Pensioenregeling treinbestuurders

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
vuurloc

Pensioenregeling treinbestuurders

Bericht door vuurloc »

Via het forum hier ben ik te weten gekomen dat men na 30 jaren dienst als treinbestuurder op 55j op pensioen mag en dit berekend op het salaris van de laatste jaren zonder premies.
Hoe zit het systeem eigenlijk in mekaar voor mensen die op oudere leeftijd (35+40+45+) aan een loopbaan beginnen bij de nmbs als treinbestuurder?
('k Ken enkel de pensioensregeling uit de privé, waar ik vandaan kom.) :?
Steven

Re: Pensioenregeling treinbestuurders

Bericht door Steven »

zolang je niet aan de voorwaarde voldoet van 30 jaar rijdende dienst verschuift de datum. Hoeveel die datum verschuift hangt af van de leeftijd waarop je als treinbestuurder begint. Iemand die op zijn 45ste als treinbestuurder zal beginnen zal allicht wel wat jaren meer moeten doen, hou er wel rekening mee dat die dan vanaf zijn 55 aan 4/5 mag werken.
dwarsligger

Bericht door dwarsligger »

vuurloc schreef:Via het forum hier ben ik te weten gekomen dat men na 30 jaren dienst als treinbestuurder op 55j op pensioen mag en dit berekend op het salaris van de laatste jaren zonder premies.
Hoe zit het systeem eigenlijk in mekaar voor mensen die op oudere leeftijd (35+40+45+) aan een loopbaan beginnen bij de nmbs als treinbestuurder?
('k Ken enkel de pensioensregeling uit de privé, waar ik vandaan kom.) :?
Iedere treinbestuurder kan op 55 jaar met pensioen.
Die 30 jaar heeft enkel te maken met het bedrag van het pensioen zelf.
Bv iemand heeft enkel 20 jaar rijdende dienst als hij 55 jaar wordt, dus zal zijn pensioengeld via een geijkte formule berekend worden. Resultaat : het zal minder zijn dan een collega met 30 of 25 jaar dienst ook op hun leeftijd van 55 jaar.Ds bv een seingever begint op zijn 25 jaar, heeft 15 jaar dienst en slaagt dan als treinbestuurder. Deze kan op zijn 55 met pensioen maar met een pensioenvergoeding 30 jaar dienst waarvan enkel 15 als rijdend.
Nu weet ik eerlijkheidshalve niet of je een minimum van X jaar rijdende dienst moet hebben (ik dacht van niet)
Steven

Bericht door Steven »

Voor zover ik weet wel, aangezien het pensioen op 55 een gunstmaatregel is. Aan elke medaille een achterkant wel te verstaan. nu is het zo dat als je effectief toch op 55 jaar zou met pensioen kunnen gaan en geen 30 jaar rijdende dienst zou hebben dat je dan zelf moet beslissen wat je doet. Aangezien je nooit aan uw volwaardig pensioen zal komen gelijk iemand die wel 30 jaar rijdende dienst heeft.
vuurloc

Bericht door vuurloc »

Ok, zoals vadertje staat de laatste jaren aan de leefdheidsgrens zit te knagen zullen we mogen rekenen
dat we binnen twintig jaar, als 40-plusser, en met de nodige vitamientjes, best door'zoeven' tot ons zestigste om nog
van een degelijk, gecombineerd prive-ambtenarenpensioen te genieten. Een rijkelijke voorraad actimel aanschaffen kan mss soelaas brengen :)
Thx voor de verhelderende uitleg gentlemen :wink:
nighttrain

Bericht door nighttrain »

vuurloc schreef:Ok, zoals vadertje staat de laatste jaren aan de leefdheidsgrens zit te knagen zullen we mogen rekenen
dat we binnen twintig jaar, als 40-plusser, en met de nodige vitamientjes, best door'zoeven' tot ons zestigste om nog
van een degelijk, gecombineerd prive-ambtenarenpensioen te genieten. Een rijkelijke voorraad actimel aanschaffen kan mss soelaas brengen :)
Thx voor de verhelderende uitleg gentlemen :wink:
Mag ik juist enkele zaken opmerken:
Het is niet zozeer de leeftijdsgrens die een rol speelt maar wel het aantal jaren waar je bijdrage levert aan het RIZIV.Zie bv speciale statuten zoals leger,rijkswacht(ex) pollitie,mijnwerkers,zeevaart,visserij en vele anderen.
Bij de NMBS heb je gelukkig geen ambtenarenpensioen, wel een pensioen van een speciale pensioenkas met eigen regels en bedragen.En zoals ik al eerder schreef een loon of pensioen van de NMBS is belasting technisch gelijk aan een loon/pensioen van de privé.In vele privé bedrijven hebben de mensen ook al een extra legaal pensioen die ervoor zorgt dat het verschil Privé nmbs wel kleiner of nietig maakt.
Nekvin

Bericht door Nekvin »

is het normaal niet dat je pensioen berekent word op je allerlaatste maandwedde?
Of is dat anders voor BET's
Plaats reactie