Ongevallen-rapportage: Openbaar?
Ongevallen-rapportage: Openbaar?
Beste Zuiderburen,
Wanneer er in Nederland een incident plaatsvindt, zoals een botsing of een ontsporing, dan doet de Inspectie Verkeer en Waterstaat (onderdeel van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat) daar onderzoek naar. Meestal verschijnt op de website http://www.ivw.nl ca. een half jaar na dato een uitgebreid onderzoekverslag waarin de hele toedracht en alles terug te lezen valt. Dat zijn altijd uiterst leerzame en interessante rapporten, vind ik zelf. Je kunt ze gewoon in PDF downloaden. (recent voorbeeld).
Is zoiets in België ook voor iedere burger in te zien? Ik neem toch aan dat er ook een onderzoek zal volgen na een ontsporing of een botsing in België? Of geldt bij jullie niet zoiets als een "Wet Openbaarheid Bestuur"?
Wanneer er in Nederland een incident plaatsvindt, zoals een botsing of een ontsporing, dan doet de Inspectie Verkeer en Waterstaat (onderdeel van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat) daar onderzoek naar. Meestal verschijnt op de website http://www.ivw.nl ca. een half jaar na dato een uitgebreid onderzoekverslag waarin de hele toedracht en alles terug te lezen valt. Dat zijn altijd uiterst leerzame en interessante rapporten, vind ik zelf. Je kunt ze gewoon in PDF downloaden. (recent voorbeeld).
Is zoiets in België ook voor iedere burger in te zien? Ik neem toch aan dat er ook een onderzoek zal volgen na een ontsporing of een botsing in België? Of geldt bij jullie niet zoiets als een "Wet Openbaarheid Bestuur"?
Inderdaad, ik ga regelmatig eens kijken op de http://www.ivw.nl
Daar worden man en paard genoemd. Ik pleit voor dezelfde aanpak in België. Het kan alleen maar de veiligheid ten goede komen.
Daar worden man en paard genoemd. Ik pleit voor dezelfde aanpak in België. Het kan alleen maar de veiligheid ten goede komen.
Re: Ongevallen-rapportage: Openbaar?
In België is alles een gesloten boek.Fles schreef: Is zoiets in België ook voor iedere burger in te zien? Ik neem toch aan dat er ook een onderzoek zal volgen na een ontsporing of een botsing in België? Of geldt bij jullie niet zoiets als een "Wet Openbaarheid Bestuur"?
In het beste geval leest men in de krant 3 jaar na een ernstig ongeval (die gelukkig zeldzaam zijn) een klein artikeltje van een paar lijnen wie er verantwoordelijk is gesteld voor het ongeval.
Ook in Groot-Brittanie bestaat zoiets : RIAB zoek even op internet, best interessante verslagen.RIDCO schreef:Inderdaad, ik ga regelmatig eens kijken op de http://www.ivw.nl
Daar worden man en paard genoemd. Ik pleit voor dezelfde aanpak in België. Het kan alleen maar de veiligheid ten goede komen.
Het is momenteel, met de komst van de nieuwe operatoren, wel een andere structuur dan vroeger. Over het onderzoek van de ongevallen bestaat zelfs een Koninklijk Besluit. Om het eenvoudig voor te stellen : elke spoorwegonderneming maakt zijn "ongevalsverslag", en ook de "infrastructuurbeheerder". (voorbeeld : een ontsporing veroorzaakt door de slechte staat van de sporen). De Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer ontvangt een exemplaar van dit verslag en ondezoekt (eventueel) verder. De vroegere inspecteurs ongevallen van het district (die afhangen van de Holding) treden ook op als expert voor de Federale Overheid en kunnen het onderzoek doen voor alle spoorwegondernemingen. Zij beschikken over een pasje met een Belgische driekleur en kunnen dus ook ondezoeken doen bij de andere ondernemingen als zij daartoe de opdracht krijgen van de FOD. De NMBS (vervoerder) moet volgens de wet een eigen "veiligheidsbeheerssysteem" hebben en zijn eigen ongevallen onderzoeken, maar de overheid (FOD) zal ook een onderzoek instellen. Het vroegere inspecteur ongevallen werkt of kan werken voor de overheid. Dat is in enkele zinnen het huidig systeem, maar als je het KB leest is het wel iets complexer.
In Frankrijk : http://www.bea-tt.equipement.gouv.fr/RIDCO schreef:Dat is correct voor Nederland, voorlopig in België nog niet georganiseerd zoals in Nederland.... maar 't zal niet lang meer duren.
Tof, nog meer leesvoerdentheo schreef: In Frankrijk : http://www.bea-tt.equipement.gouv.fr/
