Duitse trein zonder bestuurder
Duitse trein zonder bestuurder
Gazet van Antwerpen meldt vandaag in een kort bericht dat in Nurnberg momenteel in de weekends testen worden gedaan met een trein zonder bestuurder. Op 14 juni zou deze officieel in gebruik worden genomen.
Het artikel vermeldt niet om welke trein of welk traject het gaat, enkel dat de trein op dezelfde sporen rijdt als de andere treinen.
Het artikel vermeldt niet om welke trein of welk traject het gaat, enkel dat de trein op dezelfde sporen rijdt als de andere treinen.
-
- Berichten: 2405
- Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
- Locatie: Singapore
Re: Duitse trein zonder bestuurder
zalig
alleen als ge met u auto vast komt te staan op het spoor, gaat dat ding waarschijnlijk niet remmen en als passagier gaat dat geen deugt doen als er aan 160 in u gat gaat gereden worden
ik ga mijn leven allesinds niet riskeren aan zo'n ding
was er in NL ook niet zoiets met bussen die vanzelf rijden

alleen als ge met u auto vast komt te staan op het spoor, gaat dat ding waarschijnlijk niet remmen en als passagier gaat dat geen deugt doen als er aan 160 in u gat gaat gereden worden


ik ga mijn leven allesinds niet riskeren aan zo'n ding

was er in NL ook niet zoiets met bussen die vanzelf rijden


Re: Duitse trein zonder bestuurder
Ik hoop dat ze wel zo'n radar-gedoe zullen hebben waardoor de trein ziet dat er iets op het spoor staattreinbruno schreef:zalig![]()
alleen als ge met u auto vast komt te staan op het spoor, gaat dat ding waarschijnlijk niet remmen en als passagier gaat dat geen deugt doen als er aan 160 in u gat gaat gereden worden![]()
![]()
ik ga mijn leven allesinds niet riskeren aan zo'n ding![]()
was er in NL ook niet zoiets met bussen die vanzelf rijden

Om uw vraag te beantwoorden: in Eindhoven rijdt de Phileas, een bus die ontworpen is om automatisch te rijden maar dit gebeurt niet in de praktijk.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Phileas_%28OV%29
Nog een artikeltje:
http://www.tijd.be/nieuws/wijde_wereld/ ... 45-603.art
In de Duitse stad Nürnberg is zondag de eerste bestuurderloze trein in gebruik genomen. De primeur werd niet aangekondigd uit vrees voor een volkstoeloop.
(belga) - Het ontwerp van een trein zonder chauffeur is niet nieuw. In Singapore worden metrostellen al sinds 2003 bestuurd door een computer. Duitsland is echter het eerste land ter wereld waar treinen met en zonder bestuurder op dezelfde sporen rijden.
Voorlopig worden in Nürnberg enkel in het weekend tests gedaan met de nieuwe trein. Op 14 juni volgt de officiële inhuldiging. Het project heeft 600 miljoen euro gekost.
Re: Duitse trein zonder bestuurder
Daar weet jij niks vantreinbruno schreef: ik ga mijn leven allesinds niet riskeren aan zo'n ding![]()


Re: Duitse trein zonder bestuurder
Zou het niet beginnen opvallen dat de tuut van de dodemanspedaal maar blijft loeien?Fles schreef:Daar weet jij niks vantreinbruno schreef: ik ga mijn leven allesinds niet riskeren aan zo'n ding![]()
Want ze rijden gewoon tussen de mens-bestuurde treinen door

Nu, in het artikel wordt er over Singapore gesproken maar volgens mij rijdt men in de metro van Madrid ook al een hele tijd zonder bestuurder...
Re: Duitse trein zonder bestuurder
bussen waren voor zover ik weet niet van het meest betrouwbare typeArnenys schreef:.....
Ik hoop dat ze wel zo'n radar-gedoe zullen hebben waardoor de trein ziet dat er iets op het spoor staat![]()
Om uw vraag te beantwoorden: in Eindhoven rijdt de Phileas, een bus die ontworpen is om automatisch te rijden maar dit gebeurt niet in de praktijk.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Phileas_%28OV%29
....
Re: Duitse trein zonder bestuurder
En in Lille, en in Parijs, en de Docklands in Londen...Jeroen schreef: Nu, in het artikel wordt er over Singapore gesproken maar volgens mij rijdt men in de metro van Madrid ook al een hele tijd zonder bestuurder...
Vele voorbeelden zijn dicht bij huis te vinden.
Re: Duitse trein zonder bestuurder
Dat krantenartikel is in dezelfde vorm in zowat alle Vlaamse kranten verschenen en komt dus van een of ander persagentschap.
Veel kans dat er dus weer maar de helft van klopt (meestal zo als het om treinen gaat).
Veel kans dat er dus weer maar de helft van klopt (meestal zo als het om treinen gaat).
Re: Duitse trein zonder bestuurder
Ik denk dat het metrolijn U3 is die wordt geopend. Die zou volledig automatisch zijn.
Re: Duitse trein zonder bestuurder
Dat klopt inderdaad, na wat zoeken heb ik het ook gevonden.rudi houthooft schreef:Ik denk dat het metrolijn U3 is die wordt geopend. Die zou volledig automatisch zijn.
Het gaat om de nieuwe metrolijn U3 tussen Maxfeld in het noorden en de Gustav-Adolf-Strasse in het zuidwesten.
De automatische treinen zijn van het type DT3.
Een uitgebreid rapport van Siemens vind je hier:
http://www.siemens.nl/transportation/getfile.asp?id=40
Eigenlijk zou de lijn al 2 jaar geleden in bedrijf genomen zijn maar door software problemen dus nu pas in juni 2008.
Hopelijk zijn al die software problemen nu opgelost

Het gaat hier dus niet over een trein op DB-sporen zoals door het krantenbericht werd gesuggereerd maar om een metrotrein die volledig gescheiden is van het DB-net.
Re: Duitse trein zonder bestuurder
Tof natuurlijk, ik was dit weekend in Nürnberg en heb dit dus gemist
Heb wel "iets anders" gezien, foto's volgen nog 


Re: Duitse trein zonder bestuurder
Hallo,
Vandaag is de lijn officieel geopend.
Meer info: http://www.zdf.de/ZDFmediathek/content/ ... Popup=true
Groeten,
Joris De Mol
Vandaag is de lijn officieel geopend.
Meer info: http://www.zdf.de/ZDFmediathek/content/ ... Popup=true
Groeten,
Joris De Mol
Re: Duitse trein zonder bestuurder
da mag nie doorgaan !!!
anders pakken zijn mijn toekomste job en m'n leven af
greetz 2302
anders pakken zijn mijn toekomste job en m'n leven af



greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Re: Duitse trein zonder bestuurder
eh nee meer nog ik begin die stakingen zelfs te hatenpietje schreef:Hoe bedoel je, studeer jij voor staker?![]()

maar ik wil later gewoon tb worden, der zijn altijd tb's die niet staken he

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...