Stuurpost klassiekjes

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2956
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Stuurpost klassiekjes

Bericht door Bibke »

Hoe komt het dat de stuurpost van de klassiekjes zich rechts bevindt?
Trainspotterke

Re: Stuurpost klassiekjes

Bericht door Trainspotterke »

Bibke schreef:Hoe komt het dat de stuurpost van de klassiekjes zich rechts bevindt?
Een restant uit de tijd van de Duitsers? :lol: :P

Nee, ik zou het niet weten. :?
MaiKeg

Bericht door MaiKeg »

Ff logisch redeneren

Auto rijdt rechts, stuur staat links
Trein rijdt links, stuur staat rechts

8)
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2956
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Bericht door Bibke »

HLD 51; 55; 59; 60; 61; 62, 64;...HLE 11; 21 23; 26;... allemaal hebben ze de stuurpost links.

HLD 52; 53; 54, klassiekjes rechts.

In principe staat de stuurpost links om de seinen en borden beter te kunnen zien.
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Stuurpost links komt ook wel van pas om het perron te kunnen zien. 44/45 hebben zo een ruit aan de linkerkant die meer open kan schuiven dan rechts. Bij een klassiekje kan je dus juist niks zien van het perron...

Zou ook wel eens willen weten wat de reden is... :)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23076
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

toen de eerste klassiekjes gemaakt werden stonden er nog volop mechanische seinen, als je uit een bocht kwam was het beter om iets meer naar het midden van het spoor te zitten (dubbelsporig baanvak) om de seinen te zien. zeker met het kleine venster waar je moest door kijken, doch echter zijn er sindsdien vele (en heden enkel nog) elektrische lichtseinen of hoofdsporen te vinden. Voor de machienes die dus eind jaren 70 (reeks 800 en reeks 20) en later gemaakt zijn heeft men beslist alle stuurposten links te zetten. voordien was er idd een beetje vanalles afhankelijk van het ontwerp van de stuurpost.

de originele reeksen 52/53/54 hadden door de rare vorm van hun stuurpostvenster naar schijnt ook een slechte zichtbaarheid voor de bestuurder.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Bij de bolle neuzen was dit omdat men het ontwerp zo origineel mogelijk wou houden, en daarom heeft men de stuurpost niet gewijzigd, en stond die origineel rechts, zoals bij de 202.020, 1603, 5204 en de 204.004 nog het geval is.
Het ontwerp van de bolle neuzen is een Amerikaans ontwerp dat aangepast was aan het Europese ruimteprofiel (het dak is boller).
Bij de 22-23-25-25.5 staat de stuurpost ook rechts, en niet links zoals hierboven werd gezegd.
Bij de 16 staat de stuurpost overigens ook links.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Plaats reactie