Adler schreef:Er zijn 140 breaks en 44 reeks 800's. Dit zijn in totaal bijna 600 rijtuigen tussen de 24 en 32 jaar oud die dringend zouden moeten gerenoveerd worden. Het is onmogelijk dat de CW Mechelen of een andere CW dit werk binnen een redelijke termijn kan doen. De enig mogelijk oplossing is dus dit werk uitbesteden, maar daar wil de NMBS niet van horen.
De NMBS wel, maar de machtige vakbonden niet...
Intussen kan Mechelen het werk bijna niet aan, omdat er veel 4/5 zijn gaan werken...
Die 4/5 kan/mag geen reden zijn dat er minder gewerkt kan worden.
Per slot is dat een recht voor de arbeiders en bedienden om minder te kunnen werken en anderzijds om arbeidsplaatsen te creëren (werklooshied te verminderen).
Per vijf 4/5en kan men 1 persoon voltijds aannemen om de verloren manuren te compenseren.
groentje schreef:Maar dus wel dat ze onvoldoende kandidaten vinden om extra vacatures in te vullen, laat staan de extra gecreëerde werkplaatsen door al die 4/5-des.
Onbegrijpelijk, ik herinner me nog goed de stakingen van enkele jaren geleden toen CW's werden gesloten of ingekrimpt. Nu zit men met de gevolgen van die kortzichtigheid.
Er zouden wellicht nog altijd CW's dicht kunnen gaan, maar dat neemt niet weg dat CW Mechelen onderbemand is. De kans is trouwens klein dat je veel mensen van een ander (te sluiten?) CW naar Mechelen zou krijgen...
Bartjedj schreef:In een trein is dit nog niet mogelijk. Enkel in enkele Thalysstellen, en dit is met een satellietverbinding. Je herkent deze stellen aan de witte bol op het dak.
BDJ
Wel raar dat ik bij het binnenrijden van Leuven vanuit Hasselt eerst op een privé-wifi zat (die wel beveiligd was) en dan 2/5 ontvangst had op het "upperdeck" van een M6 op de Telenethotspot. Echter nog voor ik de mailbox geopend had, was ie al verdwenen :/
Dat zijn dan netwerken die je opvangt van buiten de trein, oa de Telenet Hotspot van Leuven Station. Op binnenlandse treinen zijn er nog geen voorzieningen voor internet aan boord.
Volgens De Morgen en Het Laatste Nieuws overweegt NMBS het invoeren van draadloos internetten op de trein.
Er is een studie bezig: op welke trajecten, tijdstippen, prijs.
In Nederland is er een voorstel om draadloos smurfen gratis te maken zodat er meer pendelaars de trein nemen.
(De Morgen)
De Nederlandse plannen die nu zijn afgewezen, hielden ook in dat er in de treinen ook schermen zouden worden ingebouwd. Dat is nog iets anders dan draadloos internet voorzien voor wie zijn eigen laptop gebruikt. In Nederland wou men surfen gratis maken (mits reclameboodschappen, maar men vindt niet genoeg geïnteresseerden hiervoor), in België spreekt men meer van een betalende dienst...
De NMBS heeft besloten om haar treinen voorlopig nog niet uit te rusten met een mogelijke internetverbinding.
"Uit een marktonderzoek in 2008 is gebleken dat voor de pendelaar en de zakenreiziger internet slechts een secundaire behoefte is", klinkt het in De Tijd.
Er volgen dus geen investeringen.