. Ik vraag me soms af of ze eigenlijk wel eens compensatie bij vertraging geven. De slechtste smoes tot nu toe was "het had 's nachts gevroren", en dat in december in Amsterdam.trainman schreef:Ik heb het aangifteformulier gisterenavond nog aan de Thalys-infobalie afgehaald...Voor die eerste vertraging kan je denk ik je ticket volledig terugbetaald krijgen,
Groetjes,
Rian
Volgens hun eigen informatie wordt bij vertraging een formulier overhandigd aan de reiziger.
Dat was alvast niet waar : de treinbegeleider verwees de reizigers naar het infokantoor in Keulen, rechtover het station. Wegens de vertraging had ik 's middags alvast geen zin om nog meer tijd te passeren, dus wilde ik 's avonds langs gaan. Het bureel was dicht.
Bij aankomst in Brussel om 21u15 was de Thalys-infobalie wel nog bemand. Ik vermoed dat dit niet standaard is, maar dat er omwille van de vertragingen extra service gegeven werd.
De dame achter het loket diende in elk geval niet lang naar het aangifteformulier te zoeken, er lag er een stapeltje klaar.
Dat was alvast niet waar : de treinbegeleider verwees de reizigers naar het infokantoor in Keulen, rechtover het station. Wegens de vertraging had ik 's middags alvast geen zin om nog meer tijd te passeren, dus wilde ik 's avonds langs gaan. Het bureel was dicht.
Bij aankomst in Brussel om 21u15 was de Thalys-infobalie wel nog bemand. Ik vermoed dat dit niet standaard is, maar dat er omwille van de vertragingen extra service gegeven werd.
De dame achter het loket diende in elk geval niet lang naar het aangifteformulier te zoeken, er lag er een stapeltje klaar.
Eurostar bleef wel rijden, die passeert immers niet op de plaats van het voorval. En geldt in Frankrijk niet het systeem dat de bestuurder een fiche krijgt om via een niet-gekende reisweg te rijden? Het was tenslotte in Frankrijk, niet in België...Steven schreef:er is geen enkele bestuurder die officieel de weg nog kent via Mons, dus alle treintjes zijn braaf blijven staan.
Blijkbaar was dat geen oplossing aangezien ze niet is toegepast. Ik ken het bestaan en het toepassen er van. Zeker bij werken op het Franse net passen ze deze geregeld toe.groentje schreef:Eurostar bleef wel rijden, die passeert immers niet op de plaats van het voorval. En geldt in Frankrijk niet het systeem dat de bestuurder een fiche krijgt om via een niet-gekende reisweg te rijden? Het was tenslotte in Frankrijk, niet in België...Steven schreef:er is geen enkele bestuurder die officieel de weg nog kent via Mons, dus alle treintjes zijn braaf blijven staan.
Er was wel op de omleidingsreisweg nog een persoonsongeval gebeurd, ook. Waardoor de vertraging wel verder uitliep.
Hallo,
Is het dan geen oplossing om die treinen naar Lille te laten rijden? Als de reizigers dan willen bijbetalen kunnen ze daar nog een binnenlandse trein naar Parijs nemen, of is dat intussen ook onmogelijk? En TGV's over de klassieke lijn sturen die ik nu ook weer niet gebeuren...
Hoedanook vind ik dat de prijzige Tgalys en Eurostar treinen maar bitter weinig ondernemen als er iets fout loopt... Porbleempje? Laat de trein dan staan, en beste reizigers, trek uw plan... Was dat ten tijde van TEE en EC ook zo?
Hoedanook mag men wel oppassen, want als men concurentie krijgt, en een prive bedrijf (KLM-AirFrance, ICE,...) slaagt erin om de naam te krijgen dat ze wél iets doen bij vertragingen...
Groeten,
Joris De Mol
Is het dan geen oplossing om die treinen naar Lille te laten rijden? Als de reizigers dan willen bijbetalen kunnen ze daar nog een binnenlandse trein naar Parijs nemen, of is dat intussen ook onmogelijk? En TGV's over de klassieke lijn sturen die ik nu ook weer niet gebeuren...
Hoedanook vind ik dat de prijzige Tgalys en Eurostar treinen maar bitter weinig ondernemen als er iets fout loopt... Porbleempje? Laat de trein dan staan, en beste reizigers, trek uw plan... Was dat ten tijde van TEE en EC ook zo?
Hoedanook mag men wel oppassen, want als men concurentie krijgt, en een prive bedrijf (KLM-AirFrance, ICE,...) slaagt erin om de naam te krijgen dat ze wél iets doen bij vertragingen...
Groeten,
Joris De Mol
Niks bijbetalen: bij uitval en gemiste aansluitingen mag je de eerstvolgende verbinding nemen zonder bijbetalen. Dat gezegd zijnde, de verbindingen naar Parijs via de oude lijn zijn niet zo super: ze zijn meestal ergens halverwege gebroken (Amiens dacht ik) en aansluitingen zijn toeval.Joris schreef:Is het dan geen oplossing om die treinen naar Lille te laten rijden? Als de reizigers dan willen bijbetalen kunnen ze daar nog een binnenlandse trein naar Parijs nemen, of is dat intussen ook onmogelijk? En TGV's over de klassieke lijn sturen die ik nu ook weer niet gebeuren...
Eurostar heeft zich deels niet aan de geldende voorwaarden gehouden (CIV e.d.). Daar zijn ze ook op aangesproken; het management was zich kennelijk onvoldoende bewust van de geldende regels bij internationaal verkeer, maar bleek zeer geïnteresseerd na de boodschap dat dit ook aan de Europese Commissie en het Britse verkeersministerie gemeld zou worden. Het CIV is namelijk een uitvloeisel van een staatsverdrag. Ik vermoed dat het een volgende keer toch wel wat beter zal worden afgehandeld.Joris schreef:Hoedanook vind ik dat de prijzige Tgalys en Eurostar treinen maar bitter weinig ondernemen als er iets fout loopt... Porbleempje? Laat de trein dan staan, en beste reizigers, trek uw plan... Was dat ten tijde van TEE en EC ook zo?
Groetjes,
Rian