Treinen van Gent naar Terneuzen?
De vereniging van Gentse Havengebonden Bedrijven begint onderhandelingen met de Spoorwegen over een reizigerstrein tussen Zelzate en Gent. Later zou een verbinding tot in Terneuzen niet uitgesloten zijn.
Het verkeer tussen Gent en Zelzate kampt bijna permanent met files. Vooral langs de R4-Oost (Kennedylaan), maar steeds meer ook langs de R4-West is het tijdens de spits moeizaam rijden.
Een treinverbinding tussen Gent en Zelzate zou een goed alternatief zijn kunnen voor het woon-werkverkeer.
Langs het spoor moet men binnen het halfuur het station Gent-Dampoort kunnen bereiken. (zvd)
Reizigersdienst Gent-Zelzate(-Terneuzen)?
Reizigersdienst Gent-Zelzate(-Terneuzen)?
Bericht vandaag in De Standaard, regionale pagina's Oost-Vlaanderen:
Re: Reizigersdienst Gent-Zelzate(-Terneuzen)?
Ik dacht dat ze in Terneuzen ook van die koffieshopkes hadden
Re: Reizigersdienst Gent-Zelzate(-Terneuzen)?
leuk plan, maar is er genoeg capaciteit op dat lijntje?
Re: Reizigersdienst Gent-Zelzate(-Terneuzen)?
Hallo,
Tuurlijk, dat is dacht ik over een groot deel dubbelspoor.
Het zou in elk geval wel zeer leuk zijn.
(En Moerbeke op rechteroever?)
Groeten,
Joris De Mol
Tuurlijk, dat is dacht ik over een groot deel dubbelspoor.
Het zou in elk geval wel zeer leuk zijn.
(En Moerbeke op rechteroever?)
Groeten,
Joris De Mol
Re: Reizigersdienst Gent-Zelzate(-Terneuzen)?
tja die bussen op die lijn (die onder dezelfde nummer rijden dacht ik) zitten voor zover ik weet toch steeds redelijk goed gevoeld, als je die zou vervangen door mw41 (die normaal toch meer capaciteit zou moeten hebben dan die bus?) lijkt me da toch te doen.
Re: Reizigersdienst Gent-Zelzate(-Terneuzen)?
Ik denk dat het hier wel over lijn 55 gaat en niet lijn 204 vermits ook Terneuzen vermeld wordt.Joris schreef:Hallo,
Tuurlijk, dat is dacht ik over een groot deel dubbelspoor.
Het zou in elk geval wel zeer leuk zijn.
(En Moerbeke op rechteroever?)
Groeten,
Joris De Mol
Lijn 55 zou zeker haalbaar zijn voor reizigersverkeer, van Wondelgem tot Ertvelde (Rieme) bedraagt de snelheid 90 km/u. De overige 3 km naar Zelzate zijn aan 40 km/u. Zeer druk bereden is de lijn niet, dus er zou zeker plaats zijn voor reizigerstreinen
Re: Reizigersdienst Gent-Zelzate(-Terneuzen)?
Was het niet de bedoeling lijn 204 tot in Terneuzen door te trekken?Tim schreef:Ik denk dat het hier wel over lijn 55 gaat en niet lijn 204 vermits ook Terneuzen vermeld wordt.Joris schreef:Hallo,
Tuurlijk, dat is dacht ik over een groot deel dubbelspoor.
Het zou in elk geval wel zeer leuk zijn.
(En Moerbeke op rechteroever?)
Groeten,
Joris De Mol
Lijn 55 zou zeker haalbaar zijn voor reizigersverkeer, van Wondelgem tot Ertvelde (Rieme) bedraagt de snelheid 90 km/u. De overige 3 km naar Zelzate zijn aan 40 km/u. Zeer druk bereden is de lijn niet, dus er zou zeker plaats zijn voor reizigerstreinen
Re: Reizigersdienst Gent-Zelzate(-Terneuzen)?
Ik ben voor!
Met stops te Gent-Dampoort, Zelzate, Sas van Gent, Sluiskil en Terneuzen. Diesel, geen ATB, gewoon lekker ERTMS, hoppa
Met stops te Gent-Dampoort, Zelzate, Sas van Gent, Sluiskil en Terneuzen. Diesel, geen ATB, gewoon lekker ERTMS, hoppa
Re: Reizigersdienst Gent-Zelzate(-Terneuzen)?
En vergeten we ook geen stop in Wally-bi (=Ertvelde)!Fles schreef:Ik ben voor!
Met stops te Gent-Dampoort, Zelzate, Sas van Gent, Sluiskil en Terneuzen. Diesel, geen ATB, gewoon lekker ERTMS, hoppa
Verder zou ik de trein ook nog laten stoppen in Wondelgem, Gentbrugge en Gent-Sint-Pieters. Zo kun je gemakkelijk een halfuurdienst creëren tussen Wondelgem en Gent-Sint-Pieters, wat het voorstadsverkeer ten goede komt. Veel investeringen zijn er niet nodig voor het herinvoeren van de reizigersdienst: enkel maar nieuwe perrons.
Een verlenging naar Terneuzen moet er zeker komen. Als hoofdplaats van Zeeuws-Vlaanderen, dat al zo slecht door openbaar vervoer bediend wordt, zou een snelle treinverbinding met Gent een prioriteit moeten zijn.
Re: Reizigersdienst Gent-Zelzate(-Terneuzen)?
en Ertvelde - Zelzate wat ook moet worden geupgrade naar bijv 100 km/h, dat lijkt me handig (en betrekkelijk goedkoop te realiseren)
Re: Reizigersdienst Gent-Zelzate(-Terneuzen)?
Als ze het dan toch upgraden van eerste keer naar de volle 120, hé! Alhoewel ik denk dat 90 al voldoende is.Fles schreef:en Ertvelde - Zelzate wat ook moet worden geupgrade naar bijv 100 km/h, dat lijkt me handig (en betrekkelijk goedkoop te realiseren)
Re: Reizigersdienst Gent-Zelzate(-Terneuzen)?
Inderdaad, het zou trouwens ook veel reizigers van Wachtebeke aantrekken. Hier wonen veel jonge gezinnen die enkel aangewezen zijn op de auto wegens het slechte OV-aanbod in die regio.Steven schreef:is zeker geen slecht idee