Er zou aan het station en de omgeving structureel veel moeten veranderen. Enkele van die ideeën (bvb parking boven de sporen) komt van een oud politicus die reeds enige tijd gestopt is, en die dit reeds decennia als oplossing naar voren schoof. Maar er gebeurde niets en dus is de situatie nu zo "kritiek".
Station zelf is de laatste maanden verbeterd: eindelijk zijn er displays gekomen in de tunnel al zou het toch wenselijk zijn die ook op het perron te hebben. Toegankelijkheid is inderdaad slecht, er zijn 2 roltrappen die uit de tunnel leiden, verder niets, ook geen liften. Dus als rolstoelgebruiker geraak je er gewoonweg niet zonder de hulp van enkele personen. Die oplossing van een loopbrug met liften is dus een goed idee (ook al jaren oud maar goed).
Wat betreft parking, zou het terrein van de oude staalfabriek zeker moeten aangewend worden voor de bouw van een parking, liefst op meerdere niveau's. Daarna zou men misschien eens kunnen nadenken over het volledig asfalteren van de andere grote pendelparking, dit is nu nog steeds deels uitgevoerd. De parking boven de sporen zal een dure grap zijn dus misschien best afwachten of dit nodig is (zo ja kan men maar best op tijd met de bouw beginnen).
Daarnaast zijn er nog enkele (niet alleen in mijn ogen) problemen in de omgeving. De spoorlijnen lopen in de buurt van het station over nogal schamele gemetste bruggetjes die steeds niet meer voorzien zijn op het huidige verkeer. Een eerste bevindt zich op de Meerlaan waarover L122 rijdt, vlak naast een overweg van L89. Die situatie daar is dus verre van optimaal, de overweg is geruime tijd te lang gesloten en de brug is maar bemeten op eenrichtingsverkeer, daarnaast brokkelt ze al geruime tijd af (hiervoor heeft men netten geplaatst). Verduidelijking:
1: overweg L89
2: brug L122
Het idee bestond erin de oude brug af te breken en te vervangen door een breed examplaar voor 4 sporen. Vervolgens zou voor L89 een kort stuk nieuw tracé gebruikt worden, over de brug. Zodoende is de overweg verdwenen en is men ook verlost van die huidige brug. Naast die brug zou dan een nieuwe weg moeten komen (richting noord-noordoosten) zodat men van op die locatie (waar een oprit zou zijn voor de parking over de sporen!) meteen uit de stad kan worden geleid zonder door het centrum te moeten. Deze weg wordt ook gebruikt door de bussen aan het station die nu ook door het stadscentrum moeten om naar het zuiden van de stad te gaan.
De tweede brug bevindt zich aan de Broeder Marèslaan, deze is breder maar ook in een niet al te goede staat (ook weer afbrokkelingen die men met nieuw metselwerk al eens weggewerkt heeft). Hier zijn 4 of 5 sporen over.
Het probleem met die laatste werken is natuurlijk de hinder dat dat met zich mee gaat brengen. Maarja, had men dit uitgevoerd 20 jaar geleden dan was dit probleem er nu niet meer, in de tijd dat Zottegem een GEN-station wordt en meer reizigers moet aantrekken.