spoorbonden dreigen met staking

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23076
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

spoorbonden dreigen met staking

Bericht door Steven »

de spoorbonden zijn niet tevreden met onderhandelingen en zouden daarom staken van 29/04 22u tot 30/04 22u de dag voor het lange weekend, tip gekregen van een forumlid en effe online naar laatste nieuws van radio 1 geluisterd (20u) waarin de boodschap idd te horen is.
Wover

Re: spoorbonden dreigen met staking

Bericht door Wover »

En dan hier maar mijn berichtje (was zelf geschreven ;)):
Het ACOD plant van dinsdagavond 29 april vanaf 22u tot woensdagavond30 april 22u een 24-urenstaking. Dit naar aanleiding van het stroef verlopen van de onderhandelingen over de nieuwe CAO voor het personeel.

De onderhandelingen werden door de directie onmogelijk gemaakt omdat men een "te nemen of te laten" voorstel op tafel legde met enkele voor de vakbond onaanvaardbare eisen. Men zou onder andere een 11-urendienst willen veralgemenen wat erop neerkomt dat bijvoorbeeld een treinbestuurder 11 uur aan een stuk zou moeten rijden. Aangezien dit een veiligheidsfunctie is die de opperste concentratie verreist, is het begrijpelijk dat men dit niet zomaar wil aannemen.

De klanten van de NMBS zullen wellicht niet tevreden zijn met alweer een staking, maar men moet weten dat het personeel zeker niet voor haar plezier staakt, maar voor het welzijn van de reiziger en doordat een goedwerkende NMBS onmogelijk gemaakt wordt door flaters en ontoelaatbare uitlatingen van de directie.

De pendelaars zijn alvast gewaarschuwd. Er wordt niet uitgesloten dat de 24-urenstaking zich zal uitbreiden naar een 48-urenstaking of meer, naar buitenlands "voorbeeld". Verwacht wordt dat de staking op heel wat bijval zal kunnen rekenen van een groot deel van het personeel, en dat er dus nauwelijks treinen zullen rijden.

Indien het bij een 24-urenstaking blijft, zal een normale treindienst terug mogelijk zijn vanaf woensdag 1 mei. Hou er wel rekening mee dat woensdag de treinen op zondagsdienst rijden, aangezien dit een feestdag is.

Met vriendelijke groeten,

Wout
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23076
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: spoorbonden dreigen met staking

Bericht door Steven »

hehe ok zoals je wil :-)
Fles

Re: spoorbonden dreigen met staking

Bericht door Fles »

Goed dat ik die dagen elders uithang. Als het gestaak niet afgelopen is voordat ik naar het Stoomcentrum moet, gaat er wa zwaaien ze :twisted:
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5461
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: spoorbonden dreigen met staking

Bericht door Steve »

Fles schreef:Goed dat ik die dagen elders uithang. Als het gestaak niet afgelopen is voordat ik naar het Stoomcentrum moet, gaat er wa zwaaien ze :twisted:
Alsjemenou Fles, probeer je je aan te passen aan het taalgebruik van de gemiddelde Vlaming? :lol:
Dietrich

Re: spoorbonden dreigen met staking

Bericht door Dietrich »

Zal wel zien, normaal moet ik naar stage maar het zal dan eens een dagje telewerken worden.
Fles

Re: spoorbonden dreigen met staking

Bericht door Fles »

MIVB-reiziger schreef:
Fles schreef:Goed dat ik die dagen elders uithang. Als het gestaak niet afgelopen is voordat ik naar het Stoomcentrum moet, gaat er wa zwaaien ze :twisted:
Alsjemenou Fles, probeer je je aan te passen aan het taalgebruik van de gemiddelde Vlaming? :lol:
Neuh, dat gaat min of meer vanzelf ;)
Jean

Re: spoorbonden dreigen met staking

Bericht door Jean »

Mogelijk treinstaking op 30 april

BRUSSEL - Het sociaal overleg bij het spoor verloopt niet naar de wens van de socialistische vakbond ACOD Spoor. Die heeft vrijdag een actieplan ingediend en plant op woensdag 30 april een eerste actie.

De vakbond wil dan een 24 urenstaking houden, van dinsdagavond 22 uur tot woensdagavond 22 uur, zo meldt hij in een persbericht.



Over de onderhandelingen bij de NMBS-groep over een sociaal akkoord, zegt de vakbond: 'Niettegenstaande er door de directie voorstellen op tafel werden gelegd, voldoen deze niet aan de gerechtvaardigde verwachtingen van de werknemers rekening houdende met de geleverde inspanningen met betrekking tot productiviteit, flexibiliteit en het noodzakelijke aanpassingsvermogen binnen de nieuwe structuren.'
Bron : http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... 042008_108
Jean

Re: spoorbonden dreigen met staking

Bericht door Jean »

Bond voor Trein-, Tram- en Busgebruikers boos om staking NMBS

De Bond voor Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB) is niet te spreken over de aangekondigde staking bij de spoorwegen. De vakbonden willen het werk neerleggen op 30 april, op de vooravond van het verlengde 1 mei-weekend.

Volgens de BTTB is het opnieuw de klant van de spoorwegen die de dupe is van de staking. "Het gaat om de vooravond van een verlengd weekend", aldus Jan Vanseveren van de BTTB. "Het gevolg is dat niet alleen de gewone klanten het slachtoffer zijn, maar ook nog eens de mensen die bijvoorbeeld op vakantie vertrekken voor het lange weekend en studenten die op het einde van de week naar huis willen."

Sociaal overleg

De BTTB kan niet anders dan concluderen dat er blijkbaar een gebrek aan sociaal overleg is bij de spoorwegen. De spoorbonden zelf hopen net dat de NMBS het sociaal overleg opnieuw opstart, nu er een staking aangekondigd is.

De vakbonden staken omdat de directie van de NMBS niet wil voldoen aan de looneisen van de werknemers. Die willen een loonsverhoging die evenredig is met de inspanningen die het personeel levert op het vlak van productiviteit en flexibiliteit.

(Bron: VRT)
Bron : http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland/de ... DA1A3A3C6E


Nu zijn ze eens ruim op voorhand ingelicht ve mogelijke staking en hebben ze dus tijd genoeg om op voorhand alternatieve vervoersmogelijkheid te zoeken en weer is 't niet goed , volgens BTTB heeft personeel v openbaar vervoer dus alleen plichten en geen rechten ?
Fles

Re: spoorbonden dreigen met staking

Bericht door Fles »

ik lees op NU.nl de volgende verkorte versie:
In België rijden woensdag 30 april zeer waarschijnlijk geen treinen. Vakbonden hebben voor die dag een staking uitgeroepen wegens stroef lopende loononderhandelingen met het Belgische spoorbedrijf NMBS. Passagiers vinden het geen toeval dat de bonden juist 30 april willen staken: het is een dag voor Hemelvaart en de daaropvolgende vrijdag, wanneer België al massaal vrij heeft.
"Geen toeval", zegt de Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers zaterdag. De bond wijst erop dat de machinisten ook al volop staakten in de feestmaand december.

De vakbonden ontkennen met klem dat de staking opzettelijk is gepland voor een feestdag.
Je kan toch moeilijk beweren dat de geloofwaardigheid daarmee gediend is :roll:
2622

Re: spoorbonden dreigen met staking

Bericht door 2622 »

Antwerpen, 19/04/2008,


Hallo,


Reeds enkele weken onderhandelen vakbonden en directie over een nieuwe CAO voor de komende twee jaar. Dit gebeurde in het begin in de grootste discretie, tot ik maandag vernam dat de onderhandelingen zéér stroef liepen. De bonden hadden bijvoorbeeld al de zaal verlaten, omdat de directie blijkbaar koppig voet bij stuk leek te houden op een groot aantal voor de bonden onaanvaardbare punten in het werkdocument. De bonden werden hierop dan door de directie prompt voor een "te nemen of te laten" keuze geplaatst, waardoor de vakbond concludeerde dat het menens was en een crisisoverleg bij elkaar riep om de zaak te bespreken. We wisten dus al dat het niet goed ging met het overleg, maar waar gaat het eigenlijk juist over? Wel, enkele dagen geleden had ik de exclusieve gelegenheid om het document zelf door te nemen, samen met onze vrijgestelde van Antwerpen, die me in detail de nodige toelichtingen gaf bij de tekst. Hij vroeg me om wat ik zag voor mezelf te houden, maar vrijdag heb ik - in het licht van de stakingsaanzegging voor 30/04/2008 - alsnog groen licht gekregen om naar buiten te komen met die informatie, en dat besloot ik dan ook meteen te doen!

Wat staat er dus allemaal in dat document waardoor het voor de vakbonden onaanvaardbaar is? Ik zal het meteen op een rijtje zetten, maar wil er wel nog even bij zeggen dat de versie die ik gezien heb de derde versie van de tekst is. Er bestaat inmiddels al een vierde versie (Die maandag door de vakbond zelf verspreid zal worden!), maar die zou amper verschillen van de derde versie van de tekst. Wat ik jullie zal vertellen is bovendien enkel wat ik nog in mijn geheugen heb, want de tekst zelf heb ik hier niet bij mij liggen. Uiteraard zal ik trachten de punten zo waarheidsgetrouw over te brengen, dus jullie kunnen er wel op vertrouwen dat wat ik ga schrijven toch klopt...

Wat de algemen toon en vorm van de CAO betreft:

1) Terwijl het Gemeenschappelijk vakbondsfront een CAO voor twee jaar vraagt wil de directie deze voor drie jaar laten lopen... (2008 - 2009 - 2010)

2) De tekst zit vol valkuilen en strikken, waardoor het ondertekenen van de CAO zoiets is als het tekenen van een blanco contract! Eén van de passages maakt bijvoorbeeld gewag van "het wegwerken van een bepaald aantal anomaliën", waarna enkele "voorbeelden" gegeven worden, maar dit impliceert dus meteen dat er nog andere "anomaliën" zijn, die niet op de lijst voorkomen. Verder worden er nog enkele andere soorten valkuilen gebruikt, zoals het door elkaar zetten van bolletjes en gedachtenstreepjes, waardoor je bewust op een verkeerd been gezet wordt en waardoor zelfs sommige minder aandachtige lezers misleid worden. Het gaat echter om ernstige zaken, die in de meeste gevallen een sterke impact op het personeel zouden hebben. Dit om maar even te schetsen hoe de tekst opgesteld is...

3) Sommige zaken waar de directie het personeel voor wil laten "betalen" zijn zaken waar het personeel in het verleden al voor betaald had, onder de vorm van toegevingen. ACV Transcom stelt hier terecht dat het personeel maar één keer voor hetzelfde moet betalen!

De concrete punten:

1) Een aantal personeelscategorieën zouden hun kredietdagen afgeschaft zien. Sommige rangen zouden al hun kredietdagen zien afgeschaft worden, andere rangen zullen slechts twee kredietdagen per kwartaal overhouden, anders gezegd nog acht in totaal... Voor sommig ander personeel zouden quasi alle kredietdagen niet meer vrij mogen worden.

2) De directie wil nieuwe halftijdse posten oprichten (In het verleden wilde men dat soort posten ook al, maar dan zou enkel personeel dat daar naar vraagt op zo'n post terecht kunnen komen.), en dat in meerdere personeelscategorieën.

3) Wat het rijdend personeel betreft wil men de overgangen afschaffen. Het staat er met zoveel woorden in, en men wil grondig sleutelen aan de artikels in de bundel 541 die over compensaties en over rusten gaan (Men wil blijkbaar de tijdstippen versoepelen om rusten en/of compansaties toe te kennen...), en schrijft dat men overgangen maximaal weg wil werken. Afschaffen dus, in mensentaal.

4) De directie wil diensten van 11 uren invoeren, ook voor binnenlandse diensten!? (Er staat "Op de internationale goederenassen", maar het kan dus net zo goed over prestaties Antwerpen - Muizen of Antwerpen - Gent gaan!) Dit zou zonder risico-analyse mogen gebeuren (Die zou achteraf gemaakt worden...), en de pauze zou ook op het krachtvoertuig - of waar dan ook - mogen plaatsvinden!

5) De directie wil meer polyvalentie invoeren bij de treinbestuurders, meerbepaald zelf koppelen en ontkoppelen, remproeven uitvoeren,...

6) Er zou een volledig nieuw premiestelsel komen voor het rijdend personeel. Details hierover werden echter nog niet gegeven en zullen later in de Paritaire Commissie worden besproken.

7) Een baremaherziening van 250 € per jaar (Niet geïndexeerd...) wordt voorgesteld voor drie jaar. Deze zal echter pas ingaan vanaf de zomer van 2009, en dus pas beginnen te tellen wanneer de CAO afloopt... Verder zullen de maaltijdchecques opgetrokken worden met 1,2 Euro...

8) De prijsstijgingen - boven de indexatie - voor de hospitalisatieverzekering zouden voor gepensioneerden ( en ook voor de personen ten laste ) zelf moeten gedragen worden

... (Deze opsomming is uiteraard verre van volledig, de volledig tekst komt maandag...)

Besluit:

Deze tekst is veel te vaag, onduidelijk en eenzijdig, en is alleen al om die redenen onaanvaardbaar voor ons en dus voor de bonden. Er werd de jongste jaren reeds een productiviteitsstijging van 40% gerealiseerd, maar deze werd enkel en alleen gerealiseerd door het personeel (En door enkele trukken in de boekhouding...), en we stellen nu vast dat het opnieuw het personeel is dat het hard moet ontgelden, daar waar de directie de éne flater na de andere blijft opstapelen (Slechte planning, steeds meer postjes, grapjes zoals de GF koppelingen op de loc's reeks 27, enz...) en daar blijkbaar vrolijk mee door wil gaan! Men vraagt hier opnieuw een heel pak meer inspanningen van het personeel in deze CAO (In sommige gevallen, zoals bij treinbestuurders, vallen er meer dan 30 vrije dagen weg!), maar daar staat amper iets tegen over... Een magere baremaherziening die pas ingaat tegen het einde van deze CAO en de verhoging van de patronale bijdrage in de maaltijdcheques staat in geen verhouding tot wat de directie van ons vraagt! En aangezien de directie duidelijk niet van haar standpunten wil wijken (Op sommige vlakken wordt er geen druppel water in het wijnvat aanvaardt!) rest ons als personeel enkel nog te laten zien dat dit niet kan! Daarom besloten de vakbonden een stakingsaanzegging in te dienen voor woensdag 30/04/2008. Het is uiteraard niet zo dat wij hopen op deze staking, maar wel op degelijk overleg, en als dit laatste er alsnog komt kan deze actie zeker nog afgeblazen worden. Laat ons dus inderdaad hopen dat de staking niet nodig zal zijn, en dat de directie eindelijk écht wil praten!

Maandag mogen jullie de volledig tekst van de CAO verwachten, maar nu hebben jullie hopelijk toch al een gedacht van de inhoud.

Vriendelijke groet,


Uw dienaar 2622
Laatst gewijzigd door 2622 op 20 apr 2008, 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23076
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: spoorbonden dreigen met staking

Bericht door Steven »

en weeral viseren ze enkel treinbestuurders, leuk, heel leuk om door bepaalde pers zo door het slijk gehaald te worden en als enige boeman te dienen. deze cao is voor heel het bedrijf. dus ook voor die dat op een bureau werken en zo.
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: spoorbonden dreigen met staking

Bericht door Patrick »

Den dezen moest op 30 april vertrekken voor een vakantietje naar Duitsland.
Voor alle zekerheid dan maar een dag vroeger vertrekken en vóór 22.00 u. de grens over.
Alleen, om te kunnen omwisselen: "ze" vinden mijn reis niet meer terug in "het systeem" :evil:
Klachtenbriefje vertrekt morgen :evil:
Miljaarde

Re: spoorbonden dreigen met staking

Bericht door Miljaarde »

Inderdaad, heel erg vage tekst.
Wat mij betreft moet men van bundel 541 afblijven.
Inruilen of verminderen van kredietdagen zouden geen algemene regel mogen worden. Kan men geen systeem in het leven roepen waarbij men zich bijvoorbeeld als treinbestuurder elk jaar op vrije basis engageert om Kd's in te ruilen? Men zal daar zeker kandidaten voor vinden. (bvb jonge mensen met leningen enz..., of (gok)schulden)

Waarom is er nergens sprake van de weddes van de directie? dat kan ook een goede besparingspost zijn.

11-urendiensten, ok, maar op vrijwillige basis, niet als algemene regel voor iedereen en tegen een billijke vergoeding en elk jaar herzienbaar naar engagement toe voor de treinbestuurder.

Punt 5 is in Kortrijk allang geen punt meer. Het gebeurt al bijna een jaar dat tb's af en aankoppelen als blijk van flexibiliteit
zonder de minste vorm van vergoeding. De vakbond is bezig om een soort van vergoeding met terugwerkend kracht te verkrijgen. Nu nog altijd niet geregeld.

Ben geneigd om staking te steunen... maar hoop dat er nog iets uit de bus komt...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23076
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: spoorbonden dreigen met staking

Bericht door Steven »

dagen omruilen voor geld? hoeveel wil jij aan vaderke staat geven?
Plaats reactie