Andrea Pininfarina overleden

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Trainspotterke

Andrea Pininfarina overleden

Bericht door Trainspotterke »

Andrea Pininfarina, kleinzoon van oprichter Battista Farina en op dat moment topman van het gelijknamige designbureau, is op 7 augustus 2008 omgekomen bij een ongeluk. Hij werd in Turijn op zijn scooter door een auto geschept. Het bedrijf werd in 1930 opgericht door Battista "Pinin" Farina. Verschillende grote automerken zoals Ferrari, Maserati, Alfa Romeo, Lancia en Fiat maken gebruik van de diensten van Pininfarina.

Op het eerste zicht lijkt dit niks met treinen te maken te hebben, ware het niet dat deze man de ontwerper is van ... de Albatrossen (de nieuwe Beneluxtreinen), die momenteel door Ansaldobreda te Italië geproduceerd worden!
Wover

Re: Andrea Pininfarina overleden

Bericht door Wover »

Ik vraag me af of het echt wel die man zelf is die die auto's ontworpen heeft hoor. Net als Porsche is dat bedrijf uitgegroeid tot één van de grootste designbureau's en hij heeft ook eerst enkele lagere functies binnen het bedrijf gedaan voor hij algemeen directeur werd.
Adler

Re: Andrea Pininfarina overleden

Bericht door Adler »

Pininfarina heeft ook de kast van de Zwitserse lok Lok 2000 ontworpen, voor mij nog altijd de mooiste lok die er bestaat.
Ook de Zwitserse ICN en de Cisalpino kantelbaktreinen zijn ontworpen door Pininfarina.
Het bedrijf wordt sinds gisteren 12 augustus verder bestuurd door Paolo, broer van Andrea.
Plaats reactie