Goederentreinen < 75km/u

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
jumper

Goederentreinen < 75km/u

Bericht door jumper »

Hey,

ik heb een vraagje voor jullie,
http://www.rff.fr/biblio_pdf/fr_docref_anx_12.pdf

op deze pdf file ziet u de som die een spoorwegoperator moet betalen aan de Franse infrastructuurbeheerder.
Het is de som van de
-Droit d'Acces
-Droit de Reservation
-Droit de Circulation

Nu wat de Droit de Reservation betreft en meer bepaald de DRS (wat neerkomt op rijpadreservatie) ziet u een coefficient ter aanpassing voor goederentreinen en treinen haut-le-pied (= loc in losse rit?)
Nu heb ik zo mijn vragen bij het feit dat goederentreinen trager dan 75km/u goedkoper getarifeerd worden, zijnde een factor 0,6. Dat dat zo is voor afstanden kleiner dan 300km/u begrijp ik vanuit het standpunt van de EU dat spoorvervoer ook over korte afstand moet gepromoot worden omdat spoor op korte afstand anders nooit kan concurreren met de weg qua kostprijs. Maar de snelheid lager dan 75km/u, dit snap ik niet. Ik dacht, hoe sneller een goederentrein rijdt, hoe sneller het baanvak vrijkomt voor een volgende trein en dus hoe vlotter een nieuwe trein op het netwerk kan. Dan lijkt het mij toch logisch snellere goederentreinen te bevoordelen?

Slijtage aan de infrastructuur vind ik overigens een zwak argument omdat u bij de "droit de circulation" kan zien dat goederentreinen "goedkoper bollen" per trein-km dan een passagierstrein.

Verbruik van electriciteit is evenmin een argument want dat wordt in een andere bijlage behandeld. Bovendien gaat men er daar vanuit dat goederentreinen minder verbruiken dan een passagierstrein. Want men redeneert dat een passagierstrein die sneller rijdt meer verbruikt. Gek, want mij lijkt het dat het meer energie vergt een zware goederentrein in beweging te krijgen dan een passagierstrein, maar blijkbaar compenseert dat dan met het verbruik op lagere snelheid.

Mijn vraag dus:
Waarom worden goederentreinen bij de reservering van een rijpad minder aangerekend indien een pad wordt aangevraagd voor minder dan 75km/u ????
Sterker nog, waarom worden goederentreinen met een snelheid groter dan 105 km/u zwaarder bestraft, met een coefficient groter dan 1 ????

PS, ik weet het zelf ook niet, het is dus geen quiz ofzo, graag jullie mening.
dekooiker

Re: Goederentreinen < 75km/u

Bericht door dekooiker »

Hoewel ik zeker geen kenner van de materie ben kan het zijn dat een reizigertrein meer stopt en vertrekt en zodus meer verbruikt dan een goederentrein die in principe maar één keer moet aanzetten om te vertrekken.
Deze logica wordt teniet gedaan door het feit dat beide treinen ook wel eens voor een stopsein staan.
De trein.
Alleen voor durvers.
jumper

Bericht door jumper »

Bedankt voor je bijdrage, maar verbruik van energie staat hier los van. Het gaat om pure reservatieheffing bij de aanvraag van het rijpad, dus dat kan het niet zijn. Toch bedankt!
pietje

Bericht door pietje »

Hoe hoger de snelheid, ho lager de capaciteit van het spoor. (poging 1)
Ho sneller de trein, hoe meer slijtage aan het spoor, vooral bij zware goederentreinen (poging 2)

Iemand nog?
Tim

Bericht door Tim »

Hier in België zijn verschillende theoretische maximumsnelheden van toepassing op goederentreinen.
Hoe sneller een goederentrein rijdt, hoe groter het rempercentage van het konvooi dient te zijn.

Ik veronderstel dat ook hier een snelle goederentrein meer kost, reden zou kunnen zijn dat de spoorwegonderneming er baat bij heeft dat de goederen zo snel mogelijk te plaatse gebracht worden en de infrastructuurbeheerder profiteert van dit feit.
nighttrain

Bericht door nighttrain »

Let op met uw cijfers , het is een afstand 300Km en geen snelheid.
een algemene info: RFF heeft dus 33Miljard € schulden overgenomen van de SNCF. daarom kan de SNCF nu een klein positief resultaat voorleggen.
HLP is inderdaad een losse loc.

Betreft uw vraag van prijsverschillen,uw redenering is juist tot een bepaald punt. een infrastruktuur beheerder bepaald welk sillons hij gaat aanbieden op een bepaalde lijn. Dus het is niet zo dat je een sillon gaat kopen van 65 km/h op de lijn Dijon=> Nancy. Neen daar gaat RFF enkel sillons aanbieden van >86km/h en kleiner dan 106km/h. wat voldoet aan 99 % van de huidige goederentreinen.Dus daar ga je geen sillon kunnen kopen van 60Km/h.
De prijs heeft inderdaad te maken met de slijtage van de infrastruktuur, enkel kan men niet liniair te werk want anders wordt het goederenvervoer te duur. Verduideleking een gemiddelde commerciele goederentrein weegt 1000 tot 1500T met uitschieters tot 2000T dus gemakkelijk 3 tot 4 maal het gewicht van een reizigerstrein. maar daar tegenover staat dat een gemiddelde goederentrein meer Km zal afleggen tussen zijn station van vertrek en bestemming.We zien ook dat tijdens de daluren het DRS=0
Uw redenering van verbruik(los van de aangegeven prijzen): Inderdaad een goederentrein verbruikt minder dan een reizigerstrein. Waarom ? een maal in beweging heeft hij weinig energie nodig om die snelheid aan te houden. een reizigerstrein is veel lichter dus zijn kinetische energie is kleiner,alsook zijn verbruik voor de klimatisatieuitrusting aan boord is zeer duur en niet al te economisch(en dit verbruik is permanent).
jumper

Bericht door jumper »

de 300km/u is een foutje, dat moet idd 300km afstand zijn
jumper

Bericht door jumper »

Bedankt voor jullie bijdrage.

Met deze verklaring kan ik leven :)

@nighttrain:
Ik wist niet dat je die snelheid niet zelf kon kiezen en dat RFF rijpaden met een vastgelegde snelheid aanbood.
Dus tussen Nancy en Dijon kun je dus niet een goederentrein tegen lagere snelheid gaan rijden? Impliceert dit dan dat je een zware trein daar niet mag trekken met slechts één locomotief met een laag vermogen?

mvg en alvast bedankt!
nighttrain

jumper schreef:Bedankt voor jullie bijdrage.

Met deze verklaring kan ik leven :)

@nighttrain:
Ik wist niet dat je die snelheid niet zelf kon kiezen en dat RFF rijpaden met een vastgelegde snelheid aanbood.
Dus tussen Nancy en Dijon kun je dus niet een goederentrein tegen lagere snelheid gaan rijden? Impliceert dit dan dat je een zware trein daar niet mag trekken met slechts één locomotief met een laag vermogen?

mvg en alvast bedankt!
Ik heb enkel de lijn Nancy => Dijon genomen als voorbeeld.
maar als je de lijn bv Calais=> Duinkerke gaat nemen of Calais naar Marquise=Boulogne sur mer ga je mischien dit wel in het aanbod hebben. Dat hangt af van welke capaciteit gevraagd wordt op de lijn en welke de commerciele capaciteit is die gevraagd wordt door de infrastruktuurbeheerder..Dus de optimale capaciteit heb je als al de treinen een gelijke max snelheid hebben,wat logisch is.
elk jaar is er 1 grote meeting waar de rijpaden van alle infrastrukturrbeheerders wordt voorgesteld en ook worden verkocht een soort van jaarbeurs maar voor silions voor de spoorwegen.
BV bij ons in Eurotunnel verkopen wij tussen 06h00 en 23h00 enkel sillons van 140km/h en 160 kmh. Tussen 23h00 en 06h00 bieden wij 160,140 en 100 aan. voor het ogenblik is er nog 1 trein van B cargo (gesleept door Eurotunnel) die aan 90km/h gaat,maar die neemt wel ongeveer 2 slots van 100 in beslag,en we hebben maar 2 tijdsstippen/dag in elke rijrichting om hem erdoor te sassen,zonder te veel vertraging aan te richten op de andere treinen.
pietje

Bericht door pietje »

nighttrain schreef:voor het ogenblik is er nog 1 trein van B cargo (gesleept door Eurotunnel) die aan 90km/h gaat,maar die neemt wel ongeveer 2 slots van 100 in beslag,en we hebben maar 2 tijdsstippen/dag in elke rijrichting om hem erdoor te sassen,zonder te veel vertraging aan te richten op de andere treinen.
Hoe komt het dat enkel die trein zo traag rijdt, ligt dat aan de wagens of aan de aard van de goederen (want aan de tractie zal het niet liggen)?
Welke snelheden hebben de andere goederentreinen die door de tunel rijden, dat zal dan toch niet zo veel meer zijn (zeker geen 160 8) )?
Je zegt nog 1 trein aan 90 km/h, is er sprake van die te versnellen of af te voeren?
nighttrain

pietje schreef:
nighttrain schreef:voor het ogenblik is er nog 1 trein van B cargo (gesleept door Eurotunnel) die aan 90km/h gaat,maar die neemt wel ongeveer 2 slots van 100 in beslag,en we hebben maar 2 tijdsstippen/dag in elke rijrichting om hem erdoor te sassen,zonder te veel vertraging aan te richten op de andere treinen.
Hoe komt het dat enkel die trein zo traag rijdt, ligt dat aan de wagens of aan de aard van de goederen (want aan de tractie zal het niet liggen)?
Welke snelheden hebben de andere goederentreinen die door de tunel rijden, dat zal dan toch niet zo veel meer zijn (zeker geen 160 8) )?
Je zegt nog 1 trein aan 90 km/h, is er sprake van die te versnellen of af te voeren?
Het ligt aan het type wagons
Anders treinen zijn 100 en 120km/h
Ze gaan andere wagons gebruiken volgens de laatste info.
jumper

Bericht door jumper »

Wat is de maximumsnelheid van de snelste goederentreinen momenteel in België door B-Cargo verzorgd?

120? 140?

@nighttrain, bedankt voor je nuttige bijdrage!
Nekvin

Bericht door Nekvin »

ik dacht 100km/h
Wover

Bericht door Wover »

Er zijn volgens mij wel P120's hoor.

En misschien dat de poststelletjes vroeger ook wel 140 konden, maar dat telt misschien niet mee als cargo ;).
Shrek

Bericht door Shrek »

rond bertrix rijden sommige treinen inderdaad 120 km/h :P
Plaats reactie