das bij geen enkel materieel zo da komt door die manier waarop die werken, met perslucht dus. aangezien ni elk ventiel exact hetzelfde reageerd en op de ene al is verlies zit de leiding naar da ventiel iets of wat genepen zit je al een minimum aan verschil hebt de rest is fysica
e49memling schreef:De oude stellen 051 tem 149 hadden gebogen ruiten, als je met die boven de 100 km/u reed, raakten de ruitenwissers het glas zelfs niet meer.
Maar door de snelheid(?) en het gebogen oppervlak kropen de druppels vanzelf weg.
Met een beetje doorzettingsvermogen maak je een ruit zo zodat de ruitenwissers niet meer nodig zijn
1607 schreef:de ligt nog een staaf ook in de stuurpost om handmatig de ruitenwisser te doen bewegen. maar is noag wat een zwaar werkje en onozel werkje. powertraining voor de TB.
Lang geleden was ik ook eens mee in de stuurpost van een I11-stuurstandrijtuig, en één van de ruitenwissers werkte niet, niet diegene voor de TB, maar de andere. Ik heb daar constant met zo'n staaf manueel die ruitenwisser zitten bedienen en ik kan je verzekeren dat het inderdaad geen pluimpje is dat je heen en weer doet!
Ik vind wel doordat de ruitenwissers van een 13 in neutrale stand naar het midden gekeerd staan, ze een stoerder uitzicht hebben!
Nog een vraag hierover: bij de MS 96 staat er op de ruitenwisserstaaf een gebogen stuk die percies juist voor het derde licht staat. Waarvoor dient die dan