toen ik daarnet met de trein door antwerpen zuid reed stond er op het zijspoor uit boom een AM96, de 7860 en de hersporingstrein.
fotos kon ik niet maken omdat we er te snel voorbij reden.
wat was er daar gebeurt, en wat doet een AM96 daar
treinbruno schreef:toen ik daarnet met de trein door antwerpen zuid reed stond er op het zijspoor uit boom een AM96, de 7860 en de hersporingstrein.
fotos kon ik niet maken omdat we er te snel voorbij reden.
wat was er daar gebeurt, en wat doet een AM96 daar
Stond daar ook al om 16:58 uur toen ik daar passeerde. Slachtoffer van dienst was stel 483.
HLE 2302 schreef:
het stel stond er al van 10u30
ze gingen het takelen vanacht
der was iets met de warme asbus ofzoiet
vraag mij wel niet wa da is
greetz 2302
Een asbus is het gedeelte waar de wielas overgaat met de verbinding van het bogie. dus de as(met de wielen) gaat draaien in een "doos" met rollagers.Deze "doos"is de verbinding met de bogie van de trein.
Vroeger waren deze "dozen" (bus) ogevuld met katoen en olie. Het peil moest regelmatig gekonntroleerd en bijgevuld worden om de wrijving tussen de wielas en het katoen te beperken dus door het smeren de mechanische weerstand tot een minimum te beperken.Op heden gebruiken ze rollagers, hoofdzakelijk van het merk SKF.
Op geregelde plaatsen langs het spoor worden de temperaturen van deze lagers gecontrolleerd (bij een normaal spoorwegbedrijf).En dit door detectoren langs het spoor. Meestal zij dit gecombineerde detectoren zowel voor warme asbussen als voor geblokkeerde remmen.Boven de 70°C gaat men spreken van een alarm en boven de 90°c(danger) zullen ze het konvooi doen stoppen,gezien het gevaar voor ontsporing(hangt af van de lokale procedures en welk type materiaal). Indien een lager kapot zit zal het rol effect afnemen de mechanische weerstand ernorm toe nemen alsook de warmte en kan de asbus smelten met ontsporing tot gevolg.Problemen met de lagers hebben meestal hun oorsprong bij platte wielbanden.In sommige landen/spoorwegbedrijven zijn er portabele meettoestellen aan boord van de locs. Dus als de bestuurder ingelicht wordt dat zijn konvooi een warme asbus heeft op as nr xx lang links of rechts,kan de bestuurder met een infrarood termometer de juiste temperatuur meten.Het is ook mogelijk dat de detector gestoord is en foute meteingen doorgeeft.
HLE 2302 schreef:
het stel stond er al van 10u30
ze gingen het takelen vanacht
der was iets met de warme asbus ofzoiet
vraag mij wel niet wa da is
greetz 2302
Een asbus is het gedeelte waar de wielas overgaat met de verbinding van het bogie. dus de as(met de wielen) gaat draaien in een "doos" met rollagers.Deze "doos"is de verbinding met de bogie van de trein.
Vroeger waren deze "dozen" (bus) ogevuld met katoen en olie. Het peil moest regelmatig gekonntroleerd en bijgevuld worden om de wrijving tussen de wielas en het katoen te beperken dus door het smeren de mechanische weerstand tot een minimum te beperken.Op heden gebruiken ze rollagers, hoofdzakelijk van het merk SKF.
Op geregelde plaatsen langs het spoor worden de temperaturen van deze lagers gecontrolleerd (bij een normaal spoorwegbedrijf).En dit door detectoren langs het spoor. Meestal zij dit gecombineerde detectoren zowel voor warme asbussen als voor geblokkeerde remmen.Boven de 70°C gaat men spreken van een alarm en boven de 90°c(danger) zullen ze het konvooi doen stoppen,gezien het gevaar voor ontsporing(hangt af van de lokale procedures en welk type materiaal). Indien een lager kapot zit zal het rol effect afnemen de mechanische weerstand ernorm toe nemen alsook de warmte en kan de asbus smelten met ontsporing tot gevolg.Problemen met de lagers hebben meestal hun oorsprong bij platte wielbanden.In sommige landen/spoorwegbedrijven zijn er portabele meettoestellen aan boord van de locs. Dus als de bestuurder ingelicht wordt dat zijn konvooi een warme asbus heeft op as nr xx lang links of rechts,kan de bestuurder met een infrarood termometer de juiste temperatuur meten.Het is ook mogelijk dat de detector gestoord is en foute meteingen doorgeeft.
ik dacht dat gij onstpoord was ?
want ze hebben hem op lorie's moete zette
greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Het was dus wel degelijk een warme asbus.
Bestuurder van FN
Stel staat nog altijd te Antwerpen Schijnpoort, met lorries onder de 13de as.
Een van de komende nachten wordt het stel overgebracht naar Schaarbeek.
Nils schreef:Het was dus wel degelijk een warme asbus.
Bestuurder van FN
ik had het van de bestuurder gehoord
en de bestuurder zal toch wel weten wat er aan zijn stel is hé
greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Nils schreef:Het was dus wel degelijk een warme asbus.
Bestuurder van FN
ik had het van de bestuurder gehoord
en de bestuurder zal toch wel weten wat er aan zijn stel is hé
greetz 2302
zoals ik al zei in mijn eerste uitleg, is de trein ontspoord door een warme asbus.
Dan heeft ieder toch gelijk