Inventiviteit bij de NMBS

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Adler

Inventiviteit bij de NMBS

Bericht door Adler »

Deze morgen had de IC trein van Antwerpen naar Charleroi (voorzien vertrek 7.50 u) zoveel vertraging dat iemand bij de NMBS of Infrabel op het lumineuze idee was gekomen om deze IC niet naar Antwerpen te laten komen maar in Mechelen op te houden en alle reizigers in Antwerpen op de P-trein 7200 te steken tot in Mechelen.
Deze P-trein naar Schaarbeek, samengesteld uit 3 sprinters, zit in normale omstandigheden reeds bomvol.
Voeg daarbij nog eens alle reizigers van een hele M6-stam en je hebt een sardienenblik.
Lumineus idee !
dekooiker

Re: Inventiviteit bij de NMBS

Bericht door dekooiker »

En welk voorstel horen wij van u?
U heeft het bij het rechte eind dat een al volle trein met extra reizigers erbij niet iedereen kan meenemen en zo ook nog eens wat vertraging oploopt.
Al is er zeker een argument om de zaak te verdedigen.
Om de vertraging op A'pen-Ch'oi te beperken kan dit een zeer zinvolle beslissing zijn als en alleen als er een extra trein is om de gestrande reizigers op te vangen én dan nog eentje om vanuit CS tot Mechelen de andere mensen mee te nemen.
Maar da's ni zo eenvoudig.
De trein.
Alleen voor durvers.
Adler

Bericht door Adler »

U zegt het zelf, in dit geval was er geen extra trein en geen extra capaciteit.
Volgens mij was het dus beter geweest de vertraagde trein toch tot in Antwerpen te laten rijden of eventueel tot Berchem.
Ik vind dat de NMBS of Infrabel de laatste tijd veel te vlug het middel van de afschaffing gebruikt.
3867 afgeschafte treinen eerste trimester 2008 tegenover 2844 eerste trimester 2007.
Daar is natuurlijk een goede reden voor, afgeschafte treinen tellen (nog) niet mee voor de metingen van de stiptheid en op die manier krijgen Descheemaecker en Co ook hun vette bonussen.
nighttrain

Bericht door nighttrain »

indien vertraging bij exploitatie moet je altijd iets opofferen om het vervolg te beperken.
daar hebben de mensen op de vertraagde/overvolle trein geen boodschap aan,ik weet het.
Dus mischien door deze ingreep waren er 300 misnoegde reiziger en vanf Mechelen en verder op de dag 800 gelukkigen..
Voor ieder goed doen of uitleggen is niet mogelijk.
Maar waarschijnlijk is de trein 4529 toch op tijd vertrokken in Mechelen en zijn de gevolgen onderweg tot Charleroi en eventueel terug minimiem gebleven.
Er zijn heel veel parameters die in dit soort van beslissingen meespelen zoals spoorberzetting,werken,materieel enz.
Dat zijn beslisingen die je als operational manager soms zeer snel moet nemen en altijd verder kijken in de tijd.
Traxxion

Bericht door Traxxion »

Het probleem was een technisch defect aan de loc van de 2006.

Desondanks was het goed opgelost.
De P-trein was natuurlijk redelijk bezet tot in Mechelen. Daar was aansluiting op hetzelfde perron voorzien en de vertraging viel goed mee: minder dan 10 min.
dekooiker

Bericht door dekooiker »

Het achter de hand houden van extra tractiematerieel en personeel zoals ik hierboven aanhaalde kost uiteraard een pak geld maar zo zouden gevallen als Adler aanhaalt op een propere manier opgelost kunnen worden.
Afschaffen van treinen is voor de grote mannen helaas beter dan ze met vertraging te laten rijden.
Dààr zou dringend iets aan gedaan moeten worden!
De trein.
Alleen voor durvers.
Yuri

Bericht door Yuri »

De NMBS zal toch iets moeten uitvinden om iedereen die dit wenst op een ordentelijke manier van A naar B te brengen als ze een nationale dienstverlener wil zijn die structureel de mobiliteit in dit kleine land wil verbeteren.

Afschaffen, overvolle treinen en vertragingen, ze hebben waarschijnlijk allemaal goede redenen, maar helpen helaas de arme pendelaar niet vooruit. Anderzijds begrijp ik ook wel dat dankzij uw afschafte trein de pendelaar na U van een betere service kan genieten.

Ik weet het, hier zitten veel voorstanders van de NMBS, maar denk aub goed na over hoe de basismobiliteit kan verzekerd worden. Zoniet krijg je de NMBS en de mobilieit in het algemeen nooit uit de problemen. Met een tevreden bevolking kan er veel meer gerealiseerd worden, maar helaas staat pendelen met de trein gelijk aan een veroordeling tot inventiviteit bij de reiziger, bijvoorbeeld op 30 april.
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Het is niet omdat hier treinfanaten zitten dat deze automatisch NMBS-fanaten zijn. :!:
Tim

Bericht door Tim »

Dietrich schreef:Het is niet omdat hier treinfanaten zitten dat deze automatisch NMBS-fanaten zijn. :!:
Ik deel dezelfde mening :mrgreen:
nighttrain

dekooiker schreef:Het achter de hand houden van extra tractiematerieel en personeel zoals ik hierboven aanhaalde kost uiteraard een pak geld maar zo zouden gevallen als Adler aanhaalt op een propere manier opgelost kunnen worden.
Afschaffen van treinen is voor de grote mannen helaas beter dan ze met vertraging te laten rijden.
Dààr zou dringend iets aan gedaan moeten worden!
Voor zover ik begrepen, heb is de trein niet afgeschaft maar ingekort in trajekt.
Vroeger op de vakschool van de NMBS in de cursus van Tecnisch onder sectorchef traktie hebben ze ons altijd gezegd dat de peikuren(ochtend en avond) de echte verliesposten waren voor de NMBS (voor het reizigersvervoer). Want gedurend 4 uur(2H 's ochtends en 2H 's avonds ) moest 95% van de capaciteit van rollend materieel ingezet worden,lengte en aantal van de perrons,aantal personeelsleden,energie enz om te kunnen voldoen aan de ponctuele vraag en de rest van de dag was dit niet meer nodig.Deze problematiek is volledig vergelijkbaar met het fileprobleem op de autosnelwegen.
Buiten hier of daar een planton loc plus treinbestuurder te hebben, zie ik niet veel andere recovery mogelijkheden.
Dus oplossing: De administratie(staat of privé) decentraliseren uit Brussel.
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

De NMBS heeft uiteindelijk de goede beslissing genomen door die trein in te korten. Anders blijft die voor de rest van de dag met vertraging rijden en dan zijn er nog meer gedupeerden.

Die P-trein kan dan inderdaad stampvol zitten. Maar het is niet dat er overal treinstellen ter beschikking staan voor 'het geval dat'. Ik kan soms begrijpen dat de tractieregelaars met de handen in het haar zitten.
Steven

Bericht door Steven »

idd goed doen voor iedereen is niet mogelijk. bij dergelijke vertraging moet idd nog met vele andere factoren rekening gehouden worden. inzet materieel voor de rest van de dag. inzet aanwezig boordpersoneel rest van de dag. als je die ene trein dan toch had laten rijden tot zijn eindpunt kon het idd zijn dat er nadien dubbel zoveel mensen getroffen werden door nog meer vertraging of meer afgeschafte ritten. de rekening is soms heel moeilijk te maken.
Nekvin

Bericht door Nekvin »

Adler schreef:Deze morgen had de IC trein van Antwerpen naar Charleroi (voorzien vertrek 7.50 u) zoveel vertraging dat iemand bij de NMBS of Infrabel op het lumineuze idee was gekomen om deze IC niet naar Antwerpen te laten komen maar in Mechelen op te houden en alle reizigers in Antwerpen op de P-trein 7200 te steken tot in Mechelen.
Deze P-trein naar Schaarbeek, samengesteld uit 3 sprinters, zit in normale omstandigheden reeds bomvol.
Voeg daarbij nog eens alle reizigers van een hele M6-stam en je hebt een sardienenblik.
Lumineus idee !
Was loc 2726 dat kapot was. Zie da je eerst alle info weet voor je commentaar begint te leveren he
Adler

Bericht door Adler »

Nekvin schreef:
Adler schreef:Deze morgen had de IC trein van Antwerpen naar Charleroi (voorzien vertrek 7.50 u) zoveel vertraging dat iemand bij de NMBS of Infrabel op het lumineuze idee was gekomen om deze IC niet naar Antwerpen te laten komen maar in Mechelen op te houden en alle reizigers in Antwerpen op de P-trein 7200 te steken tot in Mechelen.
Lumineus idee !
Was loc 2726 dat kapot was. Zie da je eerst alle info weet voor je commentaar begint te leveren he
Wat heeft dat met de grond van de zaak te maken ?
Ik weet enkel dat die trein vertrekkensklaar stond in Mechelen.
En ik mag nog altijd de commentaar geven die ik zelf wil, denk ik.
Ik betaal voor mijn treinreis, u niet.
nighttrain

Adler schreef:
Nekvin schreef:
Lumineus idee !
Wat heeft dat met de grond van de zaak te maken ?
Ik weet enkel dat die trein vertrekkensklaar stond in Mechelen.
En ik mag nog altijd de commentaar geven die ik zelf wil, denk ik.
Ik betaal voor mijn treinreis, u niet.
Ik denk dat spoorwegmensen ook een ,weliswaar ,kleine bijdrage betalen voor de aflevering van vrijkaarten en vrijbiljetten.Dit heeft geloof ik te maken met een bijdrage in de verzekering.Bv een treinbestuurder heeft een vrijkaart 2de klas en biljetten 1 klas. Ze betalen dit via de een of adere sociale kas direkt via hun wedde (idem voor het maandelijks boekje "het spoor".Het is toch logisch als je bij de boer werkt, je op zijn kar mag zitten! Niet?
Maar langs de andere kant worden veel (de meeste)treinkaarten betaald door de werkgever(privé of staat) voor het woon-werk verkeer(eerste of tweede klas).En deze mensen hebben daarboven ook eventueel extra legale voordelen bij die werkgever of zijn partners.Zowel in de privé /para-statale ondernemingen.
Indien U niet kan genieten van 1 van beide voordelen zou ik van werkgver veranderen ,als het zo belangrijk is.
Plaats reactie