DEEL 1: De reis naar het zuiden:
Op 14 juli vertrok ik dus met de TGV naar Antibes (laatste stop vóór Nice) in Brussel-Zuid.Omdat de 2de klasse volledig uitverkocht was (en ik kan getuigen, het perron stond afgeladen vol
Uiteindelijk heeft de 1ste klasse wel enkele voordelen, maar als je rust verstoort wordt door enkele kwebbelende kinderen (en dat héél de reis door
Dus, vertrek was stipt om 10u28 in FBMZ.. tot aan de grens leek alles OK, maar dan slakte het even.. waarschijnlijk was dat omdat we de driehoek van Frétin opreden, waar de 3 richtingen (Brussel, Parijs en Lille) zich splitsten.Dan weer een stuk aan volle snelheid, maar net voor TGV Haute Picardie kwamen we tot een stop (en de 9826 had geen commerciële stop daar).Waarschijnlijk omdat voor ons een TGV zat die daar wél gestopt was en nog niet aan volle snelheid zat..
Rond de middag was het dan de eerste stop: de luchthaven van Charles de Gaulle:
Hier stapten er redelijk wat mensen af (omdat nu nog enkel de TGV naar CDG rijdt sinds Thalys die diensten verloren heeft), maar er kwamen er ook een stuk bij..verder werden we gekoppeld aan een TGV Duplex die van Lille kwam en mee met ons zou rijden tot de eindbestemming Nice.Dan ging het tegen een wat trager tempo verder naar de volgende stop: Disneyland (officiële naam: Marne-la-Vallée-Chessy TGV.. wat een mond vol
onderweg passeren we nog volgende stations:
Le Creusot TGV, een héél simpel stationnetje dat enkel via auto bereikbaar is, maar desondanks succesvoller is dan TGV Haute Picardie of Vendôme TGV.. hier stoppen enkel de vroege treinen van/naar Parijs en diegene van/naar Génève.
Mâcon-Loché TGV, in dezelfde stijl als Le Creusot.Dit is net iets belangrijker dan Le Creusot omdat het net na het station een aftakking is naar de oude PLM-lijn (die o.m. gebruikt wordt door de post-TGV's, nog geen 500m ervandaan is een postdistributiecenter).Ook hier stoppen enkel de voorgaand genoemde TGV's..
Het gaat goed vooruit tegen 300 km/u, en voor dat we het weten zaten we al in Valence ! Ook hier konden de seingevers het niet laten om ons achter een "omnibus"-TGV te zetten, want +/- een km voor Valence kwamen we tot een stop.5 minuten erna was het aan ons de beurt om in het eigenlijke STATION te stoppen:
Ik ging even in de deuropening staan, en voelde al serieus het warmteverschil (ben namelijk vertrokken in lange broek en trui)..
Net na de stop had ik het geluk om de speciale TGV tegen te komen:
Vervolgens was het weer een klein halfuur rijden voor de volgende stop: Avignon TGV.Net voor Avignon rijden we er zelf over, maar we zien ook diegenen van de andere richting (Nîmes).Ik heb het over de bekende Viaducs des Angles:Kort daarna stoppen we wel degelijk in Avignon TGV:
Vervolgens is het nog 45 minuten rijden tot Marseille, waar het HSL-gedeelte eindigt en we over de klassieke lijn gaan.Maar eerst passeren we nog Aix-en-Provence TGV:Daarna is het dus uit met de hoge snelheidspret, en komen we aan in Marseille:
Reeds in Valence was het al warm, maar hier ook wel.. en ook de volgende stops zouden daar niet veel aan veranderen..
Na de stop maken we kop in Marseille, maar eerst passeren we het hele wisselcomplex:
Links de PLM-lijn van waar we kwamen, het eerste spoor van de lijn waar we naar toe gaan (Toulon/Nice) is zichtbaar..Vanaf Marseille rijden we eigenlijk meer als een omnibus dan als een TGV, met de volgende stops:
Toulon, Les Arcs-Draguignan, St-Raphaël-Valescure, Cannes en Antibes.De TGV eindigt in Nice maar ik stap dus in Antibes af..
Ondertussen slagen er nog een paar mannen in om de TGV met een gewoon biljet te nemen, natuurlijk worden ze bij de (veelvuldige !) controle gevat en in het volgende station verplicht uit te stappen..
Na 7u en 45 minuten kwam er een eind aan de reis en stapte ik af in het zonnige Antibes..
Deel 2 (het eigenlijke verblijf + de terugreis) volgt nog, maar ik wilde jullie alvast dit meegeven..
Edit 07/08/2009: Sommige foto's verwijderd van de plaatjesserver wegens opkuis, andere herlinkt naar Railfaneurope
Voor diegenen die het zich afvragen: ja, u ziet wel degelijk palmbomen.. het klimaat is daar zéér geschikt voor..
Z26537/38 (stel 419) "TER2N NG" verlaat het station van Antibes.Alhoewel er meer en meer van deze dubbeldekstellen op deze lijn worden ingezet is het capaciteitsprobleem in de spits nog steeds niet opgelost ! Chique stellen, dat wel (heb er ooit zelf mee gereden)..
Vervolgens 'vloog' (en neem dat maar letterlijk !
Dan was het BB22337 die met de nachttrein naar Nantes vertrok.Ironisch genoeg fotografeerde ik dezelfde loc de dag nadien..
In die nachttrein zat o.a. dit Corail AcBcux slaaprijtuig.Dit is feitelijk een buitenbeentje in de slaaprijtuigen: dit rijtuig kan zowel in 1ste als 2de klasse ingericht worden.Hoe ? Normaal heeft een 1ste klasse compartiment 4 bedden, een 2de klasse compartiment 6.Alle compartimenten hebben er 6, maar als er meer vraag is naar 1ste klasse is worden er 2 bedden vastgemaakt en de 4 andere kunnen gebruikt worden.Als er méér vraag naar 2de klasse is worden ook die 2 losgemaakt en kunnen ze alle 6 gebruikt worden..
In dezelfde compositie zat ook een "gewoon" Corail-couchetterijtuig..
Dan kwam er nog een TER langs, getrokken door BB25669 en bestaand uit RIO-rijtuigen.Ondanks massale investeringen in nieuw materieel lukt het nog niet om al het oude materieel te vervangen, getuige deze laatste relicten..
Het begon met deze TGV-RD 607.Ook hier speelde enig toeval: het was net dít stel dat ik ook in Parijs in Maart gefotografeerd heb.. deze vind ik persoonlijk één van m'n betere foto's op deze trip..
Aan de 607 was een "gewoon" TGV Duplex stel gekoppeld, meer bepaald de 226.
Dan was het weer de beurt aan een TER.Ditmaal was stel Z231538 van dienst.Moet ik hier ook weer zeggen dat ik ook dit stel al eerder (vorig jaar) gefotografeerd heb ?
Vervolgens was het BB22337, die ik de dag voordien al gefotografeerd had, die van dienst was op een Corail Téoz naar Bordeaux.. de mooie kleuren van de rijtuigen steken toch wel af tegen de saaie grijs-oranje liverij van BB22337.Maar alle geluk zijn de
Een Corail Téoz B9tu: een tweede klasse rijtuig met de bij ons gewoonlijke 'coach' opstelling..
Een Corail Téoz B7tu.Gelijk aan de B9tu, alleen wat minder zitplaatsen (3 rijen minder), in de plaats daarvan is er een klein rokerssalon, dat nu al geen dienst meer doet (gezien ook in Frankrijk alle treinen rookvrij zijn)..
In het midden van de trein zit een Corail Téoz B3Su rijtuig: dit is feitelijk de pakwagen en heeft ook een kindercompartiment en de dienstafdeling van de TBG.
Dan kwamen de eerste klasse rijtuigen.Dit is een Corail Téoz A8tu met 'coach' opstelling..
En om af te sluiten de Corail Téoz A5t2u.Dit is een rijtuig met compartimenten.
TGV-RD 605, gekoppeld aan TGV-R 4526 die de TGV naar Brussel verzekert.Aangezien stel 605 maar tweespannig is wordt deze in Lille afgekoppeld waar deze ook zijn terminus heeft..
Nog eens TGV-RD 605 in detail..
Vervolgens kwam totáál onverwacht dit stel tevoorschijn: een AGC B81500 ! Ik verschoot echt toen ik dit zag: ik ken het stel wel, maar normaal wordt het stel hier niet ingezet ! Het bleek om een testrit te gaan, want op het stel ontbraken nog de duidelijke nummers en SNCF logos..
In dezelfde trein zat ook stel X76524.Dit stel is al langer in dienst, maar wordt feitelijk enkel op de lijn Nice-Tende ingezet en is dus zéér weinig ergens anders te zien.. (tenzij hij op onderhoud naar zijn depot Marseille-Blancarde wordt gestuurd, dan kan hij niet anders dan hier passeren..)