Bergland 2008 - 2009
Re: Bergland 2008 - 2009
Doordat de Bergland Express dit jaar niet door België rijdt, overweeg ik om vanuit Rijsel/Lille te vertrekken (dat is voor mij maar 20 min op de trein vanuit Kortrijk).
Heeft iemand daar ervaring mee? rijdt er een skitrein vanuit Rijsel? waar kan ik prijzen en dienstregelingen vinden?
Alvast dank voor de info...
Heeft iemand daar ervaring mee? rijdt er een skitrein vanuit Rijsel? waar kan ik prijzen en dienstregelingen vinden?
ik denk dat je dan best is op de site van de sncf gaat neuzen.iedie schreef:Doordat de Bergland Express dit jaar niet door België rijdt, overweeg ik om vanuit Rijsel/Lille te vertrekken (dat is voor mij maar 20 min op de trein vanuit Kortrijk).
Ik denk dat de meeste skitreinen van de SNCF wellicht uit Parijs vertrekken. Helaas is de informatie daarover vrij schaars (zeker nu nog), maar er rijden wel naar de meeste grote skigebieden treinen
.

Er zijn ook reguliere nachttreinen die richting de skigebieden gaan hé, Corail Lunéa bijvoorbeeld.
Elke vrijdag in het skiseizoen vertrekken er 2 nachttreinen vanuit Rijsel. Eentje naar Bourg St.-Maurice en de andere naar Saint-Gervais (Chamonix).
Hallo,
TTC zal het zwaar krijgen. CNL zou namelijk de nachttrein CNL 318/319 die nu in de winter tot Garmisch verlengd werd, tot Innsbruck verlengen. 3 Maatschappijen zullen nu vanuit Nederland naar Innsbruck rijden: CNL, EETC én TTC!
Groeten,
Joris De Mol
TTC zal het zwaar krijgen. CNL zou namelijk de nachttrein CNL 318/319 die nu in de winter tot Garmisch verlengd werd, tot Innsbruck verlengen. 3 Maatschappijen zullen nu vanuit Nederland naar Innsbruck rijden: CNL, EETC én TTC!
Groeten,
Joris De Mol
Hallo,
Treski zou deze winter rijden, met 3 heen en 3 terugritten. Bestemming is Zell-Am-See, maar met afsplitsing naar Innsbruck?
In de betere reiscataloog staat in elk geval voor een heel aantal bestemmingen: Treski: overtappen in Innsbruck of Jenbach.
Als alternatief raadt men de CNL uit Keulen aan, geen spoor meer van de Bergland... TTC zal er met zijn omweg over Aken helemaal aan zijn voor de moeite.
Groeten,
Joris De Mol
Treski zou deze winter rijden, met 3 heen en 3 terugritten. Bestemming is Zell-Am-See, maar met afsplitsing naar Innsbruck?
In de betere reiscataloog staat in elk geval voor een heel aantal bestemmingen: Treski: overtappen in Innsbruck of Jenbach.
Als alternatief raadt men de CNL uit Keulen aan, geen spoor meer van de Bergland... TTC zal er met zijn omweg over Aken helemaal aan zijn voor de moeite.
Groeten,
Joris De Mol
Dat kan prima en gaat dus ook gebeuren.260689 schreef:vind ik ook want via venlo kunde ni zomaar naar aken rijdensncf-sncb schreef:Echt heeel spijtig dat ze niet meer door België gaan...![]()
Ik vind wel vreemd dat de Bergland in Venlo vertrekt en ook in Aachen stopt... Dan moet hij wel een hele vreemde route hebben...
Dit weekend stond er in Het Nieuwsblad een kort artikel over de Bergland Expres en het feit dat deze trein niet meer door België zal rijden. Het belangrijkste uit het artikel (of wat beweerd wordt) is dat de schuld bij de NMBS ligt en dat er nog geen gegevens zijn om te kunnen stellen of de Belgische reiziger nog voor een skitrein kiest die vanuit Aken vertrekt...
Ik vermoed ook dat de Belgische slaaprijtuigen niet meer zullen gehuurd worden wanneer er een serieuze kloof is tussen NMBS en TTC. Iemand een suggestie waar TTC slaaprijtuigen zou kunnen vinden? De andere rijtuigen zullen wel de Duitse private Bahn Touristiken blijven, hoogstwaarschijnlijk?
Ik vermoed ook dat de Belgische slaaprijtuigen niet meer zullen gehuurd worden wanneer er een serieuze kloof is tussen NMBS en TTC. Iemand een suggestie waar TTC slaaprijtuigen zou kunnen vinden? De andere rijtuigen zullen wel de Duitse private Bahn Touristiken blijven, hoogstwaarschijnlijk?
Kort en bondig: Als je niet op tijd of zelfs helemaal niet de rekeningen betaald aan de netten krijg je problemen (lees geen rijpaden, personeel, hl , ....) en dat is wat er gebeurd is de laatste jaren. Het is natuurlijk handig om snel een persbericht te verspreiden waarin je de schuld legt bij een ander en zedig zwijgt over de echte reden van het niet rijden via België. Het is zoals het spreekwoord zegt: Voor niets gaat de zon op.
Ik zou toch oppassen met deze uitspraken. Of al vergeten dat de Bergland Express gewonnen heeft tegen het proces met de NMBS dus ik denk dat de fout bij de NMBS* lig. Hoe het echter ineen zit ga ik me niet over uitspreken ik kan messchien wel werknemer geweest zijn bij de Bergland maar over interne problemen ga ik me niet over uitspreken.TMTHALYS schreef:Kort en bondig: Als je niet op tijd of zelfs helemaal niet de rekeningen betaald aan de netten krijg je problemen (lees geen rijpaden, personeel, hl , ....) en dat is wat er gebeurd is de laatste jaren. Het is natuurlijk handig om snel een persbericht te verspreiden waarin je de schuld legt bij een ander en zedig zwijgt over de echte reden van het niet rijden via België. Het is zoals het spreekwoord zegt: Voor niets gaat de zon op.
* Bij terugkeer uit Oostenrijk stond er zelden een loc 27 met GSM R klaar. onze eerste rit hebben ze ons half vlaanderen laten afrijden, er was altijd wel iets als we op het NMBS net kwamen (ook voor het belgisch personeel waaronder ik hebben veel geduld moeten uitoefenen want voor zowel ons als de reizigers was er frustratie en terecht maar wij betalen dus willen we ook op tijd rijden).
Iedereen wet dat, zolang de NMBS een concurrerende dienst inlegt, nl de Treski, ze alles uit de kast zullen halen om de concurrent te saboteren, dit zie je ook met de ICE, die wordt door de NMBS ook zoveel mogelijk tegengewerkt, maar in dat geval mogen ze niet te ver gaan, want dan volgen er represailles door de Duitse spoorwegen.TMTHALYS schreef:Kort en bondig: Als je niet op tijd of zelfs helemaal niet de rekeningen betaald aan de netten krijg je problemen (lees geen rijpaden, personeel, hl , ....) en dat is wat er gebeurd is de laatste jaren. Het is natuurlijk handig om snel een persbericht te verspreiden waarin je de schuld legt bij een ander en zedig zwijgt over de echte reden van het niet rijden via België. Het is zoals het spreekwoord zegt: Voor niets gaat de zon op.
Als de Bergland Express (of eventueel een andere internationale trein) nu door een "grote" buitenlandse maatschappij zou gedaan worden, zou de NMBS heel wat minder hoog van hun toren blazen, maar van TTC hebben ze niets te vrezen.
Nog enkele jaren wachten tot de markt voor internationaal reizen vrij wordt, dan zullen we nog eens zien hoe lang de NMBS nog skitreinen zal inleggen.
Sorry, maar ik heb het heel moeilijk om dit soort uitspraken te geloven. Ten eerste : Als TTC al een slechte aanvrager of betaler zou zijn, waarom dan enkel met de NMBS ? Bij mijn weten heeft TTC nooit problemen gehad met NS, DB of OEBB. Ten tweede : als de persberichten van TTC gelogen zijn, waarom reageert de NMBS dan niet ?TMTHALYS schreef:Kort en bondig: Als je niet op tijd of zelfs helemaal niet de rekeningen betaald aan de netten krijg je problemen (lees geen rijpaden, personeel, hl , ....) en dat is wat er gebeurd is de laatste jaren.
Lijkt me inderdaad een veel aannemelijkere uitleg...Iedereen weet dat, zolang de NMBS een concurrerende dienst inlegt, nl de Treski, ze alles uit de kast zullen halen om de concurrent te saboteren, dit zie je ook met de ICE, die wordt door de NMBS ook zoveel mogelijk tegengewerkt, maar in dat geval mogen ze niet te ver gaan, want dan volgen er represailles door de Duitse spoorwegen.
Als de Bergland Express (of eventueel een andere internationale trein) nu door een "grote" buitenlandse maatschappij zou gedaan worden, zou de NMBS heel wat minder hoog van hun toren blazen, maar van TTC hebben ze niets te vrezen.
Ik dacht dat die markt volledig vrij was ? Wat moet er nog gebeuren qua vrijmaking ?Nog enkele jaren wachten tot de markt voor internationaal reizen vrij wordt, dan zullen we nog eens zien hoe lang de NMBS nog skitreinen zal inleggen.
Goedenavond.
Hallo,
DB komt er ook niet aan tepas. Verschillende privefirma's verzekerden de trein tussen Aachen en Innsbruck, waarbij kwade tongen beweren dat op een bepaald moment in 2006 SBB Cargo de Bergland ook niet meer wou verzekeren wegens openstaande rekeningen, en daadwerkelijk stond er de week erna een lok van HGK voor de trein...
Is dat in bvb Nederland niet al het geval? Want, daar rijdt CNL met een eigen loc, of een loc van Railion...
Groeten,
Joris De Mol
De NS komt aan dat verhaal niet te pas. De NMBS sleepte de trein tot Rotterdam en terug.bw494674 schreef:Sorry, maar ik heb het heel moeilijk om dit soort uitspraken te geloven. Ten eerste : Als TTC al een slechte aanvrager of betaler zou zijn, waarom dan enkel met de NMBS ? Bij mijn weten heeft TTC nooit problemen gehad met NS, DB of OEBB. Ten tweede : als de persberichten van TTC gelogen zijn, waarom reageert de NMBS dan niet ?TMTHALYS schreef:Kort en bondig: Als je niet op tijd of zelfs helemaal niet de rekeningen betaald aan de netten krijg je problemen (lees geen rijpaden, personeel, hl , ....) en dat is wat er gebeurd is de laatste jaren.
DB komt er ook niet aan tepas. Verschillende privefirma's verzekerden de trein tussen Aachen en Innsbruck, waarbij kwade tongen beweren dat op een bepaald moment in 2006 SBB Cargo de Bergland ook niet meer wou verzekeren wegens openstaande rekeningen, en daadwerkelijk stond er de week erna een lok van HGK voor de trein...
CNL, kleindochter van DB, kuist men anders wél buiten...Als de Bergland Express (of eventueel een andere internationale trein) nu door een "grote" buitenlandse maatschappij zou gedaan worden, zou de NMBS heel wat minder hoog van hun toren blazen, maar van TTC hebben ze niets te vrezen.
Het internationale reizigersvervoer wordt pas in 2010 vrijgemaakt...Ik dacht dat die markt volledig vrij was ? Wat moet er nog gebeuren qua vrijmaking ?Nog enkele jaren wachten tot de markt voor internationaal reizen vrij wordt, dan zullen we nog eens zien hoe lang de NMBS nog skitreinen zal inleggen.
Is dat in bvb Nederland niet al het geval? Want, daar rijdt CNL met een eigen loc, of een loc van Railion...
Groeten,
Joris De Mol