Stakingen bij DB ?
Spoorstaking treft vooral het oosten van Duitsland
Het spoorverkeer in het oosten van Duitsland is het zwaarst getroffen door de staking waartoe de Duitse machinistenvakbond GDL gisteren had opgeroepen. Het regionale en pendelverkeer lijden het meest. Dat laat de spoorwegmaatschappij Deutsche Bahn (DB) weten. Ook in München en in Frankfurt had de staking ernstige gevolgen voor het pendelverkeer.
GDL wou 80 procent van de regionale en pendeltreinen lamleggen tijdens de staking die van 2 tot 11 uur duurt. DB wou op zijn minst de helft van de treinen laten rijden.
GDL-voorman Claus Weselsky zei dat de staking zou voortgaan op vrijdag en op maandag, dinsdag en woensdag als DB geen afzonderlijke loonovereenkomst met de machinisten sluit. (dpa/tdb)
Volgende week nieuwe acties mogelijk bij Duitse spoorwegen
De Duitse machinistenvakbond GDL is niet van plan om morgen of tijdens het weekend opnieuw te staken. Dat maakte de vakbond vandaag bekend. Vakbondsleider Günther Kinscher sluit echter niet uit dat er volgende week opnieuw acties volgen en roept spoorwegmaatschappij Deutsche Bahn op een aanvaardbaar voorstel op tafel te leggen. De vakbond overweegt ook een staking van onbepaalde duur om zijn eisen ingewilligd te zien.
Vooral oosten getroffen
De leden van GDL begonnen vandaag om 02.00 uur aan hun derde staking in twee weken tijd. De actie werd om 11.00 uur opgeheven. Volgens Deutsche Bahn reden hierdoor 40 procent van de regionale treinen en pendeltreinen niet uit. De staking liet zich echter vooral voelen in het oosten van Duitsland, waar in sommige gebieden zelfs 80 procent van de treinen niet uitreed. Op de wegen rond en in München en Stuttgart was het fileleed door de staking nog groter dan anders.
Loonsverhoging
Machinistenvakbond GDL eist een loonsverhoging van 31 procent en een afzonderlijke loonovereenkomst. De bond is bereid over de loonsverhoging te onderhandelen, maar vindt de voorstellen van de directie tot dusver ontoereikend. De vakbond vertegenwoordigt 80 procent van de 20.000 machinisten bij Deutsche Bahn. Het is niet duidelijk wanneer bonden en directie opnieuw rond de tafel zitten. (dpa/svm)
Staking bij Duitse spoorwegen voorbij
De nationale staking van de Duitse machinistenvakbond GDL heeft vanmorgen vooral het spoorverkeer in het oosten van het land ernstig getroffen. Zoals aangekondigd werd de staking om 11.00 uur afgeblazen. Of er morgen opnieuw gestaakt wordt, wordt vandaag bekend gemaakt.
Helft reed
De Duitse spoorwegmaatschappij Deutsche Bahn verwacht dat de treinen tegen de avond weer op volle capaciteit rijden. De staking had vooral ernstige gevolgen voor het regionale en het pendelverkeer. Ondanks de staking reed toch ongeveer de helft van de treinen in Duitsland, aldus Deutsche Bahn.
Tot 20 minuten vertraging
In Mecklenburg-Voorpommeren lag 80 pct van het regionale verkeer stil. De treinen in Berlijn, Hamburg en Hannover reden in de binnenstad met tien minuten vertraging en in de buitenwijken met twintig minuten vertraging. In Noordrijnland-Westfalen volgden 160 machinisten de staking op, in Saksen en Thüringen legden 300 machinisten het werk neer. Ook in Frankfurt/Main en München waren de gevolgen van de staking te voelen.
Opnieuw rond de tafel?
Het personeel wil met de staking zijn eisen tot een afzonderlijke loonovereenkomst voor de machinisten kracht bij zetten. Het laatste aanbod van Deutsche Bahn werd als ontoereikend beschouwd. De spoorwegmaatschappij roept de GDL op opnieuw rond de onderhandelingstafel te komen zitten. (belga/svm)
-
- Berichten: 2405
- Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
- Locatie: Singapore
Zie de DB-websitetreinbruno schreef:normaal zou ik dinsdag of woensdag naar de euregio gaan.
welke dag zou het minst kans zijn op staking?
of als het staking is, hoe kan ik het dan best te weten komen?
Een beperkt aantal; voornamelijk in het regionale verkeer zal dan het een en ander uitvallen.treinbruno schreef:als het staking is rijdt er dan geen enkele of een beperkt aantal treinen
Groetjes,
Rian
Staking Duits goederenvervoer heeft mogelijk grote gevolgen
BERLIJN - De Duitse bestuurders van goederentreinen zijn donderdag begonnen aan een tweedaagse staking. Vakbondsleiders weigerden terug te keren naar de onderhandelingstafel, zolang Deutsche Bahn (DB) niet met een aanzienlijk verbeterd cao-aanbod over de brug komt. De bonden vragen een loonsverhoging en aparte contracten voor treinbestuurders.
'We verwachten dat het goederenvervoer ernstige gevolgen zal ondervinden', aldus Claus Weselsky van de militante vakbond GDL. Hij zei ook dat als DB niet ingaat op de eis voor aparte arbeidscontracten voor de 19.600 treinbestuurders en een loonsverhoging, nieuwe stakingen volgende week ook opnieuw het passagiersvervoer kunnen treffen.
Weselsky geeft wel toe dat zijn vakbond niet het hele goederenvervoer kan lamleggen, omdat 45 procent van de bestuurders tot een andere vakbond behoort.
Volgens Jurgen Thumann van de Confederatie van de Duitse Industrie (BDI) kan de staking er wel voor zorgen dat heel wat bedrijven stilvallen. GDL houdt al sinds juli korte stakingen in het passagiersvervoer. Vorige vrijdag hief een rechtbank nog het verbod op op stakingen bij het goederen- en langeafstandsvervoer. Dat maakte de weg vrij voor acties van 15.000 bestuurders.
BELGA (BELGA)
De staking van de treinbestuurders van het Duitse goederenvervoer heeft voorlopig geen gevolgen voor ons land. Dat melden zowel Infrabel als de NMBS en het Antwerpse spoortransportbedrijf Dillen & Le Jeune Cargo (DLC). Mogelijk ondervindt het internationale goederenvervoer morgen wel hinder.
Volgens Frédéric Petit van Infrabel meldt de verkeersleiding geen enkel probleem, zowel in de richting Duitsland-België als omgekeerd. "De staking situeert zich ook vooral in het oosten van Duitsland en lijkt dus voorlopig eerder een regionaal probleem". "We hebben wel de richtlijn gekregen geen last-minute treinen door te sturen. Dat wil zeggen dat de treinen die niet voorzien waren, ook niet zullen doorgelaten worden", aldus nog Petit.
Volgens Jeroen Lejeune van DLC duiken er mogelijk morgen in de loop van de dag wel nog problemen op. "Treinbestuurders die staken laten hun trein immers achter in de rangeerstations. Dat kan na verloop van tijd voor opstoppingen zorgen, ook aan de grenzen. Aken is bijvoorbeeld zo'n typisch knooppunt waar hinder zou kunnen ontstaan." (belga/sam)
Een staking van de treinbestuurders van de Duitse spoorwegmaatschappij Deutsche Bahn heeft grote gevolgen voor het goederenvervoer in Duitsland. Honderden treinen staan stil, zo zeggen de maatschappij en de betrokken vakbond GDL.
Volgens Deutsche Bahn treft de staking bijna zevenhonderd goederentreinen en nemen negenhonderd bestuurders aan de actie deel. In het oosten van het land zouden de problemen het grootst zijn. De vakbond GDL heeft het over duizend treinstellen en 1.800 stakende treinbestuurders.
Tot morgenvroeg
Op een gewone dag rijden er voor Railion, de goederenafdeling van Deutsche Bahn, zowat vijfduizend treinen. De staking begon gisterenmiddag en zou tot morgenvroeg duren.
De vakbond GDL eist voor zijn treinbestuurders een loonsverhoging met 31 procent en een loonakkoord dat verschilt met de overeenkomsten van Deutsche Bahn met andere vakbonden. Deutsche Bahn weigert tot nu toe toe te geven op het laatste punt. (belga/svm)
Grootste staking ooit bij Duitse spoorwegen
FRANKFURT - De Duitse machinistenvakbond GDL heeft dinsdag een algemene, meerdaagse staking bij het spoorverkeer aangekondigd. De Duitse treinmachinisten zouden woensdagmiddag van het goederenverkeer voor 62 uur het werk neerleggen. Hun collega's van het regionale en nationale reizigersverkeer zouden hetzelfde doen vanaf donderdag om 2.00 uur gedurende 48 uur. Het gaat om de zwaarste staking in de geschiedenis van het Duitse spoor.
Volgens de vakbond, die zowat 15.500 van de 19.600 treinbestuurders van Deutsche Bahn vertegenwoordigt, is er nog altijd geen aanbod van de directie van Deutsche Bahn waarover onderhandeld kan worden. GDL eist meer loon (+31 procent) en vooral een afzonderlijke cao voor de treinbestuurders. Dat laatste element is onbespreekbaar voor de directie.
De vakbond GDL voerde de voorbije maand al zes keer actie, maar tot nu toe bleef de hinder voor het reizigersverkeer beperkt. Met hun meerdaagse staking de volgende dagen, verhardt het conflict. De vakbond wil het bedrijf vooral financieel treffen.
Dagelijks nemen zowat 5 miljoen mensen de trein in Duitsland. Over het net van 34.000 kilometer rijden per dag ook 4.800 goederentreinen.
ivb (afp/dpa)
GVADe Duitse machinistenvakbond GDL heeft dinsdag een algemene, meerdaagse staking bij het spoorverkeer aangekondigd.
Woensdag op de middag zouden de Duitse treinmachinisten van het goederenverkeer voor 62 uur het werk neerleggen.
Hun collega's van het regionale en nationale reizigersverkeer zouden hetzelfde doen vanaf donderdag om 2.00 uur gedurende 48 uur. Het gaat om de zwaarste staking in de geschiedenis van het Duitse spoor.
En de twee opel treinen ??? en de twee Volvo treinen ???Bartjedj schreef:Door de huidige staking die nog zeker tot vrijdag duurt, ligt de Audi-fabriek in Brussel (ex VW-Vorst) vanaf morgen stil. De fabriek draait op Just-In-Time, en door de staking raken de chassis niet in Brussel.
Ten vroegste maandag wordt er herstart.
Bron: 4FM
Geen Audi-treintjes dus![]()
BDJ
VRT kent precies maar stukje van het probleem
niet op de VRT schieten als de bronvermelding 4FM isdentheo schreef:En de twee opel treinen ??? en de twee Volvo treinen ???Bartjedj schreef:Door de huidige staking die nog zeker tot vrijdag duurt, ligt de Audi-fabriek in Brussel (ex VW-Vorst) vanaf morgen stil. De fabriek draait op Just-In-Time, en door de staking raken de chassis niet in Brussel.
Ten vroegste maandag wordt er herstart.
Bron: 4FM
Geen Audi-treintjes dus![]()
BDJ
VRT kent precies maar stukje van het probleem