Prorail: Herfstblaadjes op de rails

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Accelerat
Berichten: 2779
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Prorail: Herfstblaadjes op de rails

Bericht door Accelerat »

Moord, brand en doodslag! Bij NS en Prorail... Er liggen weer blaadjes op de rails...
Herfstmaatregelen op het spoor

Om hinder voor treinreizigers door gladde sporen te voorkomen, nemen ProRail en NS deze herfst weer veel beproefde maatregelen. Vallende herfstbladeren in combinatie met vocht zijn namelijk beruchte veroorzakers van gladde sporen en kunnen vertraging en uitval van treinen veroorzaken. Vanaf medio oktober tot eind november is de kans op gladde sporen door blaadjes op de rails het grootst.

Wat kunnen treinreizigers merken van gladde rails? Door slippen bij het optrekken kan een trein soms moeilijk snelheid maken. Bij het remmen kunnen de wielen blokkeren waardoor slijtageplekken op de wielen ontstaan (‘vierkante wielen’). Hiermee moeten treinen naar de werkplaats voor herstel, zodat zij enige tijd niet beschikbaar zijn voor de reizigers. Daarnaast moeten machinisten voorzichtiger remmen op gladde trajecten waardoor er kleine vertragingen kunnen ontstaan.

ProRail neemt diverse preventieve maatregelen om bladeren zoveel mogelijk bij het spoor vandaan te houden, zoals snoeien, bladruimen en het plaatsen van hekken als bladvangers. Daarnaast wordt in Nederland sinds een aantal jaren Sandite gebruikt. Dit is een soort ‘gel’ die zand en metaaldeeltjes bevat.

ProRail zorgt samen met MeteoConsult voor dagelijkse gladheidswaarschuwingen. Door het combineren van temperatuur, windsnelheid, condensvorming en neerslag kan een voorspelling worden gegeven wanneer gladde sporen kunnen ontstaan. Dagelijks verschijnt deze weersvoorspelling op de website van ProRail.
Bron: www.prorail.nl
Waarom hebben ze hier alleen in nederland last van? Of is het iets verzonnen van nederland?
Wover

Re: Prorail: Herfstblaadjes op de rails

Bericht door Wover »

In België heb je daar evenveel last van hoor (misschien zelfs meer).

De sprinters zijn het meest gevoelig daarvoor, en een 13 op goederen is naar't schijnt ook geen pretje. Voor de rest hebben MW41 er ook wel last van, hoewel deze stellen uitgerust zijn met zandinstallaties...
rvdborgt
Berichten: 4671
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Prorail: Herfstblaadjes op de rails

Bericht door rvdborgt »

sncf-sncb schreef:Moord, brand en doodslag! Bij NS en Prorail... Er liggen weer blaadjes op de rails...
Herfstmaatregelen op het spoor
Waarom hebben ze hier alleen in nederland last van? Of is het iets verzonnen van nederland?
Nee en nee. Hier hebben ze in ieder land last van.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5302
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Prorail: Herfstblaadjes op de rails

Bericht door Adler »

rvdborgt schreef:Hier hebben ze in ieder land last van.
Het verschil is dat men in Nederland de problemen oplost voor ze zich voordoen en hier wacht met oplossingen tot er problemen zijn, met alle gevolgen vandien (principe Dehaene = los de problemen op op het moment dat ze zich voordoen).
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23069
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Prorail: Herfstblaadjes op de rails

Bericht door Steven »

euh zoveel tam tam maken we daar bij ons niet van, de nmbs beschikt (of is dat nu eigendom van infrabel, dat kan ook) over een spoorkuiser, een toestel dat de sporen ontvet aan een snelheid van max 60 km/u waarbij er onder hoge druk (1000bar) een waterstraal op de sporen komt om deze te ontvetten. Heeft een aantal jaren terug zelfs een artikel van in de metro gestaan rond deze periode van het jaar. Verder hebben alle locomotieven zandinstallaties aan boord om slip op te vangen bij lage snelheden (bij hoge snelheden heeft dit geen nut meer). Verder is er ook veel gelegen aan de manier waarop de bestuurder omgaat met zijn krachtvoertuig en zal dus iets verminderde aanzetkrachten gebruiken om tot op zijn juiste snelheid te komen.
Jaarlijks krijgen wij rond deze periode van onze directie dan ook een mededeling die onze aandacht moet vestigen op deze lastige periode in het jaar. De ic a treinen worden om deze reden voor de moment in luik opgedrukt (is één van de uitzonderingen waarbij het dus nog wel gebeurd).
dentheo
Berichten: 8274
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Prorail: Herfstblaadjes op de rails

Bericht door dentheo »

Steven schreef:euh zoveel tam tam maken we daar bij ons niet van, . Verder hebben alle locomotieven zandinstallaties aan boord om slip op te vangen bij lage snelheden (bij hoge snelheden heeft dit geen nut meer). Verder is er ook veel gelegen aan de manier waarop de bestuurder omgaat met zijn krachtvoertuig en zal dus iets verminderde aanzetkrachten gebruiken om tot op zijn juiste snelheid te komen..
Mag je ook zandstrooien bij het remmen ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23069
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Prorail: Herfstblaadjes op de rails

Bericht door Steven »

zandstrooien bij remmen? euh ik zie het nut ni in, zandstrooien is nuttig bij snelheden lager dan 20km/u, als je gaat remmen en uw snelheid is al lager dan die 20 dan sta je ver stil, bij hogere snelheden vliegt het meeste zand gewoon weg en komt dus niet onder het wiel te liggen
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Prorail: Herfstblaadjes op de rails

Bericht door HLE 2302 »

Wover schreef:In België heb je daar evenveel last van hoor (misschien zelfs meer).

De sprinters zijn het meest gevoelig daarvoor, en een 13 op goederen is naar't schijnt ook geen pretje. Voor de rest hebben MW41 er ook wel last van, hoewel deze stellen uitgerust zijn met zandinstallaties...
vergeet de klasiekjes niet, deze hebben ook veel problemen
vandaag bv. op de plaats waar de trein al moest lang 120 gereden hebben reed em nog maar 50
en bij sprinters kan je geleidelijk tractie geven
dat is het grootste probleem met de klasieke, bij deze stellen is het vanaf 40
open of toe

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23069
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Prorail: Herfstblaadjes op de rails

Bericht door Steven »

bkj de klassiekjes moet je het verschil kunnen maken tussen twee versies, die met enkel remschijven (zoals de sprinters) of die met schijven en blokken, de laatste zullen altijd beter rijden en remmen omdat het loopvlak van het wiel altijd een beetje ruwer zal blijven door die remblok die er al is tegenloopt.
dentheo
Berichten: 8274
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Prorail: Herfstblaadjes op de rails

Bericht door dentheo »

Steven schreef:zandstrooien bij remmen? euh ik zie het nut ni in, zandstrooien is nuttig bij snelheden lager dan 20km/u, als je gaat remmen en uw snelheid is al lager dan die 20 dan sta je ver stil, bij hogere snelheden vliegt het meeste zand gewoon weg en komt dus niet onder het wiel te liggen
In andere landen schuift men soms de halte voorbij op de bladeren....of zijn de treinen daar lichter ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23069
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Prorail: Herfstblaadjes op de rails

Bericht door Steven »

dat kan bij ons ook al is voorvallen, niets aan te doen, dat is volkomen overmacht voor de bestuurder als de wielen dan plost toch vast zitten en schuiven.
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Prorail: Herfstblaadjes op de rails

Bericht door treinbruno »

in luik daarnet hebben ze wel een grappig probleem...

alle ICe treinen die met M6'en zijn zijn beperkt tot ans, omdat ze niet opgedrukt kunnen worden door hun stormram :roll:
de ICa moet hem opwachten waardoor ze allemaal wel 5à10 minuten vertragingen hebben in beide richtingen :)
mijn ICa werd trouwens net opgedrukt door een 77

heeft de NMBS nu echt niet kunnen denken dat die treinen niet opgedrukt kunnen worden :roll: , of gaan ze stormrammen aan de 22 hangen :D
Afbeelding
rvdborgt
Berichten: 4671
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Prorail: Herfstblaadjes op de rails

Bericht door rvdborgt »

treinbruno schreef:in luik daarnet hebben ze wel een grappig probleem...

alle ICe treinen die met M6'en zijn zijn beperkt tot ans, omdat ze niet opgedrukt kunnen worden door hun stormram :roll:
Dat ligt niet aan de stormram, maar aan de werkzaamheden tussen Luik en Ans.
Ik vraag me wel af wat daar nu gedaan moet worden: in 2002 is dat baanvak helemaal vernieuwd.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23069
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Prorail: Herfstblaadjes op de rails

Bericht door Steven »

zonder die werken kan dat nog altijd niet, met die GF koppeling op die neus en zonder buffers kan je die treinen niet laten opduwen zo eenvoudig is dat.
Bartjedj

Re: Prorail: Herfstblaadjes op de rails

Bericht door Bartjedj »

Dus daardoor rijdt de IC-A tegenwoordig standaard met 10 min.
Weer een raadsel opgelost :wink:

BDJ
Plaats reactie