Shuttle tussen Maastricht en Luik voor Thalysreizigers.
Shuttle tussen Maastricht en Luik voor Thalysreizigers.
Een week of twee geleden las ik dit bericht in de lokale krant hier in Maastricht:
Thalys wil elke dag zeven snelle treinen Maastricht-Parijs
VAN ONZE VERSLAGGEVER
MAASTRICHT
De Brusselse railvervoerder Thalys wil op korte termijn elke dag zeven snelle treinen laten rijden tussen Maastricht en Parijs en omgekeerd. Een retourkaartje voor de drie uur durende rit kost sinds gisteren 61 euro, mits het minimaal twee weken voor de reis is gereserveerd.
Thalys is zeer te spreken over de samenwerking met Maastricht, de provincie en diverse andere partners in de regio, die collectief het belang van aansluiting op het Europese net van kogeltreinen hebben omarmd. Door als één front op te trekken is het gelukt een ‘eigen’ verbinding te maken tussen Luik, een van de hoofdstations voor hogesnelheidstreinen, en de Limburgse hoofdstad. Los van het Nederlandse HSL-netwerk, dat via de Randstad is verbonden met Brussel en verder.
Directeur-generaal J.-M. Dancoisne van Thalys toonde zich gistermiddag zeer enthousiast over het reizigerspotentieel dat Zuid-Limburg en de Euregio bieden. De vervoerder boekte tijdens de kunst- en antiekbeurs Tefaf een reizigersgroei van bijna 12 procent vergeleken met 2005, toen voor het eerst kogeltreinen Maastricht aandeden. In december werd bekend dat momenteel elke dag vanuit Maastricht zo’n zeshonderd mensen per trein naar Brussel en verder reizen.
Vandaar de keuze van Thalys om de dienstverlening vanuit Maastricht sterk te gaan verbeteren. Duurt een rit MaastrichtBrussel-Parijs nu nog drie uur en een minuut, eind 2007 gaat daar nog eens twintig minuten vanaf omdat dan het speciale treinvak voor kogeltreinen tussen Luik en Brussel in gebruik kan worden genomen. Volgens Dancoisne wordt dan een psychologische barrière geslecht: in minder dan drie uur naar de hoofdstad van Frankrijk.
De dienstregeling voorziet nu dagelijks in twee bezoeken van TGV’s aan Maastricht: om 7:04 uur de trein die vertrekt naar Parijs (aankomst Gare du Nord 10:05 uur) en de aankomst van de trein uit Parijs om 21:56 uur (vertrek Gare du Nord om 18:55 uur). Die twee ritten stellen reizigers in staat op dezelfde dag nog thuis te komen. Thalys wil de frequentie Maastricht-Luik-Brussel-Parijs zo snel mogelijk naar zeven retourtreinen per dag opvoeren. Verder belooft het bedrijf in 2008 nieuwe treinstellen met werkcabines voor draadloos internetten, een nog kortere reistijd en eenvoudige ticketverkoop via internet met concurrerende tarieven. Kaartjes Maastricht-Parijs zijn te bestellen via http://www.nsinternationaal.nl en over een paar weken via http://www.thalys.com. Grote reisbureaus die bij de ANVR zijn aangesloten, verkopen ze ook.
-----
Dit gaat dus NIET door
Ik vond het al zo vreemd dat ze het over twee verbindingen hadden die er al waren, maar wat nu dus ook blijkt: het gaat om shuttle services die aansluiten op de Thalys, niet om een Thalys die daadwerkelijk naar Maastricht gaat. Dit stond er vandaag in de krant:
Belgische trein rijdt naar Thalys Luik
Met ingang van december gaat de Belgische railvervoerder NMBS tot zeven keer per dag een snelle trein inzetten tussen Maastricht en Luik om een zo optimaal mogelijke aansluiting op de Thalys Keulen-Brussel-Parijs te garanderen voor reizigers uit Zuid-Limburg.
Eind vorige maand maakte vervoerbedrijf Thalys bekend het klantenpotentieel vanuit Maastricht veel beter te gaan bedienen. Gestreefd wordt zeven keer per dag een snelle trein te laten rijden van Maastricht naar Parijs en omgekeerd. Daarbij is de indruk ontstaan dat zo'n snelle Thalys zeven keer per dag het Maastrichtse station zal aandoen. Dat gebeurt niet. Om Zuid-Limburg zo optimaal mogelijk aan te sluiten op het Europese HSL-net haalt de Belgische NS-concurrent NMBS Thalysklanten op in de Limburgse hoofdstad en zet ze af op het nieuwe station Guillemins in Luik, dat onderdeel is van het netwerk voor snelle treinen.
---
Al vreemd dat ze de NMBS hier als concurrent van de NS zien, maargoed. Hebben jullie al van deze plannen gehoord? En is dit dan in de plaats van die IC Maastricht - Luik - Brussel, of zou deze later nog kunnen worden verlengd?
En weten jullie iets van de vroegere shuttles, met hetzelfde doel? Ik meen me te herinneren dat deze er al zijn geweest, en er niet genoeg reizigers op af kwamen.
Thalys wil elke dag zeven snelle treinen Maastricht-Parijs
VAN ONZE VERSLAGGEVER
MAASTRICHT
De Brusselse railvervoerder Thalys wil op korte termijn elke dag zeven snelle treinen laten rijden tussen Maastricht en Parijs en omgekeerd. Een retourkaartje voor de drie uur durende rit kost sinds gisteren 61 euro, mits het minimaal twee weken voor de reis is gereserveerd.
Thalys is zeer te spreken over de samenwerking met Maastricht, de provincie en diverse andere partners in de regio, die collectief het belang van aansluiting op het Europese net van kogeltreinen hebben omarmd. Door als één front op te trekken is het gelukt een ‘eigen’ verbinding te maken tussen Luik, een van de hoofdstations voor hogesnelheidstreinen, en de Limburgse hoofdstad. Los van het Nederlandse HSL-netwerk, dat via de Randstad is verbonden met Brussel en verder.
Directeur-generaal J.-M. Dancoisne van Thalys toonde zich gistermiddag zeer enthousiast over het reizigerspotentieel dat Zuid-Limburg en de Euregio bieden. De vervoerder boekte tijdens de kunst- en antiekbeurs Tefaf een reizigersgroei van bijna 12 procent vergeleken met 2005, toen voor het eerst kogeltreinen Maastricht aandeden. In december werd bekend dat momenteel elke dag vanuit Maastricht zo’n zeshonderd mensen per trein naar Brussel en verder reizen.
Vandaar de keuze van Thalys om de dienstverlening vanuit Maastricht sterk te gaan verbeteren. Duurt een rit MaastrichtBrussel-Parijs nu nog drie uur en een minuut, eind 2007 gaat daar nog eens twintig minuten vanaf omdat dan het speciale treinvak voor kogeltreinen tussen Luik en Brussel in gebruik kan worden genomen. Volgens Dancoisne wordt dan een psychologische barrière geslecht: in minder dan drie uur naar de hoofdstad van Frankrijk.
De dienstregeling voorziet nu dagelijks in twee bezoeken van TGV’s aan Maastricht: om 7:04 uur de trein die vertrekt naar Parijs (aankomst Gare du Nord 10:05 uur) en de aankomst van de trein uit Parijs om 21:56 uur (vertrek Gare du Nord om 18:55 uur). Die twee ritten stellen reizigers in staat op dezelfde dag nog thuis te komen. Thalys wil de frequentie Maastricht-Luik-Brussel-Parijs zo snel mogelijk naar zeven retourtreinen per dag opvoeren. Verder belooft het bedrijf in 2008 nieuwe treinstellen met werkcabines voor draadloos internetten, een nog kortere reistijd en eenvoudige ticketverkoop via internet met concurrerende tarieven. Kaartjes Maastricht-Parijs zijn te bestellen via http://www.nsinternationaal.nl en over een paar weken via http://www.thalys.com. Grote reisbureaus die bij de ANVR zijn aangesloten, verkopen ze ook.
-----
Dit gaat dus NIET door
Ik vond het al zo vreemd dat ze het over twee verbindingen hadden die er al waren, maar wat nu dus ook blijkt: het gaat om shuttle services die aansluiten op de Thalys, niet om een Thalys die daadwerkelijk naar Maastricht gaat. Dit stond er vandaag in de krant:
Belgische trein rijdt naar Thalys Luik
Met ingang van december gaat de Belgische railvervoerder NMBS tot zeven keer per dag een snelle trein inzetten tussen Maastricht en Luik om een zo optimaal mogelijke aansluiting op de Thalys Keulen-Brussel-Parijs te garanderen voor reizigers uit Zuid-Limburg.
Eind vorige maand maakte vervoerbedrijf Thalys bekend het klantenpotentieel vanuit Maastricht veel beter te gaan bedienen. Gestreefd wordt zeven keer per dag een snelle trein te laten rijden van Maastricht naar Parijs en omgekeerd. Daarbij is de indruk ontstaan dat zo'n snelle Thalys zeven keer per dag het Maastrichtse station zal aandoen. Dat gebeurt niet. Om Zuid-Limburg zo optimaal mogelijk aan te sluiten op het Europese HSL-net haalt de Belgische NS-concurrent NMBS Thalysklanten op in de Limburgse hoofdstad en zet ze af op het nieuwe station Guillemins in Luik, dat onderdeel is van het netwerk voor snelle treinen.
---
Al vreemd dat ze de NMBS hier als concurrent van de NS zien, maargoed. Hebben jullie al van deze plannen gehoord? En is dit dan in de plaats van die IC Maastricht - Luik - Brussel, of zou deze later nog kunnen worden verlengd?
En weten jullie iets van de vroegere shuttles, met hetzelfde doel? Ik meen me te herinneren dat deze er al zijn geweest, en er niet genoeg reizigers op af kwamen.
Re: Shuttle tussen Maastricht en Luik voor Thalysreizigers.
edit : deze post moet weg, was foutje
Laatst gewijzigd door Portbou op 07 apr 2006, 01:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Shuttle tussen Maastricht en Luik voor Thalysreizigers.
Ik vermoed dat het hier om een overgangsdienstregeling gaat. Die shuttles hebben van 1998 tot 2000 al eens gereden.sweek schreef:
Al vreemd dat ze de NMBS hier als concurrent van de NS zien, maargoed. Hebben jullie al van deze plannen gehoord? En is dit dan in de plaats van die IC Maastricht - Luik - Brussel, of zou deze later nog kunnen worden verlengd?
En weten jullie iets van de vroegere shuttles, met hetzelfde doel? Ik meen me te herinneren dat deze er al zijn geweest, en er niet genoeg reizigers op af kwamen.
IC-A-bis gaat vanaf december tot Luik rijden en wordt in de toekomst naar Maastricht verlengd als dat technisch mogelijk is.
Re: Shuttle tussen Maastricht en Luik voor Thalysreizigers.
LAAT DIE IC A MAAR OP HET BINNENLANDSE NETFLV-FGSP schreef:Ik vermoed dat het hier om een overgangsdienstregeling gaat. Die shuttles hebben van 1998 tot 2000 al eens gereden.sweek schreef:
Al vreemd dat ze de NMBS hier als concurrent van de NS zien, maargoed. Hebben jullie al van deze plannen gehoord? En is dit dan in de plaats van die IC Maastricht - Luik - Brussel, of zou deze later nog kunnen worden verlengd?
En weten jullie iets van de vroegere shuttles, met hetzelfde doel? Ik meen me te herinneren dat deze er al zijn geweest, en er niet genoeg reizigers op af kwamen.
IC-A-bis gaat vanaf december tot Luik rijden en wordt in de toekomst naar Maastricht verlengd als dat technisch mogelijk is.













Re: Shuttle tussen Maastricht en Luik voor Thalysreizigers.
Waarom gebruik je deze emoticum:Jonathan schreef: LAAT DIE IC A MAAR OP HET BINNENLANDSE NET![]()
![]()
TOEN HIJ NOG NAAR DUITSLAND GING HAD HIJ AL GENOEG VERTRAGING
![]()
![]()
![]()
IK VINDT NIET DAT GE DE VERBINDINGLIJN VAN OOST NAAR WEST NAAR HET BUITENLAND MOET LATEN GAAN
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()

Als de IC-A naar het buitenland zou gaan zou het toch veel beter zijn, zo zal je een betere aansluiting maken richting buitenland.
Re: Shuttle tussen Maastricht en Luik voor Thalysreizigers.
ik vindT dat gij niet zo moet roepenJonathan schreef: LAAT DIE IC A MAAR OP HET BINNENLANDSE NET![]()
![]()
TOEN HIJ NOG NAAR DUITSLAND GING HAD HIJ AL GENOEG VERTRAGING
![]()
![]()
![]()
IK VINDT NIET DAT GE DE VERBINDINGLIJN VAN OOST NAAR WEST NAAR HET BUITENLAND MOET LATEN GAAN
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Re: Shuttle tussen Maastricht en Luik voor Thalysreizigers.
Iets dat uit het buitenland komt, heeft automatisch meer vertraging. Het is de hoofdas op het binnenlandse net. Waarom moet die dan naar het buitenland? Met die L-trein Luik-Guillemins-Maastricht heb je nu toch al een goede verbinding, zeker? Ik zie geen reden om de IC A, die nu een goede regeling heeft, zonodig te veranderenBert schreef:Waarom gebruik je deze emoticum:Jonathan schreef: LAAT DIE IC A MAAR OP HET BINNENLANDSE NET![]()
![]()
TOEN HIJ NOG NAAR DUITSLAND GING HAD HIJ AL GENOEG VERTRAGING
![]()
![]()
![]()
IK VINDT NIET DAT GE DE VERBINDINGLIJN VAN OOST NAAR WEST NAAR HET BUITENLAND MOET LATEN GAAN
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
???
Als de IC-A naar het buitenland zou gaan zou het toch veel beter zijn, zo zal je een betere aansluiting maken richting buitenland.

Zo goed is die verbinding Luik - Maastricht nu toch ook niet? Er is een overstaptijd van 16 minuten tussen de IC-A en die L-trein. Hij rijdt maar eens per uur en bestaat uit één oud tweetje.
Als je de IC-A doortrekt, win je al die 16 minuten overstaptijd en dan nog de tijdswinst onderweg omdat het over een IC gaat.
Of er vraag naar is kan ik niet zomaar beoordelen, ik heb nog maar twee keer die L-trein genomen (zat toen redelijk vol) en dat is niet echt representatief natuurlijk. Wel vind ik grensoverschrijdend vervoer een goede zaak: nu lijkt het te vaak alsof onze sporen stoppen aan de grens.
Als je de IC-A doortrekt, win je al die 16 minuten overstaptijd en dan nog de tijdswinst onderweg omdat het over een IC gaat.
Of er vraag naar is kan ik niet zomaar beoordelen, ik heb nog maar twee keer die L-trein genomen (zat toen redelijk vol) en dat is niet echt representatief natuurlijk. Wel vind ik grensoverschrijdend vervoer een goede zaak: nu lijkt het te vaak alsof onze sporen stoppen aan de grens.
Dan krijgen de Eupenaars, Welkenraadenaars en Verviersenaars wel een slechtere verbinding. En ik denk dat die mensen het meer nodig hebben dan de Maastrichtenaars. Waarom rijdt de IC F eigenlijk niet door? Daar zouden toch veel minder mensen door gestoord zijnFrank schreef:Zo goed is die verbinding Luik - Maastricht nu toch ook niet? Er is een overstaptijd van 16 minuten tussen de IC-A en die L-trein. Hij rijdt maar eens per uur en bestaat uit één oud tweetje.
Als je de IC-A doortrekt, win je al die 16 minuten overstaptijd en dan nog de tijdswinst onderweg omdat het over een IC gaat.
Of er vraag naar is kan ik niet zomaar beoordelen, ik heb nog maar twee keer die L-trein genomen (zat toen redelijk vol) en dat is niet echt representatief natuurlijk. Wel vind ik grensoverschrijdend vervoer een goede zaak: nu lijkt het te vaak alsof onze sporen stoppen aan de grens.

Maastricht is een vrij belangrijke stad, met een aanzienlijke bevolking en een vrij belangrijk hinterland. Sorry, maar Welkenraedt en Eupen zijn heel wat minder belangrijk, hoor. Volgens mij hebben Welkenraedt en Eupen trouwens meer interesse voor een verbinding naar Aken, dan een naar Luik en Brussel.
Als je bekijkt wie er allemaal de grens overgaat, grensarbeiders, vakantiegangers, etc, is het gewoon een schande dat je zo moeilijk die grens overkan per trein. Over de grens, dus, en liever vandaag dan morgen.
(trouwens, die vertraging is niet zozeer doordat de trein uit het buitenland komt, maar omwille van enkele knelpunten, en omdat de lijnen zo verschrikkelijk lang zijn, waardoor het zich gemakkelijker opstapelt.)
Als je bekijkt wie er allemaal de grens overgaat, grensarbeiders, vakantiegangers, etc, is het gewoon een schande dat je zo moeilijk die grens overkan per trein. Over de grens, dus, en liever vandaag dan morgen.
(trouwens, die vertraging is niet zozeer doordat de trein uit het buitenland komt, maar omwille van enkele knelpunten, en omdat de lijnen zo verschrikkelijk lang zijn, waardoor het zich gemakkelijker opstapelt.)
Dat gaat eventjes te snel: de huidige IC-A blijft wel degelijk naar Verviers, Welkenraedt en Eupen rijden. Er komt eind dit jaar een 2de snelle IC tussen Brussel en Luik, voorlopig IC-A bis genoemd, die dan eventueel zou gaan doorrijden naar Maastricht (en nadien langs de andere zijde naar Gent???)Jonathan schreef:Dan krijgen de Eupenaars, Welkenraadenaars en Verviersenaars wel een slechtere verbinding. En ik denk dat die mensen het meer nodig hebben dan de Maastrichtenaars.