Treinstaking 20 mei

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Steven

Re: Treinstaking 20 mei

Bericht door Steven »

overweg13 schreef:
lucian schreef:Maar als de heren van de Frankrijkstraat hun verstand gebruikt
hadden bij hun voorstel was dit ook niet nodig geweest.
Dat geldt evenzeer voor die zogenaamde vertegenwoordigers van jullie. Bij een conflict zijn er 2 partijen! En zoals wel meer het geval is in oorlogssituaties zijn het de onschuldige burgers die bloeden.
Als elke werkgever zou ingaan op alle eisen van zijn personeel, dan leefden we hier binnen de 10 jaar in een economische woestijn.

wie was er baas in de jaren 80, de regeringen van toen zijn het gevolg van vandaag, niet willn investeren om hun eigen begroting in orde tekrijgen. geen personeel aangeworden op een continue basis. de gevolgen komen er nog aan, de mensen die in de jaren 70 zijn aangeworden beginnen stilaan massaal op pensioen te gaan. zie ik de rest van mijn vorig bericht om te weten dat het meer is dan geld waarvoor we staken.
Satyricon

Bericht door Satyricon »

In sommige posts lees ik dat Schouppe pas een echte spoorman was en een goede baas :s. Schouppe was een echte zakkenvuller die er een financiële puinhoop van heeft gemaakt. Als er een goede baas was, dan was het wel Karel Vinck. Een man die van de NMBS een bloeiende en winstgevende onderneming wou maken.
Wover

Bericht door Wover »

Karel Vinck heeft op mij ook een goede indruk gemaakt, hoewel ik toen nog wat jonger was als nu en veel minder op de hoogte van de gang van zaken :).
Adler

Bericht door Adler »

Misschien was de beste baas wel Christian Heinzmann die al na een week is opgestapt omdat hij werd afgedreigd door de vakbond.
Miljaarde

Bericht door Miljaarde »

overweg13 schreef:
Dat geldt evenzeer voor die zogenaamde vertegenwoordigers van jullie. Bij een conflict zijn er 2 partijen! En zoals wel meer het geval is in oorlogssituaties zijn het de onschuldige burgers die bloeden.
Als elke werkgever zou ingaan op alle eisen van zijn personeel, dan leefden we hier binnen de 10 jaar in een economische woestijn.
Bij een bedrijf als de Nmbs zijn er veel meer dan 2 partijen. En doordat iedereen de vakbond als eenheidsworstorganisatie ziet van AL het personeel, ontstaan er veralgemeningen. Wanneer gaat men eindelijk eens alle vakbonden bij het overleg betrekken? In Duitsland was het wel mogelijk om apart te onderhandelen met de GDL (de machinistenvakbond). Hier is zoiets niet bespreekbaar en het grote publiek smijt wat dit betreft alles op 1 hoop. Geen wonder dat er dan wilde acties komen van de kleinere bonden. Dat is het enige wat ze kunnen doen, ze moeten toch zwijgen.

En de nmbs directie is nog nooit ingegaan op onze eisen, eerst gaan ze zichzelf bedienen en intussen moeten wij onbezoldigd flexibel zijn (zie mijn voorbeeld van aan en afkoppelen van HKM's in buitenland) Wij zijn mensen van vlees en bloed (geen speelgoedmachinistjes zoals in vele hobbykamers) en wij pikken zulke behandeling niet.
overweg13

Bericht door overweg13 »

Miljaarde schreef:
overweg13 schreef:
Bij een bedrijf als de Nmbs zijn er veel meer dan 2 partijen. En doordat iedereen de vakbond als eenheidsworstorganisatie ziet van AL het personeel, ontstaan er veralgemeningen. Wanneer gaat men eindelijk eens alle vakbonden bij het overleg betrekken? In Duitsland was het wel mogelijk om apart te onderhandelen met de GDL (de machinistenvakbond). Hier is zoiets niet bespreekbaar en het grote publiek smijt wat dit betreft alles op 1 hoop. Geen wonder dat er dan wilde acties komen van de kleinere bonden. Dat is het enige wat ze kunnen doen, ze moeten toch zwijgen.

En de nmbs directie is nog nooit ingegaan op onze eisen, eerst gaan ze zichzelf bedienen en intussen moeten wij onbezoldigd flexibel zijn (zie mijn voorbeeld van aan en afkoppelen van HKM's in buitenland) Wij zijn mensen van vlees en
bloed (geen speelgoedmachinistjes zoals in vele hobbykamers) en wij pikken zulke behandeling niet.
Het is toch duidelijk dat de schuld voor het negeren van de kleine vakbonden zowel bij de directie als bij de "grote" vakbonden ligt. Mocht de directie op een bepaald moment praten met bijv. OVS, dan komt er gegarandeerd reactie van de 2 (of 3) grote vakbonden. Ik wil zelfs nog een stap verder gaan: het is de schuld van de leden van de kleine vakbonden dat de grote zo sterk blijven, omdat ze bij 2 vakbonden aangesloten zijn, kwestie van een stok achter de hand te houden.
Met vriendelijke groet

overweg13
Miljaarde

Bericht door Miljaarde »

Zever in pakskes , ik ken niemand die zo zot is om 2 vakbondsbijdragen per maand te betalen. Dus dat klopt al niet in uw stelling. Het is juist door NIET te praten met kleine bonden dat er wilde, of minder in de media komende acties (waardoor reizigers verrast worden) plaatsvinden. Dus zelfs als er een sociaal akkoord wordt gevonden, ben je nog steeds niet zeker dat er einde komt aan de stakingen, aangezien er geen akkoord zal zijn met deze kleine bonden.

Mee aan tafel vragen is dus de beste manier om echte sociale vrede te krijgen. Jij wil enkel de verschillende vakbonden tegen elkaar uitspelen. Goed geprobeerd, maar daar trap ik niet in. Wij praten OOK met elkaar.
nighttrain

Bericht door nighttrain »

Miljaarde schreef:Zever in pakskes , ik ken niemand die zo zot is om 2 vakbondsbijdragen per maand te betalen. Dus dat klopt al niet in uw stelling. .
Dat is nog zo gek niet want wat kost 1 vakbondsbijdrage/maand of per jaar voor ACOD of transcom en wat krijg je terug op het einde van het jaar met de syndicale premie?
Dit is bijna een nuloperatie! Ik zeg wel bijna! Of je zou met nieuwe cjifers moeten komen.
Miljaarde

Bericht door Miljaarde »

Ik heb alleszins geen weet van mensen die in dit geval zijn. Ik zie er ook het nut niet van in, eerlijk gezegd. Maar het blijft speculatie. Je kunt geen uitspraken doen als je geen harde info hebt.
Steven

Bericht door Steven »

Miljaarde schreef:Ik heb alleszins geen weet van mensen die in dit geval zijn. Ik zie er ook het nut niet van in, eerlijk gezegd. Maar het blijft speculatie. Je kunt geen uitspraken doen als je geen harde info hebt.
ik ken er verschillende die bij twee vakbonden aangesloten zijn, dus onbestaande is het niet.
Steven

Bericht door Steven »

trouwens het volledig aanvaarden van die kleine vakbonden is altijd stelselmatig tegengehouden geweest door die twee grote. ze worden nu eenmaal betaald volgens het aantal leden. zover ik weet is een van de regels 10% van het personeel vertegenwoordigen binnen het bedrijf. de twee grote vakbonden krijgen ook geld voor hun werking binnen het bedrijf. dus ja er zit wel iets scheef om die kleinere vakbonden zoals ovs en astb mee aan tafel te kunnen krijgen.
overweg13

Bericht door overweg13 »

Miljaarde schreef:Jij wil enkel de verschillende vakbonden tegen elkaar uitspelen. Goed geprobeerd, maar daar trap ik niet in. Wij praten OOK met elkaar.
Da's dan ook zever in pakskes: het is zelfs al publiek toegegeven door de kleine vakbonden (voorbije december) en ook voordien dat de grote op de rem gaan staan als er over een gelijkwaardige behandeling gesproken wordt. Niet ik vind dat uit, maar de vakbonden zelf verkondigen die zever in pakskes. En denk je nu echt dat ik geloof dat ik op zo'n forum door een onnozele bijdrage invloed zou hebben op hoe de vakbonden tegenover elkaar staan? Dit is maar het internet, hé!
Met vriendelijke groet

overweg13
Patrick

Bericht door Patrick »

Nog een "goe" 2 uur en dan is de staking voorbij. En dan mag er een slotje op dit topic :wink:
Steve

Bericht door Steve »

Patrick schreef:Nog een "goe" 2 uur en dan is de staking voorbij. En dan mag er een slotje op dit topic :wink:
Waarom altijd topics willen sluiten na een bepaalde gebeurtenis? Het is toch niet omdat de staking gedaan is dat er niet over nagepraat kan worden?

Misschien bedoelde je dit deze keer niet zo serieus, maar ook in andere topics heb ik al zulke suggesties gezien van andere mensen...
Plaats reactie